مهم برای سهامداران کاما / راه‌اندازی اولین کارخانه مس استان اردبیل

شرکت سرزمین جلگه های آسمانی مالک محدوده معدنی صاحب دیوان در استان اردبیل و محدوده مشکین شهر است.

به گزارش صدای بورس، اسلامی مدیرعامل شرکت گفت: این معدن از نوع پورفیری مس-مولیبدن است و بیش از ۷۰ هزارمتر حفاری مغزه‌گیری اکتشافی در ۴ سال اخیر در آن صورت گرفته است.

وی در خصوص اقدامات اکتشاف تفضیلی بیان کرد: زمین شناسی عمومی، نقشه‌های زمین‌شناسی، پردازش داده‌های ماهواره‌ای، نقشه توپوگرافی با پهباد، اکتشاف لیتو ژئوشیمی، رسوب آبراهه‌ای و کانه سنگین جمعاً با بیش از ۵۰۰۰ نمونه، عملیات ژئوفیزیکی در بیش از هزار ایستگاه، حفاری اکتشافی تا عمق ۱۰۸۰ متر و بیش از ۷۰ هزار متر حفاری با بیش از ۶۶ هزار مورد نمونه، حفر ترانشه به طول بیش از ده کیلومتر، احداث بیش از ۵۵ کیلومتر جاده دسترسی انجام پذیرفته است و دو سال پیش و با توجه به حفاری حدود ۱۸ هزار متر، گواهی کشف و پروانه بهره برداری ۸۸ میلیون تن قطعی و احتمالی اخذ شده است. بخشی از حفاری های ۱۸ هزار متر، مربوط به کشف محل و نحوه قرار گیری ذخیره بوده است که پس از کشف ذخیره و مدلسازی اولیه، حفاری های بعدی به صورت متمرکزتر و هدفمندتر در مناطق دارای پتانسیل معدنی صورت گرفته است.

اسلامی پیرامون اقدامات صورت گرفته در خصوص اکتشافات جدید، افزود: مدلسازی ذخیره براساس نتایج حفاری ها صورت گرفته و مجموع ذخایر برآوردی شرکت براساس اکتشافات اخیر ذخیره چند برابر شده و بیش از ۳۵۰ میلیون تن تاکنون اثبات شده است که اقدامات جهت اخذ گواهی کشف و پروانه بهره برداری جدید در دست پیگیری است و با توجه به تداوم اکتشافات، ذخایر معدن قابلیت افزایش بیشتر را نیز دارا است . وی در خصوص آخرین اقدامات معدن کاری اظهار داشت که باز نمودن معدن نیازمند پیش باطله برداری است که خوشبختانه به دلیل نزدیکی ماده به سطح زمین، حجم عملیات باطله برداری آن پایین و در حال انجام است و طی کمتر از ۶ ماه دیگر استخراج ماده معدنی آغاز می گردد.

مدیرعامل شرکت سرزمین جلگه های آسمانی در خصوص آخرین اقدامات ساخت کارخانه کنسانتره، ادامه داد: مجوز کارخانه در جواز معدن اخذ شده و زمین مورد نیاز تحویل شرکت شده است و زیرساخت های اصلی از جمله برق و آب تامین گردیده است. ساخت کارخانه بیش از ۵۰ درصد پیشرفت داشته است و بخش عمده تجهیزات سفارش گذاری شده، توسط تامین کنندگان ساخته شده است. از جمله این موارد می توان به سلول های فلوتاسیون اشاره کرد که در حال حمل به شرکت هستند و سنگ شکن و آسیاها نیز تا پایان سال حمل می گردند. با توجه به اجرای عملیات سیویل کارخانه، نصب آن ها به سرعت در حال انجام است.

وی در خصوص نحوه تامین مالی این پروژه نیز گفت: سرمایه گذاری صورت گرفته در بخش اکتشاف به دلیل ریسک بالا از سوی سهامداران تامین شده است. با آغاز ساخت کارخانه و سرمایه گذاری مورد نیاز ۴۰ میلیون یورو، سرمایه لازم فعالیت های صورت گرفته از جمله بخش مهندسی، تامین تجهیزات و ساخت از سوی سهامداران تامین گردیده و اخیرا شرکت موفق به اخذ تسهیلات ده میلیون یورویی برای خریدهای خارجی شده است که می تواند به تسریع تکمیل کارخانه کمک شایانی کند و طبق برنامه ریزی صورت گرفته کارخانه در کمتر از نه ماه آینده وارد مدار تولید خواهد شد.

وی در خصوص ظرفیت نهایی استخراج و تولید شرکت نیز اظهار داشت: با توجه به اکتشافات انجام شده و تثبیت ذخیره، ساخت کارخانه بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تنی متناسب با ذخیره در دستور کار شرکت است و مذاکرات برای نحوه تامین مالی و ورود سهامداران و سرمایه گذاران جدید در حال انجام است و همچنین اقدامات تعیین پیمانکار فاز جدید در حال پیگیری است.

کد خبر 466130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =