بورس در انتظار تعیین تکلیف بودجه و نرخ بهره

بخشی از فضای انتظاری که امروز در بازار سرمایه تجربه می‌شود مربوط به تعیین تکلیف بودجه و نرخ بهره به عنوان دو عامل مهم و تأثیرگذار بر روند بازار سرمایه است.

به گزارش صدای بورس، احسان رضاپور، کارشناس بازار سرمایه با بیان این مطلب گفت: بودجه و نرخ بهره در این مقطع زمانی مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر روند بازار هستند و می‌توانند وضعیت سود و زیان شرکت‌ها را تحت‌تأثیر قرار دهند، بنابراین در صورت عبور از این مرحله و شفاف‌تر شدن فاکتورهای اثرگذار بر بودجه و اقتصاد کشور می‌توان به بهبود وضعیت بازار سرمایه امیدوارتر بود.

وی افزود: تأثیر فاکتورهایی همچون هزینه‌های انرژی، تعرفه‌های واردات و صادرات محصولات، نرخ خوراک شرکت‌ها و هزینه‌های بهره مالکانه که از یک سو بهای تمام شده شرکت‌ها را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند و از سوی دیگر مربوط به نرخ‌گذاری فروش محصولات شرکت‌ها هستند، در روند بازار سرمایه حائز اهمیت است.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین با مثبت ارزیابی کردن طرح سهام‌یار اظهار داشت: سهام‌یار برای گروه‌هایی که پرتفوی‌هایی کوچکتر از صد میلیون تومان داشتند طراحی شد و همان‌طور که می‌دانید این گروه تعداد زیادی را تشکیل می‌دهند و شاید بیشترین انتقادات و خسارات هم به همین گروه وارد است، به همین خاطر سهام‌یار ابزار خوبی بود تا بخشی از ریسک سرمایه‌گذاران را پوشش دهد و باعث شود این گروه با خیال راحت‌تری حضور خود را بازار سرمایه حفظ کنند.

وی در ادامه با اشاره به تأثیر مستقیم نرخ دلار بر قیمت‌گذاری محصولات شرکت‌ها و میزان تقاضای آنها تصریح کرد: چشم‌اندازی که روی نرخ دلار بازار آزاد وجود دارد و نرخ دلار نیما که به تبع آن انتظار می‌رود اصلاحاتی را تجربه کند، فاکتور مهم دیگری است که می‌تواند بر نوسانات آینده بازار تأثیرگذار باشد.

وی افزود: بنابراین تعیین تکلیف موضوع ارز و خارج شدن آن از شرایط انقباضی و فشارهایی که بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز اعمال می‌کند، می‌تواند روزهای بهتری را برای بازار رقم بزند و شاهد بهبود وضعیت کلی بازار باشیم.

رضاپور با اشاره به اعمال اصلاح دامنه نوسان روی برخی از نمادها در بازار اول بورس و فرابورس هم گفت: به نظر می‌رسد این موضوع باید به گروه‌ها و بازارهای دیگر هم تعمیم پیدا کند، زیرا هر قدر آزادی عمل فعالان بازار بیشتر باشد می‌تواند در روان‌تر شدن بازار و نقدشوندگی بهتر معاملات کمک مثبتی باشد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد با تعیین تکلیف بودجه و برخی وعده‌های داده شده از جمله بلوک خودروسازان و حذف نرخ‌گذاری دستوری برخی از محصولات، در صورتی که ریسک‌های جدیدی به بازار از سمت مسائل سیاسی و اجتماعی وارد نشود، زمستان بهتری در انتظار بازار سرمایه باشد.

کد خبر 464096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =