سنگ‌آهن و قراضه، سال 2023 را مثبت آغاز کردند

بازار مواد اولیه فولادی، سال نوی میلادی را با رشد نرخ آغاز کرد. این افزایش قیمت شامل حال سنگ‌آهن وارداتی به چین و قراضه وارداتی به ترکیه شد، اما در این میان زغال‌سنگ متالورژیک فوب استرالیا و سی‌اف‌آر چین بدون تغییر نرخ معامله شد. واحدهای جمع‌آوری قراضه در اروپا از افزایش هزینه جمع‌آوری و حمل این محصول تا ترکیه خبر داده و خواهان رشد بهای این محصول به منظور جلوگیری از زیان هستند.

به گزارش صدای بورس, سنگ آهن دریایی در اولین روز معاملاتی سال 2023 یعنی سه‌شنبه سوم ژانویه به دلیل افزایش تقاضا به منظور ذخیره‌سازی پیش از آغاز تعطیلات سال نوی چینی با رشد نرخ مواجه شد و پلتس شاخص سنگ‌آهن عیار 62 درصد وارداتی به بنادر شمالی چین را در این روز با ثبت رشدی 30 سنتی برابر 107 دلار و 65 سنت ارزیابی کرد.

البته برخی فولادسازان چینی میزان دخیره‌سازی سنگ‌آهن در هفته‌های اخیر را کافی دانسته و ترجیح دادند تا مشخص شدن چشم‌اندازی روشن از وضعیت بازار، خریدهای خود را به تعویق بیندازند. بنابراین ظرف ساعات ابتدایی بازگشایی بازار در روز سوم ژانویه از نرخ سنگ‌آهن وارداتی به چین کاسته شد؛ اما این رویه با ورود خریداران جدید به بازار تغییر کرد و تقاضای قوی وارد شده به این بازار زمینه رشد بهای سنگ‌آهن را فراهم کرد.

برخی تجار و فولادسازان چینی به بهبود تقاضا برای محصولات فولادی در فصل بهار امیدوار بوده و بنابراین تمایل به خرید سنگ‌آهن برای تحویل در ماه فوریه و مارس دارند.

متقاضیان زغال چشم‌انتظار وضوح بازار

زغال‌سنگ متالورژیک فوب استرالیا و سی‌اف‌آر چین در روز ابتدایی بازگشایی بازارها در سوم ژانویه بدون تغییر نرخ معامله شد. به این ترتیب پلتس پریمیوم زغال فوب استرالیا را در این روز برابر 294 دلار و 50 سنت ارزیابی کرد. به گفتی برخی فعالان بازار، نرخ فعلی زغال فوب استرالیا از سوی متقاضیان پذیرفته شده است، اما اگر قیمت‌ها به کانال 300 دلاری صعود کند، احتمالا متقاضیان دچار تردید در خرید می‌شوند.

البته برخی متقاضیان زغال، فروش این محصول در کانال 290 دلاری فوب استرالیا را گران ارزیابی کرده و از احتمال توقف خرید به امید اصلاح نرخ خبر دادند. یک فولادساز هندی با اشاره به عرضه کافی زغال فوب استرالیا از احتمال افت نرخ در این بازار گفت. پلتس به نقل از یک فولادساز دیگر هندی نیز گفت: با توجه به نرخ‌های فعلی فروش فولاد، خرید زغال با این قیمت به زیان فولادسازان هندی تمام می‌شود و بنابراین احتمال افت نرخ با کاهش تقاضا وجود دارد.

پلتس پریمیوم زغال متالورژیک سی‌اف‌آر چین را نیز در روز سه‌شنبه سوم ژانویه بدون تغییر نرخ نسبت به روز پایانی سال 2022 برابر 315 دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد. با این وجود برخی منابع از آغاز دور جدید روند کاهش نرخ در بازار زغال چین به دلیل حاشیه سود ضعیف فولادسازی خبر دادند. با توجه به شرایط موجود احتمال افت نرخ زغال در این کشور وجود دارد.

قراضه در آستانه صعود نرخی دیگر

به گزارش اکو ایران,در روز ابتدایی بازگشایی بازارها در سال نوی میلادی بر نرخ قراضه وارداتی به ترکیه، افزوده شد و پلتس بهای این محصول سی‌اف‌آر این کشور را با ثبت رشد یک دلاری برابر 402 دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد. در عین حال بر تمایل به خرید قراضه از سوی فولادسازات ترکیه ظرف روز ابتدایی بازگشایی بازار افزوده شد، چرا که بسیاری از بازیگران بازار احتمال رشد بیشتر قیمتی در روزهای آینده را می‌دهند و بنابراین ترجیح می‌دهند تا هر چه سریعتر نسبت به خرید قراضه اقدام کنند. افزایش هزینه جمع‌آوری قراضه در کشورهای اروپایی از رشد بهای این محصول تحویل ترکیه حمایت می‌کند. یکی از تامین‌کنندگان اروپایی قراضه به پلتس گفت، در شرایط کنونی هزینه تمام شده جمع‌آوری هر تن قراضه و تحویل آن در بنادر چین در محدوده 405 تا 410 دلار است و بنابراین لازم است تا بر نرخ این محصول افزوده شود.

کد خبر 464957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =