استراتژی‌های صندوق بازنشستگی نفت در بازار سهام

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت ضمن اشاره به استراتژی‌های این صندوق در بازار سهام، بورسی شدن ستاره خلیج فارس را منوط به تعیین تکلیف از سوی دولت بیان کرد.

به گزارش صدای بورس، عبدالحسین بیات در خصوص علت تأخیر ستاره خلیج فارس برای ورود به بازار سهام گفت: از آنجا که بخشی از سهام ستاره خلیج فارس متعلق به دولت است، پذیرش و واگذاری آن در بورس نیاز به هماهنگی و تعیین تکلیف از سوی دولت دارد، این در حالی است که سایر سهامداران علاقه‌مند هستند این سهام هر چه زودتر وارد بورس شود، زیرا ارزش افزوده آن بیشتر خواهد شد.

وی همچنین در مورد عرضه سایر زیرمجموعه‌ها و هلدینگ‌های اهداف در بورس اظهار داشت: برای ورود زیرمجموعه‌ها و هلدینگ‌های اهداف به بورس مقدمات لازم در حال آماده‌سازی است، اما پیش از آن نیاز است استراتژی‌های لازم در این خصوص تعیین شود، بنابراین هر زمان این اطمینان حاصل شود که طرح‌های توسعه‌ای هلدینگ می‌توانند بدون ایجاد چالش و آسیب رساندن به سایر پروژه‌ها وارد بورس شوند، گام‌های لازم در جهت بورسی کردن آنها برداشته خواهد شد.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت در مورد برنامه‌های این صندوق برای عرضه تابان فردا نیز گفت: فراهم‌سازی مقدمات لازم برای ورود عرضه تابان فردا به بورس در حال انجام است، اما همان‌طور که گفته شد با توجه به اینکه تابان فردا طرح‌های توسعه زیادی دارد و در تأمین مالی هم پیشرفت‌های خوبی داشته است که بسیاری از آنها در حال به ثمر رسیدن هستند، لازم است نحوه ارزش‌گذاری آن قبل از بورسی شدن مورد بررسی قرار گیرد، زیرا همان‌طور که می‌دانید پروژه‌ای که در جریان است هر لحظه نیاز به تزریق منابع دارد و ارزش دارایی‌هایش در حال افزایش است، بنابراین باید تمامی جوانب برای ورود به بورس سنجیده شود.

بیات در ادامه، فعال‌سازی پروژه ایران ال‌ان‌جی را از اولویت‌های اصلی صندوق بیان کرد و افزود: متأسفانه در هشت سال گذشته و تا قبل از دولت سیزدهم این پروژه به دلایلی نامشخص متوقف شد، اما با توجه به اینکه ۵۱ درصد این سهام متعلق به صندوق است، به دنبال تغییرات دولت و نیز تغییرات مدیریتی که در صندوق ایجاد شد، جمع‌بندی نهایی بر این شد که طرح توجیه لازم را دارد و در حال حاضر تمرکز صندوق روی این پروژه قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: در همین راستا اقدامات تکمیلی این طرح نیمه‌تمام از سر گرفته شده است و هم‌اکنون در مرحله مذاکره با پیمانکاران مربوطه برای شروع مجدد به کار قرار دارد. ضمن اینکه برخی سازندگان خارجی هم با وجود دریافت پیش‌پرداخت، به بهانه تحریم به تعهدات خود در جهت تأمین تجهیزات موردنیاز پروژه عمل نکرده‌اند که اولتیماتوم‌های لازم به آنها داده شده است و در صورتی که همکاری‌های لازم را انجام ندهند، ضمن مخدوش کردن برند آنها در دنیا، نسبت به احقاق حقوق بازنشستگان اقدام خواهیم کرد.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در جهت سرعت بخشیدن به این پروژه خاطرنشان کرد: خوشبختانه با کامل شدن بخش نیروگاهی پروژه، کشور از تولیدات آن بهره‌مند شده است. بخش مخازن نیز در حال فعالیت بوده و پیمانکار بخش شیرین‌سازی نیز آغاز به کار کرده است، اما بخش مایع‌سازی در حال برطرف کردن چالش‌ها برای شروع به کار مجدد است.

بیات در خاتمه در خصوص برنامه‌های صندوق برای تأمین مالی از بازار هم گفت: مجموعه صندوق نفت دارای یک گروه اقتصادی بزرگ شامل چند شرکت تأمین مالی از جمله شرکت خبرگان سهام و شرکت مهر آیندگان است که با الحاق ۱۲ درصد هلدینگ خلیج فارس این مجموعه بزرگتر هم شد، بنابراین به طور دائم با بازار سرمایه و تأمین منابع مالی و رویکردهای نوین سروکار دارد و در آینده هم ممکن است بانک و بیمه به آن اضافه شود تا چرخه تأمین منابع از طریق بازار سرمایه کامل شود و بتواند از بخش‌های توسعه‌ای و تولیدی صندوق نفت پشتیبانی کند.

کد خبر 463486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =