افزایش یارانه واردات، از جیب تولیدکنندگان بورسی!

مشکلی که گریبانگیر تمامی صنایع صادرات محور شده، اختلاف نرخ ارز در سامانه نیما با نرخ‌های بازار آزاد است. اختلاف نرخ ارز نیمایی با بازار آزاد، سوبسیدی است که از جیب تولیدکنندگان، نصیب واردکنندگان کالاهای نهایی می‌شود.

به گزارش صدای بورس، سعید ترکمان دهنوی رئیس هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران گفت: که مشکلی که گریبانگیر تمامی صنایع صادرات محور شده، اختلاف نرخ ارز در سامانه نیما با نرخ‌های بازار آزاد است. اختلاف نرخ ارز نیمایی با بازار آزاد، سوبسیدی است که از جیب تولیدکنندگان، نصیب واردکنندگان کالاهای نهایی می‌شود. معتقدم حداقل در شرایط فعلی اقتصاد کشور، باید فاصله حداکثری فعلی به حداقل برسد تا از رانتی که نصیب واردکنندگان می‌شود، جلوگیری شود.

ترکمان دهنوی، ضمن انتقاد از قطعی گاز صنایع بیان کرد: اقدام سیاست‌گذاران در فصول گرم و سرد سال مبنی بر قطعی برق یا گاز صنایع، اقدامی غیرمعمول است و تبعات منفی زیادی هم به دنبال خواهد داشت.

به گزارش اخبار پولی مالی به نقل از بازار سرمایه,وی اضافه کرد: صنایع پلیمری به عنوان صنایع پایین دستی صنعت پتروشیمی، مصرف‌کننده محصولات پتروشیمی هستند و با قطع گاز صنایع مادر، صنایع وابسته و پایین دستی نیز دچار مشکل خواهند شد و این قطعی گاز، تمامی تولیدکنندگان را نگران می‌کند. قطعی گاز حتماً روی قیمت محصولات هم تاثیرگذار خواهد بود؛ کما اینکه در حال حاضر هم قیمت محصولات پتروشیمی افزایش داشته و بالتبع، بهای تمام شده و نرخ فروش محصولات صنایع پایین دستی نیز دستخوش تغییر خواهد شد. صنعت پلیمر مصرف‌کننده محصولات مختلف صنعت پتروشیمی از جمله P.P، پلی استایرن و پلی اتیلن است.

ترکمان دهنوی در ادامه با اشاره به اختلاف نرخ ارز در سامانه نیما با نرخ ارز در بازار آزاد اظهار کرد: مشکل دیگری که گریبانگیر تمامی صنایع صادرات محور شده، اختلاف نرخ ارز در سامانه نیما با نرخ‌های بازار آزاد است. به هر حال صنایع پایین‌دستی صنایع مادر، از جمله تولیدکنندگان محصولات پلیمری نیز بخشی از محصول خود را راهی بازارهای صادراتی می‌کنند و اختلاف نرخ ارز نیمایی با بازار آزاد، سوبسیدی است که از جیب تولیدکنندگان، نصیب واردکنندگان کالاهای نهایی می‌شود. معتقدم حداقل در شرایط فعلی اقتصاد کشور، باید فاصله حداکثری فعلی به حداقل برسد تا از رانتی که نصیب واردکنندگان می‌شود، جلوگیری شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران در خاتمه نوید داد: خبر خوب این است که با وجود تمامی مشکلات و تنگناهای اقتصادی، تولیدکنندگان محصولات پلیمری هم افزایش ظرفیت تولید داشته‌اند و نیازهای بازار داخل را برطرف کرده اند و هم بازارهای صادراتی خود را در منطقه گسترش داده‌اند.

کد خبر 463961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =