ثبات بازار طلا پس‌ از محدودیت خرید در بورس

بنا به درخواست بانک مرکزی محدودیتی‌هایی برای خرید سکه در بورس کالا در ماه جاری اعمال ‌شد تا ثبات هر چند موقتی به بازار بازگردد و نوسانات قیمتی محدود شود.

به گزارش صدای بورس، دور جدید نوسانات طلا در طول ماه‌ گذشته با افزایش نرخ سکه همراه بود تا هر عدد سکه تمام طرح جدید سقف ۲۰ میلیون تومان را فتح کند.

بررسی روند ‌قیمت اوراق سکه در بورس کالا بیانگر آن است که ارزش هر ورق تمام‌سکه مرکزی ۱۸ آبان با رقم ۱۵۹هزارتومان به‌ثبت رسیده بود تا قیمت تمام‌ سکه مرکزی در آن زمان حدود ۱۵میلیون و ۹۰۰ هزارتومان باشد. ولی با افزایشی شدن روند بازار طلا، بهای اوراق سکه در بورس کالا هم صعودی شد و هر ورق تمام سکه مرکزی در نیمه اول دی ماه با افزایش ۱۳ درصدی به عدد ۱۸۰ هزارتومان تغییر پیدا کرد. درحال حاضر بهای هر ورق سکه در بورس حوالی ۲۰۰ هزارتومان است.

افزایش قیمت سکه باعث شد تا بانک مرکزی در تاریخ دهم دی ماه سال جاری محدودیت‌هایی را برای خرید سکه وضع کند. براساس اطلاعیه بورس کالا طبق درخواست بانک مرکزی هر شخص حقیقی می‌تواند نهایت تا سقف ۱۰۰ سکه که در نمادهای گواهی سپرده سکه طلا معادل ۱۰ هزار ورق است از بورس کالا بخرد. این محدودیت خرید نه تنها شامل حال اوراق سکه مرکزی می‌شود بلکه برای خرید سایر سکه‌های بورسی از قبیل سکه‌های تحویل یک روزه بانک رفاه، صادرات و ... نیز اعمال می‌گردد. ولی آیا این تصمیم جدید دولت تاثیری بر قیمت طلا و سکه در بازار آزاد دارد؟

به گزارش ایسنا,نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران گفت: «اعلام این خبر بازارها را تحت تاثیر قرار داد و مقداری ثبات و کاهش قیمت در بازار داشتیم.» مشاهدات میدانی از بازار طلا و سکه نیز گواهی بر تاثیر مثبت این خبر است و بازاریان مدعی‌اند با اعمال محدودیت خرید سکه در بورس کالا، ترمز افزایش قیمت‌ها کشیده شد تا قیمت سکه تمام در حوالی ۲۰ میلیون تومان درجا بزند. همچنین روند صعودی طلا همراه با سکه متوقف شد. بذرافشان اعتقاد دارد اعمال محدودیت برای خرید سکه در بورس در یک مقطع تاثیر داشت زیرا قیمت پیشنهادی سکه در بورس کالا چندان مناسب نبود. بذرافشان در این‌باره توضیح داد: «از دلایل این موضوع باید به نزدیک بودن قیمت اعلامی در بورس با قیمت سکه در بازار آزاد اشاره کرد و اگر این فاصله قیمتی بیشتر بود، می‌توانست نقش مهمی برای ادامه کاهش و ثبات قیمت‌ها در بازار طلا برای طولانی مدت داشته باشد. ولی درکل خبر خوبی بود و در مدیریت بازار تاثیر داشت.»

کد خبر 465414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =