با این شرایط نرخ ارز، بازارهای صادراتی را از دست می‌دهیم

خزانه‌دار اتاق بازرگانی ایران خاطر نشان کرد: اما در شرایط فعلی اقتصاد ایران، تولید داخلی نمی‌تواند رقابت‌پذیری خود را برای صادرات حفظ کند و ما بازارهای صادراتی خود را از دست می‌دهیم؛ و اینگونه از دو زاویه متضرر می‌شویم به این معنا که از یک سو افزایش نرخ ارز در بازار داخلی را تجربه کردید و از سوی دیگر کالاهای وارداتی ما با نرخ بالا وارد کشور می‌شود و برای تولیدکنندگان گران تمام می‌شود.

به گزارش صدای بورس,غلامحسین جمیلی نرخ ارز را یکی از آیتم‌های موثر در اقتصاد ایران دانست و افزود: نمی‌توان به‌راحتی از نرخ ارز و تاثیر و اهمیت آن در اقتصادی صرفه نظر کنیم. هر گونه تغییر در نرخ ارز ناشی از سیاست‌های پولی و مالی است و رفتار ذی‌نفعان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

گاهی در برخی از مقاطع دولت‌ها به این نتیجه می‌رسند که بهتر است ارزش پولی را تضعیف تا اینگونه توان تولید و صادرات در بازارهای کشورهای دیگر را تقویت کنند؛ به بیان دیگر یک اقتصاد داخلی با این هدف که بخواهد توان صادراتی را افزایش بدهد قدری ارزش پول ملی داخلی را عامدانه تضعیف می‌کند.

خزانه‌دار اتاق ایران ادامه داد: اما در شرایط فعلی اقتصاد ایران، تولید داخلی نمی‌تواند رقابت‌پذیری خود را برای صادرات حفظ کند و ما بازارهای صادراتی خود را از دست می‌دهیم؛ و اینگونه از دو زاویه متضرر می‌شویم به این معنا که از یک سو افزایش نرخ ارز در بازار داخلی را تجربه کردید و از سوی دیگر کالاهای وارداتی ما با نرخ بالا وارد کشور می‌شود و برای تولیدکنندگان گران تمام می‌شود.

جمیلی با بیان اینکه در چنین شرایطی صنعت‌گران ناگزیرند مواد اولیه را با قیمت مضاعف خریداری کنند، گفت: دولت باید از نرخ ارز مراقبت کند که قیمت آن افزایش پیدا نکند؛ بنا به شرایط حاکم بر فضای اقتصادی کشور این امکان برای دولت وجود ندارد. لطمه‌ای که تولید، اقتصاد و تجارت خارجی کشور با تغییر نرخ ارز تجربه کرده است به مراتب بیشتر از مسیر رشد و افزایش صادرات با تغییر نرخ ارز است.

عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران با اشاره به افزایش و کاهش نرخ ارز در روزهای اخیر، گفت: عدم وجود چشم‌انداز و آگاهی ذی‌نفعان از نرخ ارز فرآیند تولید کشور را زیر سوال می‌برد و فعال اقتصادی که محصولی را تولید و برای صادرات آن برنامه‌ریزی کند به یک باره با تغییر نرخ ارز از سوی دولت نحوه محاسبه، نرخ استرداد، نرخ ارز و بخشودگی .... تغییر می‌کند و اگر بخواهید از آغاز این روندها را تغییر بدهید با چالش‌های اقتصادی جدی درگیر خواهیم شد.

به گفته این فعال اقتصادی؛ جدای از اینکه در بسیاری از حوزه‌ها اقتصاد ایران دچار ضعف، تناقض، سختی و پیچیدگی است اما موضوع ثبات نرخ ارز به ‌عنوان اولین پیش فرض یک مسیر برای بهبود وضعیت اقتصاد کشور محسوب می‌شود.

رییس اتاق مشترک ایران و هند ساده‌ترین موضوع و کارآمدترین شکل نظام اقتصادی را برپایه عرضه و تقاضا دانست و افزود: تا زمانی‌که تقاضا برای ارز وجود دارد و نمی توان آن را تامین کرد و همچنین نگرانی از آینده آن وجود دارد این مشکلات حل نخواهد شد. ما نیاز داریم ثروتی را خارج از کشور به‌عنوان ارز تولید کنیم و آن را وارد کشور و صرف مصارف داخلی کنیم.

جمیلی با بیان اینکه ارز صادراتی در خارج کشور تولید نمی‌شود که بخواهیم آن را بازگردانیم، گفت: موضوع تورم نیز خود را در قیمت و بازار نشان می‌دهد؛ این تورم در کشوری که اقتصاد آن تا این میزان آشفتگی دارد و به ارز به عنوان یک کالای سرمایه‌ای که توان نقدشوندگی آن بالاست نگاه می‌کنند طبیعی است و همین مسئله مشکلات را دوچندان می‌کند.

به گزارش ایلنا,وی در پاسخ به پرسش که این دیدگاه مطرح می‌شود که دولت عامدانه نرخ ارز را برای جبران کمبود بودجه تغییر می‌دهد آیا این دیدگاه را می‌پذیرید؟ گفت: من موافق این دیدگاه نیستم زیرا آسیبی که دولت و کشور از این موضوع می‌خورد بیشتر از این است که بخواهد برای صرف بودجه و تامین بودجه از این دست اقدامات را انجام بدهد. شاید در رهگذر این اتفاق بخشی از کسری بودجه جبران شود اما اگر با این نیت انجام شود کار عاقلانه‌ای نیست و هیچ مسئولی این موضوع را به عنوان راهکار و راه‌حل ارائه نخواهد کرد.

کد خبر 465260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =