تحمل کنید، بحران گازی تا سال ۱۴۲۰طول می کشد!

رییس دفتر انرژی سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه تا سال ۱۴۲۰ باید بحران گازی را تحمل کنیم گفت: پنج فاز پارس جنوبی باید افتتاح شود تا بتوان کسری گاز خود را جبران کنیم.

به گزارش صدای بورس,نشست کمیسیون انرژی اتاق ایران با حضور اعضای این کمیسیون و احمد زراعت کار ریاست دفتر انرژی سازمان برنامه و بودجه برگزار شد. در این نشست زراعت کار با اشاره به کاستی‌ها و ایرادات برنامه‌های توسعه پیشین گفت: در برنامه هفتم توسعه باید نگرش‌ها به شیوه دیگری باشد که بتواند نتایج آن را در اقتصاد مشاهده و پنج سال آینده کارنامه موفقی از خود به جای بگذاریم. برنامه هفتم توسعه با همکاری و هفکری همه بخش ها باید جلو برود.

این مقام مسئول ادامه داد: سخنان من به این معنا نیست که برنامه‌های پیشین توسعه همه ناصحیح بودند. یکی از دلایل عدم موفقیت برنامه های اقتصادی به شرایط عمومی کشور باز می‌گردد، بخش انرژی نیز شرایط مساعدی ندارد و این حال بد انرژی باعث می‌شود به همه بخش ‌های اجتماعی و سیاسی سرایت کند.

زراعت کار با اشاره به بحرانی شدن بخش انرژی در دو سه سال اخیر گفت: حوزه انرژی حوزه پیشرو اقتصاد ایران در صد سال اخیر بود که هم اکنون با بحران مواجه شده است. اگر این بخش نتواند خود را سرپا نگه دارد نمی‌دانیم سایر بخش‌ها چه شرایطی خواهند داشت. موضوع ناترازی انرژی در حامل‌ها باید حل شود تا به کمک آن بتوانیم ایفاگر نقش در منطقه و جهان باشیم.

رییس دفتر انرژی سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه تدوین برنامه جامع توسعه نتیجه بخش نیست، گفت: شرایط کشور به گونه‌ای است که باید برنامه ریزی جامع کنار گذاشته شود و روی موضوع و هسته‌های کلیدی که بحران دارند متمرکز شویم و آنها را جلو ببریم اینگونه سایر موارد را در چارچوب نرمال دنبال کنیم.

وی با اشاره به تمرکز جهان بر سهم الکتریسته گفت: چشم انداز انرژی جهان به سمت الکتریسته حرکت می‌کند و تلاش دارد سهم ۲۱ درصدی را به ۵۱ درصد ارتقاء بدهد این موضوع علاوه بر تاثیراتی که در محیط زیست می‌گذرد تلسط فناوری را نیز حفظ می کند.

زراعت کار با بیان اینکه قدرت‌های جهان در تلاش هستند که نفت را از اقتصاد خود حذف کنند گفت: به نوعی تسلط بر نفت باعث ایجاد قدرت‌های منطقه‌ای شده است از این رو کشورها تلاش دارند سهم ۳۵ درصدی اقتصادی خود از نفت را به ۴ تا ۵ درصد تقلیل بدهند.

این مقام مسوول سهم مصرف گاز در بخش خانگی را ۳۳ درصد دانست و افزود: همچنین ۳۴ درصد از گاز به نیروگاه‌ها می‌رود و این آمار می‌تواند فاجعه آمیز باشد که حجم قابل توجهی از گاز در نیروگاهها مصرف می‌شود.

وی ادامه داد: ۷ میلیارد دلار از مرغوبترین ارز کشور به سمت نیروگاه‌ها می‌رود و ما مجبوریم که برق درست کنیم.

وی با اشاره به سهم اندک ایران در صادرات انرژی گفت: ایران جزو دومین کشور در زمینه ذخایر گازی است اما شانزدهمین صادرکننده گاز در دنیاست و این پارادوکس استراتژی اشتباه ما را به خوبی نشان می‌دهد. این تفکر سال‌های پیش ایجاد شد که گاز را به سمت صنایع هدایت کنیم و این گونه تولید ناخالص کشور را افزایش بدهیم. این درحالی است که روسیه با تسلط خود بر منابع گازی خود در کشور توانست نقش‌های جدیدی در صحنه بین المللی برای خود تعریف کند تا مواردهای تخاصم و تهاجم را کنترل کند و ابزاری برای مستحکم کردن موقعیت خود در منطقه ایجاد کند.

وی با بیان اینکه تا سال ۱۴۲۰ باید بحران گازی را تحمل کنیم گفت: پنج فاز پارس جنوبی باید افتتاح شود تا بتوان کسری گاز خود را جبران کنیم.

وی ادامه داد: مهمترین چالش‌های بخش انرژی عبارتند از:‌ تحریم‌های بین المللی، عدم توجه به مدیریت مصرف و بهینه سازی انرژی، سهم پایین فرآورده‌های با کیفیت از تولیدات، ناکارآمدی رابطه مالی صنعت برق و دولت، ناکارآمدی رابطه مالی شرکت ملی نفت و دولت، کمبود منابع مالی جهت سرمایه گذاری در طرح‌های توسعه‌ای و نگهداشت میادین نفت و گاز .

وی در پایان گفت: ما ذخایر انرژی به میزان کافی داریم و با تولید ۱.۵ میلیون بشکه نفت می‌توان به راحتی ما را در صحنه های بین المللی کنار بگذارند اما اگر تولید به شش میلیون بشکه برسد امکان حذف کردن ما سخت‌تر خواهد شد.

در ادامه نشست آرش نجفی رییس کمیسیون انرژی اتاق ایران با اشاره به توافق‌های ایران و فرانسه در زمینه انرژی گفت: بخش خصوصی باید در تصمیم گیری‌ها مداخله کند و با تلاش‌های بسیاری که ما انجام داده‌ایم توانستیم یک عضو را از بخش خصوصی را در شورای عالی انرژی قرار بدهیم.

وی با طرح این پرسش که چرا به این روز افتادیم گفت: در سال‌های اخیر در همه زمینه‌ها به جای پیشرفت افول کردیم چراکه بخش خصوصی را در تصمیم گیری‌ها و بازی‌ها حذف کردیم. انجمن بهینه سازی مصرف انرژی ۱۶ سال پیش در اتاق ایران تشکیل شد؛ آن زمان این انجمن اعلام کرد که ما در ۲۰ سال آینده با ناترازی گاز مواجه خواهیم شد. در آن زمان تحلیل‌های آنها مورد ریشخند همگان قرار گرفت اما امروز می‌بینیم که این موضوع به یک واقعیت تبدیل شده است.

وی ادامه داد: اگر امروز نوسان‌های دلار را داریم به این دلیل است که تولید سرانه ملی و تولید اقتصادی پایین آمده است اگر اقتصاد نوسان دارد به این دلیل است که بخش خصوصی اجازه بالانس اقتصادی داده نمی‌شود.

رییس کمیسون اتاق انرژی ایران ادامه داد: ورود بخش خصوصی نتیجه بخش خواهد بود چراکه ما برای بقای خود تلاش می‌کنیم و جنگنده هستیم. این درحالی است که کارمندان دولت اگر کار کنند یا کار نکنند در پایان ماه حقوق خود را دریافت می‌کنند اما ما برای بقا باید بجنگیم از این رو تجربه‌های سازنده‌تری در حوزه صنعت و اقتصاد خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه ما نمی‌توانیم توسعه را تعریف کنیم گفت: در حال حاضر آب، برق، گاز نداریم این وضعیت فعلی ماست سرپا ماندن و حفظ کردن خود مهمتر از توسعه است .

به گزارش ایلنا,وی با اشاره به لزوم بهینه سازی روی بخاری‌ها عایق و پنجره ها گفت: فعالان حوزه بخاری بر این باورند که با تعویض و ارتقاء بخاری‌ها می‌توانند ۲۰۰ میلیون متر مکعب گاز صرفه جویی کنند.

کد خبر 464795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
    0 0
    وقتی کسانی که علم وسواد کافی در بحث انرژی ندارند بر سر کا ر بیایین عاقبت کار چنین است سه سال پیش امارات برای برداشت دو میلیارد بشکه نفت چشن پیروزی گرفت ولی ما چکار کردیم با پرداخت نکردن حقوق به مهندسان ایرانی انها را وادار به مهاجرت به امارات کردیم در حال حاظر نود درصد مهندسان امارات در پار س جنوبی همان مهندسان ایرانی میباشند مه زمانی در ایران با حد اقل حقوق در پارس جنوبی برای وطن خودشان کار میکردند ولی حالا برای امارات با جان ودل کار میکنند وخیلی هم موفق هستند افسوس ومتاسف
  • صالح IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    0 0
    دومین کشور گازی جهان به چه حال وروزت گریه کنم،