بازدهی بورس به میزان نرخ سود بانکی

بازدهی بورس تا پایان سال به اندازه نرخ سود بانکی خواهد بود.

به گزارش صدای بورس، آلبرت بغزیان، اقتصاددان با اشاره به رشد شاخص بورس به میزان ۱۰ تا ۱۵ درصد تا پایان سال گفت: با این وجود اگر امسال سهامی بالای ۱۰۰ یا ۱۵۰ درصد سود داده باشد، فقط آنهایی که فعال بازار هستند و هولدر نیستند از آن منتفع خواهند شد، اما کسی که سهامش را نگه می‌دارد مجبور است یک سهام شاخص مربوط به کل بازار را داشته باشد، برای همین به‌رغم مثبت بودن سهام ممکن است متضرر شود.

وی با اشاره به اینکه بر خلاف تصور، بازار سرمایه یک بازار رقابتی نیست و عرضه و تقاضا نمی‌توانند بدون هیچ مشکلی رفتار خود را نشان دهند، گفت: با وجود صف‌های خرید و فروش یکباره‌ای که ایجاد می‌شود و یا نزول‌هایی که اتفاق می‌افتد، آن هم در شرایطی که نرخ ارز صعودی است و هم صادرکنندگان از آن منتفع می‌شوند و هم ارزش روز دارایی‌ها و سودآوری شرکت‌ها بیشتر می‌شود، اما بورس مسیر خود را عوض نکرده است و این جای تأمل دارد.

این کارشناس اقتصادی، بازارگردان‌ها را عامل اصلی افت و خیزهای بازار سرمایه بیان کرد و افزود: اولین اقدام برای رفع این مشکل شناسایی بازارگردان‌ها است، چرا که در سیستم فروش با وجود استفاده از الگوریتم‌های رسمی، شاهد سوءاستفاده و روندهای نزولی بوده‌ایم. هر چند از زمان اصلاح طبیعی و بعضاً اصلاح غیرطبیعی بارها به این موضوع اشاره کرده‌ام، اما کماکان این قضیه مسکوت مانده و نه تأیید شده و نه اقدامی در جهت اصلاح آن صورت گرفته است.

بغزیان با اشاره به اینکه بازگشت اعتماد از دست رفته به بازار زمان‌بر است، تصریح کرد: از ابتدا نباید اجازه داده می‌شد اعتماد به بازار سرمایه از بین برود. سابق بر این، شاهد استقبالی چندانی از بازار نبودیم، اما اعتماد وجود داشت، این در حالی است که با تشویق دولت به سرمایه‌گذاری در بورس در سال ۹۸، آنهایی که به بازار آشنا نبودند، ورود پیدا کردند و سرمایه‌های کوچک و بزرگ بسیاری وارد بازار شد. اگر همان یک میلیون و هشتصد باقی می‌ماند خوب بود، مثل کسی که خودرویی خریده، حالا گران شده و آن را در پارکینگ منزلش نگهداری می‌کند، یعنی افراد هولدر می‌شدند، اما اکنون این هدف تنها با افزایش شاخص، بدون اینکه بازارهای دیگر ملتهب شوند، می‌تواند تحقق پیدا کند.

این اقتصاددان در خصوص علت رشد برخی از سهام‌های کوچک نیز گفت: چون سهام‌های کوچک خیلی در چشم نیستند و با توجه به سابقه قبلی، کسی باور نمی‌کند بتوانند به رشد برسند، افراد جسوری با آنها بازی می‌کنند تا به رشد برسند. هر چند سهام کوچک حتی وقتی که رشد کند، قادر به تغییر شاخص کل نیست و شاید فقط بتواند هم‌وزن را تحت تأثیر قرار دهد.

کد خبر 463971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =