لزوم معماری مجدد سامانه معاملات بورس

زیرساخت‌های فناوری اطلاعات بازار سرمایه نیاز به معماری مجدد دارد.

به گزارش صدای بورس، حجت‌اله فرهنگیان، مدیرعامل شرکت رایان هم افزا با اشاره به اینکه بازار سرمایه ایران به لحاظ تکنولوژی ۱۵ تا ۲۰ سال از بازارهای دنیا عقب است، گفت: سامانه معاملات بورس بر اساس الگوهای مشابه کشورهای دیگر ساخته شده، اما ضعفی که در طول زمان به وجود آمده است، بحث معماری زیرساخت‌های فناوری اطلاعات بازار سرمایه است که نیاز به تغییر و بازنگری دارد.

وی افزود: در سال‌های نخستی که هسته معاملات الکترونیکی شکل گرفت، کارگزاری‌ها به دلایلی همچون بالا بودن هزینه‌ها و یا تفاوت در نوع کسب و کار، برای موضوع IT اهمیت چندانی قائل نشدند، اما با به میدان آمدن شرکت‌های IT که به نام OMS شناخته می‌شوند، شرایطی به وجود آمد که این شرکت‌ها بین کارگزاری و هسته معاملات قرار گرفتند.

فرهنگیان با اشاره به اینکه در دوره‌ای تلاش شد بازار را اصلاح و به عبارتی بروکربیس کنند، تصریح کرد: بروکربیس کردن بازار، میزان یوزرها روی هسته معاملات را کمتر می‌کند و باعث می‌شود موضوعیت بهتری برای توسعه ابزارهای مالی پیدا ‌شود. ضمن اینکه ایده‌هایی همچون کاستودین می‌تواند شکل بگیرد که حجم و بار پردازش را از سیستم مرکزی مثل هسته معاملات کم کند. هر چند کار دشواری خواهد بود.

مدیرعامل شرکت رایان هم افزا با بیان اینکه معماری هسته معاملات متعلق به نزدک (NASDAQ‌) است، اظهار داشت: سال ۹۹ وقتی یکباره حجم زیادی یوزر وارد شد و همزمان چند میلیون نفر روی یک هسته قرار گرفتند، طبیعی بود که هسته جوابگو نباشد، در دنیا هم شرایط همین‌طور است، چرا که معمولاً کاربران هسته معاملات، نهادها و ابزارهای مالی هستند، نه سهامدارانی که بخواهند به صورت فردی معامله کنند.

وی یادآور شد: شاید در شرایط فعلی صحبت از چنین ایده‌هایی دور از ذهن باشد، زیرا اکنون بازار حول این معماری شکل گرفته است، اما حالا که آسیب‌های آن نمایان شده است، یکی از راهکارهایی که می‌تواند توسعه فناوری را در بازار سرعت ببخشد، این است که بروکربیس شدن معماری بازار و کاستودین شکل عملیاتی و اجرایی به خود بگیرد.

کد خبر 463767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =