بازگشت شاخص به سطح یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی

شاخص بورس تهران امروز را با رنگ سبز تمام کرد تا شاخص با رشد بیش از ۳۰ هزار واحد به سطح یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی برسد، سطحی که تیر ماه سال جاری در آن قرار داشت. حالا پس از ۵ ماه بار دیگر به این محدوده رسیده است.

به گزارش صدای بورس، ارزش معاملات بازار بورس تهران از ۶ هزار میلیارد تومان فراتر رفته است. همچنین ارزش بازار در محدوده ۵ هزارو ۵۵۲ همتی قرار گفت و تأثیرگذاران مثبت بازار امروز بورس تهران نمادهای فارس، فولاد، فملی و کچاد بودند.

بازار در نیمه اول خوش درخشید و تمام رشد امروز خود را مدیون نیمه اول است اما در نیمه دوم کمی از نرخ رشد کاسته شد تا حدی که در همان محدوده یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی ایستاد.

امروز رئیس کل بانک مرکزی صحبت‌هایی را در نشست خبری خود مطرح کرد که مورد توجه اهالی بازار سرمایه بود.

صالح آبادی گفت «ما آثار تورمی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را می‌دانستیم اما ضرورت داشت تا آن اقدامات انجام شود. اگرچه حدود ۲۰ واحد درصد کاهش تورم داشته‌ایم اما هنوز تورم بالاست و باید کاهش بیابد.»

رییس بانک مرکزی این موضوع را هم اضافه کرد که «در بیش از ۹۰ کشور دنیا طی ماه‌های گذشته اصلاح نرخ سود بانکی انجام شده است؛ روسیه نرخ بهره را یک شبه دو برابر کرد و به ۲۰ درصد رساند. در آمریکا هم نرخ بهره به بیش از ۴ درصد رسید.

در ایران به این مقوله به عنوان ابزار سیاست پولی نگاه نشده و باید اصلاح شود؛ از سال ۹۹ دیگر اصلاحاتی در خصوص نرخ سود انجام نشده است. باید حتما از این ابزار استفاده کنیم که منوط به تایید شورای پول و اعتبار است که در حال پیگیری و بررسی آن هستیم.»

اهالی بازار سهام این انتظار را دارند که با صحبت‌های صالح آبادی در طی چند روز آینده نرخ‌های جدیدی برای سپرده های بانکی مطرح شود. البته شایعاتی مبنی بر لغو این موضوع در شبکه‌های اجتماعی پیچیده است. ولی اهالی بازار سرمایه به این تایید و تکذیب‌ها عادت دارند.

از طرفی دیگر شاخص بورس تهران که روز قبل به محدوده ۶۱ درصدی فیبوناچی خود واکنش نشان داده بود و با منفی هرچند کم کار را تمام کرده بود، امروز با کندل قوی و ارزش معاملاتی بالا پا به محدوده یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی گذاشت و خود را به تیر ماه سال جاری رساند.

محدوده‌ای که به عنوان اعداد رند و سطح روانی به حساب می‌آیند، جایی که اعداد معنی پیدا می کنند.اگر شاخص تا سطح یک میلیون و ۴۹۹ هزار واحد رشد می‌کرد ذهنیت جامعه همچنان شاخص را در کانال ۱.۴ میلیون می‌دید، اما با تغییر اندک و رسیدن به یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد صحبت از ورود به کانال جدید می‌شود.

به گزارش اکو ایران,چند روزی است که شاخص را از منظر تکنیکالی مورد بررسی قرار می دهیم و این موضوع را عنوان کردیم که در بحث موج شناسی امواج تکنیکالی ، روندها از یک، سه و یا پنج موج تشکیل می‌شوند و معمولا اهل فن به این موضوع اعتقاد دارد که موج سوم و یا پنجم جزء بلندترین موج ها به حساب می آید. همچنین این موضوع را مطرح می کنند که هر موج نیز می تواند از ریز موج هایی تشکیل شود.

به هر حال به عنوان پیش بینی می‌توانیم بگوییم که در بلند مدت شاخص رشد خواهد کرد، چرا که موج سوم رشد شروع شده اما در کوتاه مدت ممکن است با اصلاحی مواجه شود، که آن هم مربوط به ایجاد ریز موج های کوتاه برای موج اصلی شماره سه است.

حالا باید دید واکنش بازار به صحبت های رییس بانک مرکزی برای روز کاری آینده چیست و فردا نرخ ها در بازار های جهانی به کدام جهت حرکت خواهند کردند؟ و آیا دلار بازار هم در قیمت‌های بالاتر معامله خواهد شد؟

کل

کد خبر 464160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =