غول‌های بازار سرمایه، پیشران پیشرفت ایران 

مهدی سدیدی معتقد است نقش بنگاه‌های بزرگ در توسعه غیرقابل اغماض است و غالب اقتصادها به کمک بنگاه‌های در مقیاس بزرگ خود موفق به پیشرفت شده‌اند

به گزارش صدای بورس کشور ایران از ظرفیت‌های تولیدی، اقتصادی و تجاری فراوانی در حوزه‌های صنعتی، معدنی و انرژی برخوردار است که تاکنون به درستی مورد استفاده قرار نگرفته‌اند. استفاده از این ظرفیت‌ها نیازمند سرمایه‌گذاری کلان برای توسعه سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و مغزافزاری است. همچنین در کنار این موارد، ما نیازمند توسعه مباحث مدیریتی و تدوین قوانین و مقررات پیشرفته هستیم. برای استفاده از این ظرفیت‌ها و بهبود شرایط اقتصادی کشور، از یک سال قبل گروهی با نام «پیشرانان پیشرفت ایران» تشکیل شده که اهداف پیش‌گفته را دنبال می‌کند. این گروه متشکل از ۶ غول صنعتی و معدنی حاضر در بازار سهام یعنی شرکت معدنی و صنعتی گل گهر، مجتمع فولاد مبارکه، شرکت ملی صنایع مس ایران، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات و شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان است که در کنار هلدینگ خلیج فارس قرار است اجرای ۴۸ پروژه بزرگ صنعتی کشور را با اعتباری ۱۷ میلیارد دلاری به عهده بگیرند. هدف این پروژه‌ها که در ۱۳ استان اجرا می‌شوند، تولید سالانه ۵۴ میلیون تن محصولات معدنی، فلزی و پالایشی است. بهره‌برداری از این پروژه‌ها موجب اشتغال‌زایی و درآمدزایی ارزی خواهد شد. برای آگاهی از عملکرد این گروه در یک سال گذشته، با مهدی سدیدی دبیر گروه پیشرانان پیشرفت ایران گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

* گروه پیشرانان پیشرفت ایران در مهر ۱۴۰۰ اعلام موجودیت کرد. از آن زمان چه مسیری را گذرانده است؟
در رابطه با مسیری که این گروه از ابتدا تاکنون طی کرده است، می‌توان اینگونه گفت که گروه پیشرانان پیشرفت در مهر ۱۴۰۰ اقدامات خود را سازماندهی کرد و در بهمن ماه عملیات اجرایی ۴۸ پروژه به ارزش ۱۷ میلیارد دلار را آغاز کرد. این بازه زمانی در واقع مانع‌زدایی و تسهیل‌گری برای شروع اجرا بود. بیشتر وزرا و معاونان تخصصی در جلسات مربوطه برای این موضوع شرکت داشتند و مقدمات کار آماده شد، اما از بهمن ماه به بعد هم‌زمان هم مباحث تسهیل‌گری و هم ارزیابی پیشرفت در حال انجام است که تا مهرماه ۱۴۰۱ میانگین وزنی پیشرفت فیزیکی ۱۱.۳ درصد بوده است.

* نخستین نشست کارگروه دانش‌بنیان پیشرانان پیشرفت ایران در خرداد ۱۴۰۱ برگزار شد. از آن نشست چه نتایجی حاصل شد؟
در این نشست فاز بعدی کار گروه پیشرانان در حوزه دانش‌بنیان تعریف شد. ما ۳۲ پروژه در این حوزه و در همین شرکت‌های پیشران به علاوه مپنا احصاء کردیم که این پروژه‌ها نقش استراتژیک در تولید کشور دارند. همچنین این موارد را نیز با همان مدل پیشران در حال اداره هستیم.

* همچنین هفت غول معدنی، فلزی و نفتی کشور عضو این گروه هستند.
دقیقا؛ نقش بنگاه‌های بزرگ در توسعه غیرقابل اغماض است. غالب اقتصادها به کمک بنگاه‌های در مقیاس بزرگ خود موفق به پیشرفت شده‌اند. از جمله اهداف ما در گروه پیشرانان پیشرفت جلب توجه سیاستگذاران به موضوع بنگاه‌های بزرگ و ضرورت تبدیل به مقیاس جهانی شدن آنها و در نهایت نقش اینان در توسعه کشور بود.

* بر اساس برنامه‌ریزی، قرار است پس از راه‌اندازی پروژه‌ها سالانه ۱۱ میلیارد دلار صادرات انجام شود. آیا مقاصد صادراتی شناسایی شده‌اند؟
این فاز پیشران همانگونه که اطلاع داده شده است، فاز توسعه در زنجیره ارزش شرکت‌هاست. بخش عمده‌ای از صادرات غیرنفتی کشور در حال حاضر مربوط به همین شرکت‌هاست. انتظار ما این است که محصولات با ارزش افزوده بالاتری در این پروژه‌ها تولید شود و مقاصد صادراتی ما هم در سطح بالاتری تعریف شوند؛ یعنی به عنوان مثال، مقاصد اروپایی و دیگر کشورهای توسعه‌یافته.

* تولید ۵۴ میلیون تن محصولات معدنی و فلزی و پتروپالایشی در برنامه این گروه گنجانده شده است. این میزان تولید چه زمانی محقق خواهد شد؟
برنامه ایجاد برای بین ۳ تا ۵ سال در نظر گرفته شده است. اگر مشکلی حادث نشود و طی برنامه زمان‌بندی کارها پیشرفت کند، از ۵ سال آینده شاهد بهره‌برداری از این محصولات خواهیم بود.

* قرار بود شرکت‌های فعال در صنایع با ضریب اشتغال‌زایی بالا مانند نساجی و تبدیلی غذایی نیز به گروه ملحق شوند.
درست است؛ فاز سوم گروه پیشران در این حوزه تعریف شده است. در صنایع با ضریب اشتغال بالا مثل نساجی و قطعه‌سازی و صنایع تبدیلی در این فاز تمرکز خواهد شد. در حقیقت این مرحله با توجه به ساختار مالکیت، مقیاس و پراکندگی بنگاه‌های مربوطه در دست برنامه‌ریزی است.

* به طور کلی تاثیر موفقیت گروه پیشرانان پیشرفت بر بازار سرمایه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
درمورد این موضوع باید گفت که در حقیقت این ۷ شرکت از مهمترین شرکت‌های بازار سرمایه هستند و طبیعتا تغییر بنیه تولیدی و سودآوری این شرکت‌ها بر کلیت بازار سرمایه تاثیر مثبتی خواهد داشت.

  • مهرانا محمدی - خبـرنــگار
  • منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۴۷۵
کد خبر 464352

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =