صنایع شاخص‌ساز بورس تا پایان سال کدامند؟

شهریار هاشمی، کارشناس بازار سرمایه معتقد است سهام شرکت‌های بزرگ پالایشی، معدنی، فولادی، روی و مس کم‌ریسک‌ترین محل برای سرمایه‌گذاری در بورس تا پایان سال است.

به گزارش صدای بورس، شهریار هاشمی طباطبایی در مورد صنایع پیشرو تا پایان سال اظهار داشت: از آنجا که قیمت نفت در دنیا قیمت مهمی است، می‌توان روی گزارشات پالایشی‌ها امیدوار بود و از آنها به عنوان صنایع پیشرو نام برد. پس از آن اکثر شرکت‌های معدنی، فولادی، روی و بعضاً مس که پی به ای (P/E) آنها در محدوده سه و چهار قرار دارد، در رده‌های بعدی ارزندگی قرار دارند.

وی افزود: این همان بازاری است که در کمتر از دو سال قبل به پی به ای (P/E) حدود ۳۰ رسیده بود و با ورود پول، همچنان قیمت‌ها بالا ‌می‌رفت. حالا هم که هیچ اخبار مثبتی از عملکرد و اتفاقات داخل شرکت و رشد سودآوری آنها در قیمت سهم منعکس نمی‌شود، اما از نظر سطح ارزندگی به نظر می‌رسد بازار بیش از این جای ریزش نداشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه در مورد راهکارهای ورود مجدد پول به بورس تصریح کرد: بخشی از آن به شرایط اجتماعی و ذهنی سرمایه‌گذار برمی‌گردد و تا وقتی سرمایه‌گذار حالش خوب نباشد و تحت‌تأثیر اخبار منفی قرار گیرد، حتی اگر گزارش خوبی هم ببیند منفعلانه رفتار می‌کند. اما اینجا مرحله‌ای است که هر کس ریسک‌پذیرتر باشد و بتواند امیدوارانه به شرایط آینده کشور نگاه کند، ‌می‌تواند با سرمایه‌گذاری در بورس بازدهی به مراتب بالاتری از صندوق‌های با درآمد ثابت و بانک به دست بیاورد.

طباطبایی با بیان اینکه شرکت‌های بزرگتر برای سرمایه‌گذاری در بورس کم‌ریسک‌تر هستند، افزود: پول ابتدا به سهم‌های کوچک می‌رود و سپس وارد سهم‌های شاخص‌ساز می‌شود، اما سهم‌های بزرگ ریسک پایین‌تری دارند، زیرا اولاً از نظر ارزندگی ‌می‌توان روی آنها تخمین دقیق‌تری داشت، ثانیاً با یک پول کوچک سهم‌های بزرگ بازار را نمی‌توان دستکاری کرد. ضمن اینکه در آینده نیز پتانسیل رشد دلار را خواهند داشت، زیرا دلار هم باید یک جایی خود را با رشد نقدینگی سازگار کند. بنابراین این صنایع قادر خواهند بود ریسک‌ها را پوشش دهند.

وی در مورد علت رشد سهم‌های کوچک در چند ماه اخیر نیز گفت: یک دلیل آن ممکن است به خاطر پتانسیل رشد آن سهم باشد، اما گاهی هم ممکن است با همین پول اندکی که در بازار وجود دارد، روابطی ایجاد ‌شود و تمرکز پولی روی سهم‌های کوچک قرار گیرد، که بهتر است وارد این بازی‌ها نشد. از طرفی، وقتی شرکت‌های کوچک حرکت ‌می‌کنند نشان می‌دهد همه خروج پول اتفاق افتاده است و با این پولی که سپرده نمی‌شود شرکت‌های کوچک را پروژه ‌می‌کنند، پس از این به بعد باید نشانه‌هایی از ورود پول اتفاق بیفتد که بعد از شرکت‌های کوچک کم‌کم به شرکت‌های بزرگتر سرایت کند.

دو راهکار بازگشت اعتماد به بازار سرمایه

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در حال حاضر کلیت بازار تحت‌تأثیر عدم اعتماد عمومی دچار نوعی رکود شده است، گفت: برخی اتفاقات اقتصادی که بخشی از آن تحت‌تأثیر خروج آمریکا از برجام و جهش ارزی دو سال گذشته اتفاق افتاد و اکنون نتایج آن دیده می‌شود، منجر به نارضایتی عمومی شده و نمی‌توان نسبت به آینده واضح و اقتصادی صحبت کرد. بنابراین نمی‌توان با صراحت گفت چه اتفاقی باید رخ دهد که اعتماد اجتماعی برگردد.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد اگر تعاملات بین‌المللی از سر گرفته شود که البته صحبت درباره آن شاید در شرایط فعلی سخت یا حتی محال باشد، و اینکه فضای داخلی کشور با عقلانیت مدیریت شود، بازار می‌تواند به سمت آرامش پیش برود و در نهایت این دو اتفاق شاید بتواند باعث بازگشت اعتماد به بازار سرمایه و ورود مجدد پول به بورس شود.

بورس؛ ارزنده‌ترین بازار برای سرمایه‌گذاری

طباطبایی در مورد سرمایه‌گذاری در بازارهای موازی نیز گفت: در مورد مسکن تقریباً با اطمینان بیشتری می‌توان گفت بخش زیادی از رشد خود را در سه ماهه اول سال طی کرده است، زیرا سرعت تورم مسکن در ماه‌های ابتدایی سال بسیار زیاد بود.

وی افزود: بازار ارز هم که خیلی در درسترس نیست و طلا هم متأثر از قیمت ارز است. اما به نظر ‌می‌رسد با نگاه بی‌طرفانه به بورس و پذیرش تداوم شرایط اقتصادی ایران، بورس کم‌ریسک‌ترین و ارزنده‌ترین بازار برای سرمایه‌گذاری است.

کد خبر 464458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =