دو مزیت معامله محصولات در رینگ صادراتی بورس کالا

 کارشناس بازار سرمایه عدم محدودیت سقف رقابت معاملات رینگ صادراتی بورس کالا و عدم محاسبه قیمت پایه به نرخ ارز نیما را زمینه ساز بازگشت منافع اختلاف نرخ ارز نیما و آزاد به تولیدکننده دانست.

به گزارش صدای بورس ، مهدی درخشان گفت: لغو محدودیت‌ های صادراتی مصنوعات فولادی که مدتی قبل اعلام شد، نوید بخش رونق هرچه بیشتر صنایع معدنی است و می‌تواند توسعه دهنده در پیش‌ روی صنعت و اقتصاد باشد.

توجه به چند نکته مربوط به بورس کالا موجب متوازن شدن منافع صادراتی تولیدکنندگان و تجار خواهد شد. مدت‌ها است محصولات عرضه شده در بورس کالا امکان صادرات نداشته و صادرات صرفاً از طریق خرید در رینگ صادراتی قابل انجام است. علاوه بر این، خرید تعدادی از محصولات شامل مس، آلومینیوم و آهن اسفنجی در بورس کالا فقط برای شرکت های تولیدی امکان‌پذیر است و مشمول بهین‌یاب شدند.

اقدامات و تصمیمات مذکور به منظور رونق بخشیدن به تولید و تقویت بنگاه‌های تولیدی حائز توجه است بویژه در موضوع اختلاف ارز نیمایی و آزاد که به نظر می‌رسد توجه بیشتر و اقبال بنگاه‌های تولیدی به عرضه محصول در رینگ صادراتی بورس کالا بسیار مدبرانه و راهگشا خواهد بود.

از آنجا که معاملات رینگ صادراتی بورس کالا فاقد محدودیت سقف رقابت بوده و قیمت پایه نیز بر مبنای نرخ ارز نیما محاسبه نمی‌شود، موجب خواهد شد که منافع حاصل از اختلاف نرخ ارز نیما و بازار به تولیدکننده بازگشته تا علاوه بر رشد درآمد بنگاه‌های مولد و انگیزه‌بخشی، رابطه عرضه و تقاضا و قیمت صادراتی کالاها را شفافیت بخشیده و به کشف و دستیابی به نرخ بهینه دلار کمک کند. رشد و رونق معاملات رینگ صادراتی بورس‌کالا از جانب تولیدکنندگان و تجار در کنار منافع و فواید اقتصادی و تجاری، موجب بهبود صادرات مبتنی بر قیمت‌های بین‌المللی خواهد شد.

کد خبر 463679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =