پالایش یکم و دارایکم بخشی می‌شوند

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار از اصلاح ساختار پالایش یکم و دارایکم و تبدیل شدن آنها به صندوق‌های سهامی بخشی خبر داد.

به گزارش صدای بورس، علیرضا ناصرپور در نشست خبری رئیس و معاونان سازمان بورس و اوراق بهادار، در پاسخ به خبرنگار صدای بورس مبنی بر اینکه چرا با وجود تغییر در اساسنامه پالایش یکم و دارایکم، قیمت به NAV این دو صندوق تغییری نکرده است، گفت: ساختار ایجاد این صندوق‌ها از بدو تأسیس مناسب نبود، به همین دلیل تبدیل شدن ساختار آنها از حالت غیرفعال به حالت فعال با رکن بازارگردانی که قادر به صدور و ابطال باشد، از جمله اقداماتی بود که برای تغییر این ساختار انجام شد و هم‌اکنون نیز عملیاتی شده است.

وی تصریح کرد: در همین راستا چندی پیش مجمع صندوق پالایش یکم برگزار و شرکت تأمین سرمایه نوین به عنوان بازارگردان این صندوق انتخاب شد که حدود دو هفته نیز از آغاز فعالیت آن می‌گذرد. ضمن اینکه صدور منابع در صندوق بازارگردانی توسط خود پالایش یکم اتفاق افتاده است که اگر منافعی در حوزه ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری اعمال شود، این منافع به صندوق پالایش یکم بازگردد.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار، برگزاری مجمع و انتخاب بازارگردان برای اعمال این تغییرات را فرآیندی زمان‌بر دانست و افزود: با توجه به اینکه اساسنامه این صندوق‌ها مصوب هیئت وزیران در سال ۹۹ است، طبیعی بود که تغییرات جدید این اساسنامه به تأیید هیئت وزیران برسد. همچنین امیدنامه صندوق مصوبه مشترک سازمان بورس و سازمان خصوصی‌سازی است که لازم بود اصلاحات این امیدنامه نیز به تأیید هر دو مرجع برسد، بنابراین به این دلیل که ساختار صندوق تحت‌تأثیر این مصوبه تغییر می‌کرد، عملیاتی شدن آن فرآیندی زمان‌بر بود.

وی با اشاره به اینکه در ساختار جدید امکان خرید و فروش دارایی‌های موجود در صندوق داده شده است، اظهار داشت: این اتفاق قبلاً در صندوق وجود نداشت. علاوه بر این، به بازارگردان نیز اجازه داده شده است که صدور و ابطال را در واحدهای این صندوق‌ها اعمال کند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سهام ممتاز صندوق پالایش یکم در اختیار شرکت پالایش و پخش و سهام ممتاز صندوق دارایکم در اختیار وزارت امور اقتصادی و دارایی است، مجمع این دو صندوق را این شرکت و وزارت اقتصاد برگزار می‌کنند و تصمیماتی که در حوزه انتخاب مدیر، بازارگردان، حسابرس و سایر ارکان اتخاذ می‌شود، توسط مجمع این صندوق‌ها صورت می‌گیرد.

ناصرپور در ادامه، با اشاره به کاهش فاصله قیمت و NAVواحدهای پالایش یکم گفت: در فاصله زمانی اعمال تغییرات در صندوقی همچون پالایش یکم، فاصله قیمت و واحدها در این صندوق تعدیل شده است، اما اینکه در نهایت چه اتفاقی می‌افتد، به توان بازارگردان این صندوق، سیاست‌های مدیر در زمینه مدیریت دارایی و پرتفوی صندوق و همچنین شرایطی که در بازار به وجود خواهد آمد، بستگی دارد.

عضو هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با تأکید بر اینکه تلاش سازمان در جهت تبدیل شدن ساختار این صندوق‌ها به یک صندوق نرمال بوده است، گفت: در همین راستا اخیراً موافقت اصولی صندوق بخشی صادر شده است و در واقع می‌توان گفت پس از اعمال تغییراتی که در ساختار صندوق‌های دارایکم و پالایش یکم رخ داده، تبدیل به صندوق‌های سهامی بخشی شده‌اند که در آنها مدیر صندوق دارای اختیاراتی است و بازارگردان نیز در راستای تعدیل قیمت تلاش می‌کند.

کد خبر 463484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =