گزارش عملکرد یکساله رییس سازمان بورس و اوراق بهادار

سومین نشست خبری رئیس و اعضای هیئت مدیره سازمان بورس امروز ۸ آذرماه ۱۴۰۱ با حضور جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه در محل سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد.

به گزارش صدای بورس_در ابتدای این نشست، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به ارائه گزارش عملکرد یک ساله ریاست خود پرداخت و گفت: بازار سرمایه از یک دوره پر از چالش گذر کرده و در این دوسال، موضوعات مختلفی در بازار حاکم شده است و فضای روانی حاکم بر بازار منجر شد تا بازار سختی برای سرمایه‌گذاران داشته باشیم.

مجید عشقی ادامه داد: با توجه به اینکه سال گذشته مشکلاتی درباره بودجه وجود داشت، تصمیم‌هایی اخذ شد که برخی در بودجه اعمال (از جمله نرخ خوراک و سوخت صنایع) و برخی در زمان تصویب اجرا شد که به آرامش نسبی در بازار رسید.

وی افزود: موضوع بعدی پرداخت سود سهام عدالت بود که سال گذشته به صورت یکجا پرداخت شد. اقدام دیگری که بازار سرمایه پیگیر بود موضوع پرداخت الکترونیکی سود مجامع بود که دور از ذهن به نظر می‌رسید اما با پیگیری‌ها در قانون بودجه نیز به صورت قانون درآمد و در حال اجراست.

رئیس هیئت مدیره سازمان بورس ادامه داد: موضوع بعد هم سودهای رسوبی در شرکت‌ها بود که با توجه به اطلاعات سمات این سودها شناسایی و پرداخت شد و همچنان این مطالبه‌گری برای پرداخت سودهای رسوبی ادامه دارد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه این نشست با تاکید بر تقویت ساز وکار صندوق تثبیت و توسعه بازار و منابع مالی، نمایش عمق مظنه را یکی از تابوهای بازار دانست و گفت: اکنون عمق مظنه برای همه نمایش داده می‌شود که باعث شده است اطلاعات به صورت متقارن در اختیار فعالان بازار قرار گیرد. برخلاف برخی نگرانی‌های اولیه که در خارج از سازمان بورس در این خصوص وجود داشت، نمایش عمق تمام سفارشات خرید و فروش، باعث شفافیت بیشتر در بازار سرمایه شد.

وی افزود: با مجلس شورای اسلامی جلسات متعددی در زمینه اصلاح قوانین و مقررات برای توسعه بازار و همچنین مواردی مانند لایحه مدیریت تضاد منافع که تاکنون در بازارسرمایه مورد بررسی نبوده است، داشته‌ایم.

بحث دیگری که رئیس سازمان بورس در این نشست خبری به آن اشاره کرد، دستورالعمل تخلفات در بازار سرمایه بود. او در این زمینه عنوان کرد: مقررات دستورالعمل تخلفات پراکنده بوده و رویکرد این است که با اصلاح و رفع مشکلات برای تخلف زدایی، مانع تخلفات به صورت سیستمی شویم. یکی از مشکلات ما، عدم آشنایی قضات با چارچوب‌ها و پیچیدگی‌های بازار سرمایه بود. با تاسیس و تخصیص شعب میانجی‌گری در بازار سرمایه، از این پس بسیاری از دعاوی بورس در خود بازار حل خواهد شد.


بیشتر بخوانید:

تصویب افزایش سرمایه ۶۷ درصدی «گوهران»


عشقی در ادامه بیان کرد: دستورالعمل حاکمیت شرکتی تصویب شده و ابلاغ خواهد شد. در این دستورالعمل ضمانت اجرا در نظر گرفته شده است و با رعایت نکردن آن برخورد جدی خواهد شد. در خصوص ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به بازار سرمایه، روند فعلی یک روند سخت‌گیرانه است و امیدواریم در آینده بتوانیم در این روند تسهیلاتی ایجاد کنیم.

وی با اشاره به جهش در صدور مجور نهادهای مالی در یک سال گذشته افزود: نزدیک به ۱۶۰ مجوز موافقت اصولی، مجوز تاسیس، مجوز پذیره‌نویسی و مجوز فعالیت صادر شده است. پس از ۱۲ سال عدم صدور مجوز کارگزاری، این سازمان ۱۳ موافقت اصلی و ۵ مجوز فعالیت کارگزاری را صادر کرد.

رئیس سازمان بورس همچنین با اشاره به پیگیری سازمان بورس برای افزایش گام به گام دامنه نوسان، بیان کرد: افزایش ۴ درصدی دامنه نوسان، علاوه بر افزایش نقدشوندگی، صفوف خرید و فروش را کاهش داد.

وی ادامه داد: بیمه‌ سهام برای صندوق‌های درآمد ثابت و سهامداران حقیقی نیز یکی از ریسک‌های بازار بود که بیش از ۵۰۰ هزار نفر در این طرح مشارکت و سهام خود را با سود ۲۰درصد برای یک سال از طریق صندوق تثبیت، بیمه کردند.

وی افزود: گواهی صرفه جویی انرژی ابزار بسیار ارزنده است اما متاسفانه ناشناخته است. این گواهی می‌تواند به تامین مالی پروژه‌های انرژی و نیز صرفه‌جویی انرژی منتج شود.

همچنین در حاشیه این مراسم علیرضا ناصرپور، معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: ساختار صندوق پالایشی یکم امکان خرید و ابطال می دهد، بازارگردان صندوق پالایش یکم تامین سرمایه نوین انتخاب شد. فاصله بین قیمت و nav کاهش پیدا کرده است و مهمترین اتفاق این است که ساختار صندوق پالایشی یکم به ساختار صندوق نرمال تبدیل شده است در حقیقت این صندوق ها تبدیل به صندوق سهامی بخشی شده است و بازارگردان دارند

کد خبر 463350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =