قیمت‌سازی مجازی دلار در کانال‌های تلگرامی

برخی کانال‌های تلگرامی با قیمت‌سازی بیش از هزار تومانی نرخ دلار غیررسمی نسبت به کف بازار تهران جوسازی و سودجویی می‌کنند.

به گزارش صدای بورس، همیشه در نوسانات قیمتی بازارهای مختلف به ویژه بازار ارز پای دلالان و افراد سودجویی در میان است که از آب گل آلود ماهی می‌گیرند و سعی در برهم زدن بیشتر بازار دارند.

براساس مشاهدات میدانی خبرنگار ایبِنا از چهارراه استانبول، خیابان فردوسی و سبزه میدان، در حالی نرخ دلار در بازار غیررسمی در کانال ۳۹ هزار تومان قرار دارد که کانال‌های تلگرامی قیمت دلار را هزار تا هزار و ۲۰۰ تومان بالاتر از قیمت بازار قیمت‌گذاری می‌کنند. این کانال‌های غیررسمی با قیمت‌سازی و نوسان گیری سعی دارند بازار را آشفته کنند تا در این میان سود ببرند.

این کانال‌ها که هدایت و مدیریت آن‌ها نیز نامشخص است، به دنبال سودجویی از ایجاد التهاب بازار ارز هستند و علاوه براینها، شبکه‌های معاند و ضدانقلاب نیز به دنبال ایجاد التهاب و بی‌ثباتی در اقتصاد و معیشت مردم برای رسیدن به منافع شخصی خود هستند.

بازار غیررسمی؛ کم‌عمق اما قیمت‌ساز

در حالی نرخ ارز در بازار غیررسمی مبنای محاسبات و تحلیل‌های بسیاری از رسانه‌ها و عموم مردم قرار می‌گیرد که سهم بسیار ناچیزی (به گفته وزیر اقتصاد کمتر از یک درصد) از معاملات ارزی در کشور دارد. همه نیازهای ارزی کشور در بازارهای رسمی ارز تامین می‌شود. ارز مورد نیاز واردکنندگان کالاها اعم از فعالان اقتصادی و بازرگانان و تولیدکنندگان در سامانه نیما با میانگین نرخ ۲۹ هزار تومان به صورت کامل فوری تخصیص داده می‌شود؛ سامانه‌ای که فروش ارز در آن طی ۹ ماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۱ درصد افزایش داشته است.

همچنین نیاز به اسکناس برای امور خدماتی مانند مسافرت، درمان و سفر تجاری در بازار متشکل ارزی ایران تامین می‌شود که میزان فروش اسکناس دلار در این بازار در ۳ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۱ درصد افزایش داشته است.

همه این اتفاقات نشان می‌دهد دست بازارساز در تامین و عرضه ارز نسبت به سال‌های قبل بازتر شده است و کمبودی برای تامین نیازهای واقعی وجود ندارد؛ بنابراین قیمت‌سازی‌ها در بازارهای غیررسمی و جوسازی‌های رسانه‌ای ناشی از تحریک انتظارات تورمی از سوی سودجویان داخلی و دشمنان خارجی است و دلایل بنیادی و اقتصادی ندارد.

دشمن به دنبال بی‌ثباتی بازار ارز

احسان خاندوزی؛ وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت نیز امروز در صحن علنی مجلس، در واکنش به نوسانات نرخ ارز با اشاره به ناآرامی‌های اخیر در کشور گفت: همانطور که تیر دشمنان در ضربه زدن به اصناف و بازار کشور به سنگ خورد، در خصوص حوادث اخیر حول محور بانک‌ها و بازار ارز نیز به نتیجه‌ای نخواهند رسید چراکه با تدابیر ۳ قوه به طور قطع در هفته‌های پیش رو شاهد ساماندهی و ثبات بازار ارز خواهیم بود.

امروز رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد با حضور در مجلس از عملکرد این دو نهاد نسبت به وضع موجود دفاع کرده و افزایش نرخ سود بانکی را برای مدیریت بازار ارز و همچنین تسریع در تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه را در کمرنگ کردن رفتارهای سفته‌بازانه در بازار ارز موثر دانستند.

پیش بینی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از کاهش نرخ ارز

محمدرضا پورابراهیمی؛ رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز امروز در صحن علنی مجلس از وضعیت خوب منابع ارزی و تخصیص ارزها گفت و پیش‌بینی کاهش نرخ ارز با سیاست‌گذاری مناسب و تصمیم‌گیری به موقع را اعلام کرد.

وی با تاکید بر اینکه در خصوص مدیریت نرخ ارز نباید سیاست سال‌های گذشته تکرار شود، اظهار کرد: در کشور حدود ۲۸۰ میلیارد دلار ارز صرف مداخلات ارزی شده است. اگر سیاست ارز ترجیحی استمرار پیدا می‌کرد برای تامین این ارز ۲۵ میلیارد دلار ارز نیاز داشتیم؛ در حالی‌که با حذف ارز ترجیحی حدود ۴ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی اتفاق افتاد.

پورابراهیمی تاکید کرد: منابع ارزی و تخصیصی دولت در سطح خوبی قرار دارد و پیش‌بینی کاهش نرخ ارز را با سیاست‌گذاری مناسب و تصمیم‌گیری به موقع داریم. کمیسیون اقتصادی مجلس در گزارش‌های هفتگی خود نرخ ارز و نقدینگی را رصد می‌کند و امیدواریم به زودی با این اقدامات وضعیت بهبود پیدا کند.

ریزش قیمت‌ها نزدیک است

احمد لواسانی؛ دبیر سابق کانون صرافان نیز مشکل اصلی را در بازار غیررسمی دانست و گفت: افراد به دلیل جو روانی و حفظ ارزش دارایی خود وارد این بازار می‌شوند که در نتیجه با افزایش تقاضا و بالارفتن قیمت‌ها مواجه می‌شویم.

وی با بیان اینکه بازار ارز حباب دارد، به مردم هشدار داد تا برای ورود به این بازار با دقت بیشتری رفتار کنند چرا که هر لحظه ممکن است با ریزش قیمتی مواجه شویم و خریدارانی به قصد سرمایه‌گذاری خرید کرده‌اند با ضرر شدیدی همراه شوند.

به گفته لواسانی، تاکید کرد: در حال حاضر وضعیت ارزی بانک مرکزی مطلوب است و هر لحظه ممکن است با ورود بازارساز به بازار ارز، قیمت‌ها شکسته شده و رو به پایین حرکت کند.

دبیر سابق کانون صرافان تاکید کرد: تمهیداتی که بانک مرکزی برای بازار ارز اندیشیده است نشان می‌دهد که برنامه‌ای برای کنترل بازار ارز در شرایط موجود وجود دارد، البته باید توجه داشت که عوامل داخلی و خارجی موجب التهاب بازار شده است.

وی افزود: مداخله ارزی بانک مرکزی در بازار ارز می‌تواند موجب کاهش شدید قیمت‌ها در بازار ارز شود و افرادی که در این قیمت‌ها اقدام به خرید کرده اند، قطعا با زیان همراه خواهند شد.

لواسانی پیش‌بینی کرد در روزهای آینده روند بازار مثبت خواهد شد و در پایان به مردم توصیه کرد که اگر به هر دلیلی نیازمند واقعی ارز هستند، ارز را از صرافی‌های مجاز و رسمی و با نرخ‌های مصوب تهیه کنند و مراقب دلالان و سوداگران باشند.

به گزارش ایبنا,هر چند دست‌های پنهانی وجود دارد که مانع از ساماندهی بازار ارز می‌شود، اما تدابیر بانک مرکزی نویدبخش ثبات نرخ دلار در روزهای آتی است که به طور قطع تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه نیز می‌تواند تاثیرگذاری خوبی داشته باشد.

کد خبر 464477

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  •  اطلاعات خانه‌های لوکس را به زودی ارائه می‌کنیم

    شهرداری لواسان:

    اطلاعات خانه‌های لوکس را به زودی ارائه می‌کنیم

    روابط عمومی شهرداری لواسان به اخباری مبنی بر امتناع این شهرداری از ارایه اطلاعات خانه‌های لوکس پاسخ داد و اعلام کرد که این شهرداری در اجرای تکالیف قانونی خود در حال انجام ممیزی و احصاء آمار و اطلاعات مد نظر اداره مالیاتی بوده که مرحله اول این اطلاعات به زودی ارسال و در آینده ای نزدیک کلیه آمارهای مد نظر ارائه خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =