مزایا و معایب صندوق املاک و مستغلات

مشاور دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران ضمن تشریح مزایا و معایب صندوق‌ سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات، آن را امکانی برای تحقق آرزوی خانه‌دار شدن جوانان دانست.

به گزارش صدای بورس، محمدرضا معادی‌خواه با اشاره به اینکه باید بستر لازم برای اجرایی شدن صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات فراهم شود، گفت: امید است این صندوق به سرنوشت سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری در این حوزه به ویژه صندوق زمین و ساختمان و صندوق پروژه دچار نشود و به‌صورت پایلوت باقی نماند، زیرا این‌گونه صندوق‌ها زمانی موفق هستند که به تعداد قابل‌توجهی تأسیس شوند و بتوانند با سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مختلفی که در آن ورود می‌کنند، امکان پوشش ریسک را فراهم کنند.

وی عمر محدود صندوق‌ سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات را یکی از معایب ساختاری این صندوق برشمرد و افزود: این‌گونه صندوق‌ها زمانی جذاب‌تر و موفق‌تر خواهند بود که عمر نامحدود داشته باشند.

مشاور دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران معتقد است باید با سنت‌شکنی، به جای اینکه اشکالات را از مسیر تأسیس صندوق‌ها به صورت پایلوت درآورد، با مطالعه و نیز هماهنگی‌های بیشتر با سایر مجموعه‌های اقتصادی، تلاش کرد ضمن برداشتن موانع، از همان ابتدا با ایجاد تعداد قابل‌توجهی از صندوق‌هایی که بنا دارند از یک ابزار استفاده کنند، در عمل بتوان با تکیه بر روی آن به عنوان یک ابزار کارآمد، از ظرفیت این صندوق‌ها در حوزه‌ای که می‌توانند جذب سرمایه داشته باشند، بهره برد.

وی با اشاره به این نکته مهم که ابزار مورد استفاده باید با فضای آن کسب و کار تناسب داشته باشد، اظهار داشت: متأسفانه در حوزه مسکن، فاصله زیادی بین ابزارهایی که استفاده می‌شود و نیز ماهیت کسب و کار این حوزه وجود دارد که باید برای آن فکری کرد، زیرا مجموعه‌های املاک و مستغلات با بازار سرمایه همخون نیست و اینکه چطور می‌شود این دو مسیر را به هم نزدیک کرد، نیاز به طراحی ویژه‌ای دارد. به ویژه اینکه باید تلاش کرد با جذب پروژه‌های ساختمانی و یا حتی معاملات مسکن و امثال آن، شرایطی فراهم کرد که بتوان از این ابزارها بهتر استفاده کرد.

معادی‌خواه، راه‌اندازی این صندوق را شروع مبارکی برای تحقق آرزوی مسکن‎دار شدن جوانان دانست و گفت: در شرایط فعلی که سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن قدری از دست جوانان دور است، باید ابزارهایی وجود داشته باشد تا میزان پولی که پس‌انداز می‌کنند، بتواند تورم این حوزه را پوشش بدهد و امید است با تعدد اینگونه صندوق‌ها بتوان به نسل جوان‌تر کشور کمک کرد تا آرزوی صاحب مسکن شدن را محقق کنند.

مشاور دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سردرگمی‌های فعلی در بازار سرمایه تصریح کرد: در شرایط کنونی، انگیزه مدیران، به‌ویژه مدیرانی که به دنبال نوآوری هستند، به بیراهه رفته است، بنابراین لازم است وقتی ابزاری در بازار ایجاد می‌شود رایزنی لازم در بخش‌های مختلف صورت گیردتا ماهیت بازار سرمایه در سرمایه‌گذاری‌ها درک شود.

وی با تأکید بر اینکه مهم‌ترین اقدام در چنین شرایطی تقویت انگیزه مدیران است، افزود: این انگیزه باعث می‌شود مدیران با سلایق و توانمندی‌های مختلف بتوانند برای بازار سرمایه مؤثر و کارآمد عمل کنند.

وی یادآور شد: به لحاظ ساختاری هم نیاز است تجدیدنظری در شرایط بازارهای رقیب و بازار سرمایه صورت گیرد، زیرا بازار سرمایه به خاطر شفاف بودن و در دسترس بودن بسیار تحت فشار است.

معادی‌خواه تصریح کرد: اگر فشاری که در بازار سرمایه وجود دارد، در بازارهای موازی هم وجود داشته باشد، این بازار می‌تواند در یک شرایط منصفانه با سایر بازارها رقابت کند.

کد خبر 464085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =