رونق بورس نیازمند ثبات و پیش‌بینی‌پذیری است

یک تحلیلگر بازار سرمایه بهترین راهکار بهبود بازار را ثبات و پیش‌بینی‌پذیری دانست.

به گزارش صدای بورس، سید محمد هاشمی‌نژاد، تحلیلگر و کارشناس بازار سرمایه ضمن بیان این مطلب گفت: اگر متغیرهایی که بازار سرمایه از آن متأثر است پیش‌بینی‌پذیر باشند، بازار خودش را مطابق آن تنظیم می‌کند.

وی افزود: علاوه بر این، با هدایت نقدینگی سرگردان به بورس، عملیاتی شدن نگاه بازارمحور سیاستمداران و توجه بیشتر به بازار سرمایه، می‌توان به رونق بورس امیدوار بود.

هاشمی‌نژاد در مورد آینده بازار سرمایه اظهار داشت: به دلیل اتفاقات داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی، پیش‌بینی کردن یکی از سخت‌ترین کارهاست، اما با توجه به سودآوری مناسب اکثر شرکت‌ها در شرایط فعلی می‌توان به آینده بازار سرمایه امیدوار بود، چرا که اگر تحولات در شرایط فعلی باقی بماند، با ثبات و جهت‌گیری‌هایی می‌توان به اندازه تورم سال، شاهد بازدهی و رشد بازار سرمایه باشیم.

وی با بیان اینکه متغیرهایی در چند سال اخیر وارد تدوین بودجه شده‌اند که تأثیر بسیار زیادی بر بازار سرمایه داشته است، تصریح کرد: با توجه به پایین بودن میزان نقدینگی، کاهش اقبال عمومی و عدم پیش‌بینی‌پذیری بازار، هر گونه اخبار منفی و یا تصمیماتی که آثار منفی برای بازار سرمایه داشته باشد و یا اگر قیمت‌گذاری به‌درستی انجام نشود، تأثیراتش با ضریب چند برابری خود را در افت قیمت سهام نشان می‎دهد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه، وضعیت صنایع پیشرو تا پایان سال را وابسته به متغیرهای اقتصاد داخلی و خارجی دانست و افزود: صنایع صادراتی دارای شرایط مطلوبی هستند، اما برخی از صنایع با توجه به افزایش بهای تمام شده و حامل‌های انرژی، بازدهی سابق را ندارند.

وی افزود: بنابراین در شرایط فعلی، به نظر می‌رسد صنعت پالایشی با توجه به افزایش قیمت نفت شرایط مناسبی جهت سرمایه‌گذاری نسبت به دیگر صنایع داشته باشد. همچنین یکسری از صنایع داخلی با توجه به افزایش نرخ ارز و قیمت‌های داخلی می‌توانند از شرایط مطلوب‌تری برخوردار باشند.

توصیه مهم به سرمایه‌گذاران

این کارشناس بازار سرمایه در پایان به سرمایه‌گذاران و فعالان بازار توصیه کرد برای سرمایه‌گذاری سبد سهام داشته باشند تا تغییر و تحولات به سبد آنها آسیبی وارد نکند. ضمن اینکه حتماً با تحلیل سناریو وارد بازار شوند، زیرا همان طور که اشاره شد تحولات داخلی و خارجی در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی تأثیرات شگرفی بر بازار سرمایه خواهد داشت، مثل بهای نفت یا محصولات دیگری که تغییرات قیمتی بسیار زیادی از سال گذشته تا کنون داشته‌اند.

هاشمی‌نژاد با تأکید بر اینکه بازار سرمایه همواره محلی امن و مطمئن برای سرمایه‌گذاری بلندمدت بوده است، خاطرنشان کرد: به شرط آنکه با تحلیل، سبد درستی انتخاب شود و صنایعی که انتخاب می‌شود با توجه به شرایط اقتصادی تنظیم شده باشد، افراد می‌توانند از منافع آن بهره‌مند شوند.

کد خبر 464170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =