تقابل جذاب خریداران و فروشندگان بورس

با ورود شاخص کل بورس به محدوده مقاومتی، قدرت فروشندگان هم افزایش یافته اما همچنان خریداران دست برتر را در بازار دارند.

به گزارش صدای بورس دیروز هم بورس تهران وضعیت خوبی داشت. شاخص کل بورس با رشد ۲۱ هزار واحدی، یک افزایش منطقی و بدون هیجان داشت. در این محدوده فعلی، فروشندگان هم قدرت گرفته اند و در اکثر نمادهای بازار شاهد افزایش قدرت فروشندگان هستیم.

اما همچنان قدرت تقاضا در بازار سهام بیشتر است و بازار در جهت مثبت حرکت می کند. این روند البته به سادگی می تواند معکوس شود چراکه شاخص کل در یک محدوده مقاومتی قوی است و برای عبور از این محدوده، احتمالا چندین روز بازار مثبت و منفی شود.

در شرایط فعلی می توان فعلا قدرت بیشتر طرف تقاضا را در بازار مشاهده کرد. با این حال از آنجا که بسیاری از نمادها طی این مدت رشدهای خوبی داشته اند، بعید نیست که سهامداران دست به شناسایی سود بزنند و عرضه ها روز به روز در بازار افزایش یابد.

تفاوت وضعیت فعلی با دفعات گذشته
با این حال تغییر متغیرهای کلیدی که منجر به رشد سود شرکت ها شده است، این احتمال را قوت می بخشد که میل به فروش در بازار کاهش داشته باشد.

چیزی که طی چند روز گذشته در بورس مشاهده شده، تفاوت رشد فعلی بازار با رشد دفعات گذشته است. طی دو سال گذشته که شاخص چندین بار تلاش نافرجامی برای شکستن محدوده مقاومتی فعلی داشت، هر بار که شاخص به این محدوده می رسید به سرعت عرضه ها افزایش می یافت اما حالا عرضه ها به شدت دفعات گذشته نیستند که همین موضوع امیدوارکننده است.

دیروز ارزش معاملات خرد بازار سهام به ۱۰ هزار میلیارد تومان رسید که حدودا ۷۰ میلیارد تومان بیشتر از معاملات روز دوشنبه بود. بالا ماندن ارزش معاملات خرد در این محدوده، نشان دهنده تلاش خریداران برای عبور از این محدوده مقاومتی است.

امید به آینده بورس
شاخص قدرت خریداران حقیقی دیروز کمی افت کرد اما همچنان بالای عدد ۱ است و نشان می دهد خریداران قدرت بیشتری از فروشندگان دارند. این شاخص دیروز عدد ۱.۱۸ را ثبت کرد و وضعیت خوبی داشت.

در کنار آن، تزریق ۱۶۰ میلیارد تومان پول جدید به بازار اتفاق افتاد که نشان می دهد همچنان حقیقی ها به آینده بورس امیدوار هستند. همچنین وجود ۴۴۰ نماد مثبت در دقایق پایانی معاملات دیروز در مقابل ۲۲۰ نماد منفی، نشان از برتری نمادهای مثبت بازار دارد که آثار آن به ابتدای معاملات امروز کشیده خواهد شد.

با توجه به موارد فوق، برای امروز هم می توان رشد شاخص ها را متصور بود اما ممکن است نسبت به دیروز، میزان عرضه ها افزایش داشته باشد و بازار با تعادل بیشتری دنبال شود.

منبع: اقتصادنیوز

کد خبر 465348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =