سازوکار کشف قیمت در بورس کالا

چگونه از بورس کالا خرید کنیم؟

به گزارش صدای بورس,یک کارشناس بورس کالا گفت: سازوکار عرضه هر محصولی در بورس کالا بر اساس قیمت پایه و عرضه و تقاضا صورت می‌گیرد.

مهدی بیات منش کارشناس بورس کالا بیان کرد: نحوه قیمت گذاری در بورس کالا برای محصولات از جمله خودرو به این صورت است که، برای هر کدام از این محصولات قیمت پایه در نظر گرفته می‌شود و مشتریان برای خرید خودرو یا محصول، از بورس کالا باید در فرم خود حداکثر مبلغ شرکت در رقابت را درج کنند.

وی افزود: در سازوکار بورس‌کالا بر اساس تعداد عرضه و تقاضا، مشتریان با هم به رقابت می‌پردازند در نهایت کالا به نام فردی ثبت می‌شود، که بالاترین قیمت را اعلام کرده است.

به گزارش ایبنا, این کارشناس بورس کالا گفت: به عنوان مثال خودرو ۲۰۷ در بورس کالا به قیمت پایه ۲۸۰ میلیون تومان عرضه شده، این قیمت بر اساس عرضه و تقاضا تا میزان ۴۶۲ میلیون تومان بالارفت، بعد از اینکه خودرو به بالاترین قیمت به فروش برسد مشتری باید مالیات بر ارزش افزوده آن را نیز پرداخت کند که در این مثال قیمت خودرو تا ۵۰۰ میلیون تومان بالا می‌آید.

بیات منش با بیان اینکه عرضه خودرو در بورس کالا برای خودرو ساز دارای منفعت است، تشریح کرد: ارائه خودرو در بورس کالا برای خودرو ساز نفع دارد، چون واسطه و دلالی را از بین می‌برد البته باید بگوییم که قیمت فروش خودرو در بورس کالا به قیمت بازار نزدیک است.

وی ادامه داد: قیمت خودرو در بورس کالا معمولا به قیمت بازار آزاد نزدیک است، البته استثناهایی نیز وجود دارد به عنوان مثال ۵۰ عدد خودروی تارا با رنگ خاص عرضه شد، اما به علت کمبود تقاضا ۹۰ میلیون تومان ارزان‌تر نسبت به بازار آزاد فروخته شد.

این کارشناس بورس کالا تصریح کرد: قیمت گذاری در بورس کالا محدودیتی ندارد به این معنی که بعضی از کالاهای ۲۰ درصد و بعضی‌ها ۵۰ درصد بالاتر از قیمت پایه معامله می‌شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که سازوکار تمامی موارد عرضه شده در بورس کالا بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود؟ گفت: سازوکار عرضه هر محصولی در بورس کالا به این صورت است که قیمت پایه و کفی اعلام می‌شود و این قیمت پایه در کمیته مورد قبول واقع خواهد شد تا بعد از آن بر اساس سازوکار عرضه و تقاضا محصول به فروش برسد.

کد خبر 463468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =