افزایش نرخ بهره چه پیامدی برای بورس دارد؟

یک تحلیلگر بازار سرمایه معتقد است با افزایش نرخ بهره نباید واکنش عجیبی از بورس انتظار داشت.

به گزارش صدای بورس، پیام الیاس کردی با اشاره به شایعات اخیر مبنی بر افزایش نرخ بهره گفت: به رغم اینکه با طرح بانک مرکزی در این خصوص موافقت نشد، اما بانک مرکزی به سراغ اوراق ۲۳ درصد رفت که برای افراد حقیقی است. با این وجود، بانک مرکزی درصدد است نرخ بهره را افزایش بدهد، هر چند مخالفت‌هایی هم وجود دارد، چرا که اغلب کارشناسان بازار تأثیر آن را کوتاه‌‎مدت می‌دانند.

وی با اشاره به تجربه سایر کشورها در این زمینه تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد در کشوری همچون آرژانتین افزایش نرخ بهره بر کاهش تورم بی‌تأثیر بوده است.

این تحلیلگر بازار سرمایه در خصوص تأثیر افزایش نرخ بهره بر بازار سرمایه اظهار داشت: اگرچه بازار سرمایه طی روزهای اخیر شرایط بسیار خوبی داشته است، اما هنوز واکنشی به افزایش احتمالی نرخ بهره نشان نداده است، که علت آن می‌تواند مربوط به تغییرات غیررسمی اعمال شده در نرخ بهره از سوی برخی بانک‌ها طی ماه‌های اخیر باشد و حتی برخی بانک‌ها نرخ‌های بالاتری هم برای پول‌های بزرگتر پیشنهاد کرده‌اند، هر چند به نظر می‌رسد بازار سرمایه با توجه به نرخ تورم و افزایش نرخ ارز در بازار آزاد و به تبع آن در بازار نیما، به این افزایش واکنش مثبت نشان دهد.

الیاس کردی خاطرنشان کرد: درست است که بالا رفتن نرخ بهره و اعلام آن از سوی بانک مرکزی پی به ای (P/E) فری ریسک را بالا می‌برد، اما در مجموع به دلیل اختلاف معناداری که تورم پیدا کرده است و افزایش نرخ ارز که در حال تبدیل شدن به عدد عجیبی است و هر روز نیز سقف‌های جدید به خود می‌بیند، می‌توان گفت با این اعداد احتمالاً نباید واکنش عجیبی از بازار انتظار داشت.

کد خبر 464628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =