۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۰
 بازار در حال درجا زدن

در حال حاضر تأمین انرژی، وضعیت بازار داخلی، مشکلات صادرات ورق گالوانیزه، مشکلات عرضه محصولات در بورس کالا از جمله چالش‌های بازار آهن و تولیدکنندگان است.

به گزارش صدای بورس, عمده مشکلات بازار فعلی در حوزه تولید، ناشی از تصمیمات و دستورالعمل‌هایی است که به صورت لحظه‌ای گرفته می‌شود. برای مثال، تولیدکننده اقدام به بازاریابی در بازارهای رقابتی و خارجی می‌کنیم اما به ناگاه با قانون تازه‌ تصویب‌شده‌ای مواجه میشود که در آن صادرات ممنوع شده است.

🔹 این تغییرات و تصمیمات لحظه‌ای، باعث بروز ایراد و اشکال در بخش صادرات برای تولیدکننده می‌شود. بیشتر این تصمیم‌گیری‌های لحظه‌ای و غیرکارشناسی معمولاً برای درنظر گرفتن منفعت یک بخش یا یک ارگان خاص است. تصمیم‌گیری‌هایی که بدون در نظر گرفتن نظرات سایر تشکل‌ها و مشکلات آن‌ها اتخاذ می‌شوند.

در حال حاضر تأمین انرژی، وضعیت بازار داخلی، مشکلات صادرات ورق گالوانیزه، مشکلات عرضه محصولات در بورس کالا از جمله چالش‌های بازار آهن و تولیدکنندگان است.

این روزها نیز بازار آهن و فولاد در واکنش به نوسانات نرخ دلار، کمی افزایش قیمت یافت اما براساس شنیده‌ها تقاضای مصرفی همچنان ضعیف و بازار تا حدودی به این تحرکات بی‌اعتنا بود. حتی افزایش نرخ دلار توانایی ایجاد رونق در معاملات شمش بورسی در عرضه اخیر را نیز نداشته است.

بازار آهن

در بازار میلگرد غالب مبادی فروش حدود ۵۰ الی ۱۰۰ تومان نرخ محصولات خود را افزایش دادند اگرچه کماکان برخی شرکت‌ها قیمت‌ها را ثابت اعلام کردند.

این تحرکات افزایشی در نرخ نبشی و ناودانی نیز مشهود بود به طوری که برخی مبادی فروش حدود ۵۰ الی ۳۰۰ تومان افزایش قیمت داشتند و برخی دیگر بدون تغییر قیمت محصولات خود را عرضه کردند.

به گزارش آهن نیوز,قیمت روزانه تیرآهن نیز تقریبا به همین منوال بود، کارخانه تیرآهن فولاد یزد و ذوب آهن اصفهان در برخی سایزهای خود افزایش ۱۰ الی ۵۰ هزار تومانی اعمال کردند درحالی‌که شماری از کارخانه‌ها نیز ثبات قیمت داشتند.

قیمت ورق سیاه در برخی کارخانه‌ها ثابت اعلام شد اما ورق سیاه فولاد مبارکه و کاویان در برخی ضخامت‌ها کاهش ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومانی داشتند.

ورق گالوانیزه و روغنی هم حدود ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومان کاهش قیمت داشت اما قیمت ورق رنگی بدون تغییر بود.

قیمت روز لوله مانیسمان، داربستی، گازی و ... همچنان ثابت اعلام شد.

نرخ قوطی و پروفیل نیز تقریبا در شمار زیادی از کارخانه‌ها ثابت اعلام شد اما کاهش و افزایش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی هم مشهود بود.

بازار بورس

شاخص کل بازار سرمایه امروز در زمان بسته شدن معاملات امروز ۵ هزار و ۸۵۴ واحد رشد داشت و به یک میلیون و ۴۱۴ هزار و ۲۰۳ واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن تا پایان معاملات ۲ هزار و ۹۶۸ واحد افزایش یافت و در ارتفاع ۴۱۲ هزار و ۶۵۳ واحدی قرار گرفت.

شاخص فلزات اساسی با رشد ۴ هزار و ۲۰۲ واحدی، رقم ۹۵۷ هزار و ۴۱۷ واحد را نشان داد.

در عین حال نمادهای «فملی»، «نوری»، «کگل»، «شبندر»، «اخابر»، «بوعلی» و «شپنا» بیشترین تاثیر را در روند صعودی شاخص کل داشتند.

علاوه بر این، نمادهای «اخابر»، «ثمسکن»، «تایرا»، «ثشاهد» و «وپترو» بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند. همچنین نمادهای «سصفها»، «خفنر»، «خموتور»، «خشرق» و «غشاذر» بیشترین کاهش قیمت را در بازار امروز رقم زدند.

بورس کالا

حجم عرضه شمش روز دوشنبه افزایشی بود اما تقاضا همچنان چشمگیر نبود؛ زیرا با توجه به خروج متقاضی سرمایه‌ای از بورس و تحمیل زیان در صورت خرید شمش با قیمت فعلی در مقایسه با بازارهای داخلی و صادراتی گران است، خرید شمش از بورس بسیار پایین اعلام شد. با این حال برخی نیز با مقایسه قیمت فعلی شمش داخلی با نرخ شمش جهانی، خرید خود را انجام نمی‌دهند و در انتظار کاهش نرخ‌ها هستند.

امروز در تالار صنعتی بورس کالا قرار بود ۵۴ هزار و ۱۰۰ تن محصول فولادی معامله شود که از این حجم ۴۳ هزار و ۳۵۰ تن به روی تابلوی معاملات راه یافت.

در همین حال، ۷ هزار و ۸۵۰ تن ورق گالوانیزه روی تابلو معاملات قرار گرفت که این مقدار۱۰ هزار و ۷۵۰ تن از حجم عرضه اعلام شده در اطلاعیه امروز صبح کمتر است.

همچنین، ورق قلع اندود با حجم عرضه یک هزار تن و تقاضای ۵۰ تن روی تابلو مواجه شد که از این میزان ۵۰ تن آن به فروش رسید.

علاوه بر این، ۳ هزار تن ورق سرد روی تابلو معاملات قرار گرفت و در نهایت به طور کامل معامله شد.

در ادامه، آهن اسفنجی بریکت ، با حجم عرضه ۳۰ هزار تنی وبا تقاضای ۳۲ هزار تن مواجه شد و همه ی ۳۰ هزار تن از این مقطع فولادی مورد معامله قرار گرفت.

در این میان، یک هزار و ۵۰۰ تن ورق رنگی به دلیل کمبود تقاضای لازم از روی تابلوی معاملات بورس کالا حذف شد.فولاد

کد خبر 463356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =