ضرورت شفاف‌سازی گمرک در خصوص ۹هزار تن غلات مرجوعی از بندر امام

در حالی اعلام شده است ۹هزار تن غلات طی ۹ماهه سال جاری مرجوع شده است که علت مرجوع شدن این کالاها مشخص نیست.

به گزارش صدای بورس، اخیراً اعلام شده است امسال حدود 9 هزار تن غلات از بندر امام خمینی(ره) خوزستان مرجوع شده است.

گفتنی است، پیش از این نیز مرجوع شدن دهها هزار تن ذرت‌های آلوده از بندر امام خمینی حاشیه‌های بسیار زیادی را به وجود آورده بود. ماجرا از این قرار بود که 145 هزار تن ذرت در سال 1395 وارد کشور شد اما پس از آزمایشات مشخص شد که این ذرت‌ها آلوده به سم آفلاتوکسین هستند، در نهایت و پس از کش‌وقوس‌های فراوان شاهد تعیین تکلیف مرحله‌ای این ذرت‌ها بودیم.

در این بین بخشی قابل توجه از این ذرت‌های آلوده به برخی کشورهای دیگر صادر شد و استدلال این بود: استانداردهای برخی کشورهای دیگر از ما پایین‌تر است و مشکلی در صادرات به آنها به وجود نخواهد آمد.

در زمان حاضر نیز در مدت 9 ماه ابتدایی سال، 8998 تن غلات (گندم و...) مرجوع‌شده مشخص نیست در این مورد نیز مسئله آلودگی مطرح بوده و یا اینکه مشکل دیگری در سازوکار واردات محموله به کشور ایجاد شده است که این موضوع باید مورد شفاف‌سازی قرار بگیرد.

سؤال مهمی که در مورد ذرت‌ها وجود داشت و در زمان حاضر نیز در خصوص غلات (در صورت آلودگی) وجود دارد این است که چرا این کالاها با وجود اینکه دچار مشکل بوده‌اند به‌جای امحا به خارج کشور صادر و یا مرجوع شده‌اند. با توجه به خطراتی که در خصوص این دست کالاها وجود دارد طبیعتاً اولین گزینه باید امحا باشد.

خطر ورود مجدد محموله‌های خطرناک به کشور با جایگزینی مرجوع‌سازی به‌جای امحا

به گزارش تسنیم,از جمله خطراتی که در این خصوص مطرح می‌شود این است که احتمال دارد این دست کالاها پس از خروج از کشور مجدداً در قالب دیگری وارد کشور شوند و بتوانند مراجع نظارتی را به‌نوعی دور بزنند، در نتیجه فروش به‌شرط صادرات و یا مرجوع کردن این دست از محموله‌ها می‌تواند خطراتی را برای سلامت جامعه به‌دنبال داشته باشد،
بنابراین لازم است گمرک ایران هرچه سریعتر نسبت به علت مرجوع‌سازی و همچنین اقدامات انجام‌شده در جهت جلوگیری از ورود مجدد این محموله‌ها به کشور شفاف‌سازی کند.

کد خبر 464743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =