جهش ناکام بازار با ارز فرزینی

بازار هفته گذشته را با ارز فرزینی ۲۸۵۰۰ تومانی منفی آغاز کرد و تقریبا دو سوم رشد توفانی دو هفته قبل را پس گرفت...

به گزارش صدای بورس بازار هفته گذشته را با ارز فرزینی ۲۸۵۰۰ تومانی منفی آغاز کرد و تقریبا دو سوم رشد توفانی دو هفته قبل را پس گرفت. روز یکشنبه با حمایت‌های صندوق توسعه بازار و صندوق تثبیت، بازار جمع شد. در همین روز قیمت دلار پس از کاهش حدود ۱۰ درصدی، بار دیگر رشد کرد. نرخ بهره در این شرایط به ۲۵ درصد رسیده است. محرک برگشت بازار، گروه خودرویی است. بانک مرکزی در روزهای اخیر تزریق پول را به بازار بین بانکی از سر گرفته است. این وضعیت نشان از ناترازی بانک‌ها و آثار کسری بودجه دولت است. به نظر رشد پایه پولی در حال افزایش است. در شرکت‌های پتروشیمی، پتروشیمی پارس خبر از برگشت واحد استایرن به مدار تولید داد. شرکت‌های اوره‌ای خبر از توقف بخشی از فعالیت‌ها به دلیل قطعی گاز هم دادند. در فولادی‌ها هم فولاد کاوه خبر از توقف فعالیت‌ها داد.


گروه خودرو همچنان در حال دعوا بر سر ماندن یا نماندن خودرو در بورس کالاست. هفته گذشته ایران خودرو ده هزار دستگاه و سایپا حدود ۵ هزار دستگاه خودرو آگهی کرد. با این حال، سازمان بازرسی به موضوع عرضه شفاف خودرو در بورس کالا ورود کرده و مخالف است. این در حالی است که در اواخر هفته، شاهد صف خرید میلیاردی در گروه خودرویی بودیم. فاذر نیز صف خرید سنگین داشته و با صف خرید سنگین از مرز صد تومان عبور کرد. در رویدادی بی‌سابقه، فملی کاتد خود را با ارز توافقی و بالای ۳۱۰ میلیون تومان عرضه کرد. در این شرایط اهرم و توان پر معامله می‌شوند و گپ قیمتی با ناو به شدت کم شده است. حجم معاملات اما خوب و حدود ده همت را به خود دیده است. بالا بودن این حجم می‌تواند سبب توجه به نمادهای بورس و فرابورس نیز شود. نفت اندکی کاهش یافت اما بالای ۸۰ دلار باقی ماند. اونس طلا با رشد چند درصدی به ۱۸۶۰ دلار رسید که اوج شش ماهه اخیر است.

به نظر کاهش سرعت سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو موجب اقبال به طلا شده است. مس در محدوده ۸۳۰۰ دلار معامله شد و روی همچنان در حوالی ۳ هزار دلار معامله می‌شود. سرب بالای ۲۲۰۰ دلار تثبیت شده و آلومینیوم سعی در حفظ ۲۳۰۰ دلار دارد. قیمت متانول اندکی صعودی و اوره نزولی است. در اوره‌ای‌ها، شپدیس با تقسیم ۲۳۵۰ تومانی آب سردی بر سر پارسان و وغدیر ریخت و سیگنال منفی در خصوص تقسیم سود سایر اوره‌ای‌ها صادر کرد. پالایش یکم در بالای ۱۰ هزار تومان تثبیت شده است. هر چند نسبت قیمت به ناو رشد خاصی نکرده است، اما به نظر می‌رسد که فشار برای افزایش نسبت به ناو در بازار وجود دارد. گدنا پس از افزایش چند برابری قیمت و تبدیل شدن حق تقدم به سهام، با صف فروش سنگین روبه‌رو شد. وسالت هم وضعیت مشابهی داشت و چند درصد شرکت در صف فروش گیر کرده بود. در حالی مخبر و فرزین از ارز ۲۸.۵ هزار تومانی برای یکی دو سال خبر دادند که مصاحبه سیف، رئیس اسبق بانک مرکزی، بسیار انتقادی و جالب توجه بود. در همین بازار، کانون صرافان پیشنهادهای جالبی از جمله راه‌اندازی بازار آتی ارز را به رئیس کل جدید پیشنهاد کرده است.

تغییر بزرگ
در اولین روز هفته بازار با خبر تغییر رئیس کل بانک مرکزی آغاز کرد. بعد از اظهارات رئیس جدید شاهد واکنش منفی شدید بازار بودیم. حجم و ارزش معاملات کاهش محسوسی نداشت و ارزش معاملات حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان بود که از نکات مثبت می‌توان شمرد. تشکیل صفوف فروش کم حجم در نمادهای کامودیتی و دلار محور ناشی از اظهارات رئیس جدید بانک مرکزی بود. در میانه بازار، تقویت تقاضا سبب شد که صفوف فروش سنگینی شکل نگیرد. سیاست تثبیت ارزی یادآور تجربه ارز ۴۲۰۰ بود که این بار با شدت کمتری احتمالا تکرار می‌شود و شدت فروش قبل را ندارد. دلار آزاد افت قابل توجهی داشت و نوسانی معامله شد و به زیر سطح ۴۰ هزار تومان هم رسید. در آخر شاخص کل با کاهش حدود ۴۵/۳ درصدی به رقم یک میلیون و ۵۹۰ هزار واحدی رسید و خروج ۱۰۰۰ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی ثبت شد.

حمایت صندوقی
در دومین روز هفته بازار با مثبت شروع کرد و با مثبت شدن خودرو برخی نمادها مثبت شدند. اما با شدت عرضه‌ها و رنج‌های منفی بازار قرمزپوش شد. شدت منفی روز یکشنبه کمتر از روز شنبه بود اما بازار تحت تاثیر سیاست تثبیت ارز با خروج پول همراه شد. توجه بازار به سمت سهم‌های کوچک بود. گروه خودرو و قطعه‌سازی و برخی بیمه‌ای‌ها و تک‌سهم‌ها معاملات بهتری داشتند. خودرو تحت تاثیر عملکرد خوب آذرماه قرار گرفت. در آخر بازار شاهد رنج‌های مثبت در نمادهای دلاری و شاخص‌ساز بودیم که شنیده‌ها حاکی از حمایت صندوق‌های تثبیت و توسعه بازار سرمایه از بازار بود. از دیگر خبرهای این روز می‌توان به طرح مالیات بر عایدی سرمایه اشاره کرد که این طرح پس از ۲ سال به مجلس رسید. در نهایت شاخص کل با کاهشی ۱.۶۴ درصدی در سطح یک میلیون و ۵۶۴ هزار واحد به کار خود پایان داد.

روز خودرویی‌ها
در روز دوشنبه مجددا تقاضا به بازار بازگشت و خودروسازان با عدم عرضه در نمادهای خساپا و خودرو به عنوان لیدر بازار عمل کردند که سبب تقویت تقاضا در دیگر نمادها شد. از اخبار مثبت خودروسازان می‌توان به خبر واگذاری بلوک‌های تودلی و همچنین ورود محصولات پر تیراژی همچون دنا به بورس کالا اشاره کرد. با توقف روند کاهش نرخ دلار آزاد و رسیدن به محدوده ۴۱ هزارتومان، نمادهای دلاری نیز با تقاضا روبه‌رو شدند. خساپا، خودرو، خگستر و حکشتی از نمادهای با بیشترین ورود پول حقیقی بودند. از اخبار مهم این روز می‌توان به افزایش نرخ سود بانکی تا سطوح ۲۵ درصد اشاره کرد. پتروشیمی کرمانشاه در اطلاعیه‌ای از توقف کامل تولید به دلیل افت فشار گاز خبر داد. نماد کلوند با خبر افزایش سرمایه ۲۴۰۰ درصدی از محل عمدتاً مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها با صف خرید همراه شد. در این گروه کترام نیز مورد توجه قرار گرفت. شاخص کل و هم‌وزن به یک اندازه رشد کردند و ارزش معاملات خرد در محدوده ۸ هزار میلیارد تومان ثبت شد. در نهایت شاخص کل با افزایشی حدود ۱.۸۵ درصدی در رقم یک میلیون و ۵۹۳ هزار واحدی ایستاد.

شاخص کم‌تحرک
در روز سه‌شنبه بازار پرنوسان و پرمعامله‌ای داشتیم. بازار به دلیل جاماندگی نسبت به بازارهای موازی تمایل به کاهش شدید نداشت و ارزش معاملات در سطح بالا و در محدوده ۱۰ هزار میلیارد تومان قرار گرفت. عرضه سنگین خودرویی‌ها را می‌توان به دلایلی از جمله شناسایی سود و رسیدن به مقاومت‌ها طبیعی دانست. از اخبار مهم این روز می‌توان به تصویب واگذاری ۵۱ درصد سهام باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس اشاره کرد. گروه‌های صندوق‌های با درآمد ثابت، فلزات اساسی، فرآورده‌های نفتی و چند رشته‌ای صنعتی بیشترین خروج نقدینگی حقیقی را رقم زدند. دو نماد خودرو و خگستر دو سهم پرتراکنش بازار بودند. در نهایت شاخص کل با کاهش اندک در محدوده یک میلیون و ۵۹۱ هزار واحد ماند.

اخبار منفی
در آخرین روز هفته بازار پرنوسان و منفی بود و مقاومت یک میلیون و ۶۰۰ هزار را پیش‌رو داشت. در بازار روز چهارشنبه گروه بانکی و خودرویی معاملات بهتری داشتند و با تقاضا همراه بودند. گروه‌های بانکی، سرمایه‌گذاری و حمل نقلی نیز بیشترین ورود نقدینگی حقیقی‌ها را رقم زدند. گروه بانکی پس از روند نزولی خود چند روزی معاملات بهتری داشت و از لحاظ تکنیکالی می‌توان به تغییر روند این گروه اشاره کرد. از اخبار منفی که باعث شد این روز پرعرضه معامله شود، می‌توان به تاثیر سیاست ارز ۲۸۵۰۰ و همینطور افزایش نرخ بهره بانکی به ۲۵ درصد اشاره کرد. شایعاتی از مخالفت سازمان بازرسی کل کشور با عرضه خودرو در بورس کالا شنیده می‌شد که این خبر تکذیب شد اما باعث تلاطم و نوسان در گروه خودرویی شد. نرخ دلار توافقی در بازار به محدوده‌های ۳۹.۵۰۰ تومان رسید و همچنان پرنوسان معامله شد. در نهایت شاخص کل با کاهشی ۰.۷۷ درصدی در رقم یک میلیون و ۵۷۹ به کار خود پایان داد.

  • ندا کریمی - کارشناس بازار سرمایه
کد خبر 464986

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =