تأمین مالی از بازار سرمایه، بهترین جایگزین تسهیلات بانکی است

عضو هیات رئیسه اتاق ایران می‌گوید: تأمین نقدینگی یکی از بزرگ‌ترین معضلات فعالان اقتصادی است؛ اما تأمین مالی از بانک‌ها چالش‌های زیادی دارد و بازار سرمایه، بهترین جایگزین برای دور زدن این چالش‌ است.

به گزارش صدای بورس، کیوان کاشفی عضو هیات رئیسه اتاق ایران، گفت: بر اساس بررسی‌های مرکز مطالعات و پژوهش‌های اتاق کرمانشاه طی ۱.۵ سال اخیر یکی از بزرگ‌ترین معضلات بخش تولید، کشاورزی، خدمات و ... تأمین نقدینگی بوده است، گفت: طی سالیان اخیر اتکای اصلی ما برای تأمین مالی به تسهیلات بانکی بوده است.

کاشفی در آیین افتتاح همایش منطقه‌ای تأمین مالی غرب کشور در کرمانشاه، افزود: تأمین نقدینگی از بانک‌ها، چالش‌های زیادی دارد و هرچقدر به سمت شهرهای کوچک و محروم برویم این مشکلات تشدید می‌شود که عمدتاً نیز شامل رویه‌های سخت بانکی، سخت‌گیری‌ها در زمینه وثایق و ... است.

رئیس اتاق کرمانشاه ادامه داد: یکی از بهترین روش‌های تأمین مالی که می‌تواند جایگزین تسهیلات بانکی باشد، استفاده از ظرفیت بازار سرمایه است که کمتر در کرمانشاه مورد توجه بوده است.

او با اشاره به ظرفیت عظیمی که برای تأمین مالی بخش تولید در بازار سرمایه وجود دارد، ابراز امیدواری کرد: همایش منطقه‌ای تأمین مالی غرب کشور قدم اصلی برای استفاده از این ظرفیت برای اقتصاد کرمانشاه باشد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران,کاشفی، رتبه نهم استان کرمانشاه در زمینه حجم معاملات بورس را گواهی بر این مدعا دانست و یادآور شد: استان کرمانشاه باوجود این ظرفیت‌ها، متأسفانه ازنظر استفاده بخش تولید از بازار سرمایه در رتبه ۲۶ کشور قرار دارد.

او، عدم شناخت کافی از ساختارهای بورس و فرابورس را از دلایل پایین بودن سهم بورس از تأمین مالی در استان کرمانشاه دانست.

کاشفی از اهتمام جدی اتاق کرمانشاه برای استفاده از بازار سرمایه خبر داد و افزود: در همین راستا تفاهم‌نامه همکاری منعقد کردیم که یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن آموزش به فعالین اقتصادی بود.

رئیس اتاق کرمانشاه همایش منطقه‌ای تأمین مالی غرب کشور را نیز یکی دیگر از خروجی‌های خوب تعامل اتاق بازرگانی و بورس کرمانشاه دانست و ابراز امیدواری کرد: این همایش قدم اصلی برای حرکت بخش تولید کرمانشاه به سمت بازار سرمایه باشد.

کاشفی از قدمت تاریخی کرمانشاه در حوزه تولید، تجارت و صنعت یاد و خاطرنشان کرد: کرمانشاه با داشتن سالانه حدود سه میلیارد دلار صادرات، معمولاً جایگاه پنجم تا ششم صادرات ایران را دارد و امیدواریم استفاده از ظرفیت بازار سرمایه کمک شایانی به پویایی اقتصاد استان در حوزه تولید و تجارت باشد.

سهم ناچیز بازار سرمایه در تأمین مالی بخش حقیقی
نایب‌رئیس اتاق ایران نیز در این همایش با بیان اینکه طی ۱۹ فصل اخیر تأمین مالی یکی از اصلی‌ترین معضلات فعالان اقتصادی در فضای کسب‌وکار بوده، گفت: متأسفانه اکنون سهم بازار سرمایه در تأمین مالی فعالان اقتصادی حقیقی کشور رقمی ناچیز است.

حسین سلاح‌ورزی با اشاره به اینکه طی پنج سال اخیر فضای کسب‌وکار کشور به‌صورت فصلی و مستمر توسط اتاق ایران پایش می‌شود، اظهار کرد: در ۱۹ فصل اخیر تأمین مالی یکی از سه مانع اصلی پیش روی فعالین اقتصادی بوده است.

او ادامه داد: اگر نگاهی به آمار و ارقام تأمین مالی از بازار سرمایه داشته باشیم و چنانچه بخش دولتی، نهادهای عمومی، شهرداری‌ها و ... را کنار بگذاریم، سهم بخش حقیقی کشور از تأمین مالی بازار سرمایه رقمی بسیار ناچیزی است.

عضو شورای عالی بورس، از علاقه‌مندی سازمان بورس برای مشارکت بیشتر در تأمین مالی شرکت‌ها و پروژه‌ها یاد کرد و ادامه داد: امیدواریم با این روند بتوان از ظرفیت تأمین مالی بازار سرمایه بیشتر استفاده کرد.

سلاح‌ورزی با بیان اینکه امروزه بازار سرمایه گسترده و توانمند، در کنار تکنولوژی به یکی از مصادیق توسعه‌یافتگی کشورها تبدیل شده است، افزود: متأسفانه در کشور ما آن‌طور که باید از این بازار استفاده نشده است.

او تأکید کرد: یکی از دلایلی که باعث شده آن‌طور که باید شرکت‌ها از بازار سرمایه استفاده نکنند لزوم شفافیت در این بازار است که برخی شرکت‌ها به‌واسطه ساختار قدیمی و تداخل مالکیت و مدیریت در این زمینه دچار چالش هستند.

به گفته سلاح‌ورزی، داشتن دانش و آگاهی کافی نیز یکی دیگر از عواملی است که برای ورود به بازار سرمایه به آن نیاز داریم و برخی شرکت‌ها در این زمینه دچار خلأ هستند.

او تعدد قوانین، تورم مقررات، تکثر مراجع تصمیم‌گیری و ... را از دیگر موانع ورود شرکت‌ها به بازار سرمایه دانست.

ضوابط پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان در بورس تسهیل می‌شود
رئیس سازمان بورس نیز در بخشی از این همایش با اشاره به برنامه‌های این سازمان برای تسهیل ضوابط پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان در بازار سرمایه، گفت: یکی از مأموریت‌های اصلی بازار سرمایه تأمین مالی و کمک به تشکیل سرمایه است؛ اما در کشور ما به‌صورت سنتی رسم بر این بوده که عمده بار تأمین مالی بر عهده سیستم بانکی بوده و بیش از ۹۰ درصد تأمین مالی طرح‌های اقتصادی با سیستم بانکی بوده که البته این نقش در سال‌های اخیر مقداری به سمت بازار سرمایه انتقال یافته است.

مجید عشقی ادامه داد: در حال حاضر بین ۲۰ تا ۲۵ درصد تأمین مالی به سمت بازار سرمایه منتقل شده و امیدواریم با طراحی نهادها و ابزارهای مالی مناسب این نقش را افزایش دهیم تا بازار سرمایه نقش مؤثرتری در تشکیل سرمایه در کشور داشته باشد.

عشقی با بیان اینکه از یک سال پیش تأکید بر ابزارسازی و نهادسازی و گسترش نهادهای مالی بوده، عنوان کرد: طی این مدت راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری را پیگیری کردیم تا نیازهای بخش‌های مهم اقتصادی را برآورده کنند و اکنون تنوع خوبی در بحث صندوق‌های سرمایه‌گذاری داریم.

او همچنین با بیان اینکه در گذشته حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در بازار سرمایه حداقلی بود، گفت: با توجه به اینکه این شرکت‌ها می‌توانند نقش بسیار مهمی در اقتصاد ایفا کنند به این نتیجه رسیدیم که باید راهکاری در نظر گرفت که شرکت‌های دانش‌بنیان خصوصاً شرکت‌هایی که کسب‌وکارشان در حوزه دیجیتال است بتوانند نقش مؤثرتری در بازار سرمایه ایفا کنند، لذا ضوابط پذیرش این شرکت‌ها در سازمان مصوب و ابلاغ شد و اولین شرکت موردپذیرش قرار گرفت و در برنامه داریم ضوابط پذیرش این شرکت‌ها را سهل‌تر کنیم.

رئیس سازمان بورس ادامه داد: قدم بعدی که برداشته شد تأمین مالی جمعی است که برای طرح‌های دانش‌بنیان خصوصاً طرح‌های کوچک و متوسط بسیار راهگشاست و تاکنون ۳۴ طرح از این طریق تأمین مالی شده و امیدواریم با معرفی درست این ابزار مالی طرح‌های بیشتری را تأمین مالی کنیم.

او به وجود صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه هم که می‌تواند شرکت‌های دانش‌بنیان را تأمین مالی کند اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بیش از ۲۰ صندوق جسورانه در کشور راه‌اندازی شده که منابع خوبی هم دارند، اما یکی از معضلاتی که در این زمینه وجود دارد این است که ارتباط خوبی بین مدیران و گردانندگان این صندوق‌ها با طرح‌های حوزه اقتصاد دانش‌بنیان ایجاد نشده و اگر مدیران این صندوق‌ها با فضای سرمایه‌گذاری حوزه دانش‌بنیان آشنایی بیشتری پیدا کنند و این تعامل بیشتر شود، می‌توانند به‌راحتی شرکت‌های دانش‌بنیان را تأمین مالی کنند.

عشقی افزود: در حال حاضر منابع خوبی در صندوق‌های جسورانه وجود دارد که کمتر سراغ طرح‌های دانش‌بنیان ما رفته و باید این تعامل بیشتر شکل گیرد.

سهم بازار سرمایه از تأمین مالی کشور به ۲۵ درصد رسیده است
در ادامه این همایش، محمود گودرزی، مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران، اظهار کرد: طی یک دهه گذشته سهم بازار سرمایه در تأمین مالی از پنج درصد به ۲۵ درصد رسیده است.

او ادامه داد: تا سال ۱۳۹۰ نظام بانکی کشور سهم حدوداً ۹۵ درصدی در تأمین مالی بر عهده داشت؛ اما امروزه سهم نظام بانکی در تأمین مالی به ۷۵ درصد رسیده است.

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران با اعلام اینکه در یک دهه گذشته سهم بازار سرمایه در تأمین مالی از پنج درصد به ۲۵ درصد افزایش یافته، افزود: این آمار نشان می‌دهد بازار سرمایه پتانسیل خوبی برای تأمین مالی شرکت‌های اقتصادی دارد.

گودرزی همچنین با بیان اینکه امروزه در اکثر بورس‌های دنیا نقش شرکت‌هایی که بر اساس دانش تولید ثروت می‌کنند افزایش یافته، عنوان کرد: این مسیری است که پیش پای بازار سرمایه ما نیز هست و راهی جز این نداریم.

وی افزود: باید جغرافیای بازار سرمایه را به سمتی ببریم که مبتنی بر شرکت‌هایی باشد که بر اساس دانش، تولید ثروت می‌کنند.

وی با انتقاد از پایین بودن تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در استان‌های غربی کشور، گفت: از بیش از ۷۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان کشور سهم چهار استان کرمانشاه، لرستان، ایلام و کردستان تنها ۲.۲ درصد است که با توجه به نقشی که این شرکت‌ها در اقتصاد و اشتغال دارند، باید این شرکت‌ها را توسعه داد.

دغدغه اصلی، اشتغال و سرمایه‌گذاری است
استاندار کرمانشاه نیز در این همایش، انتخاب کرمانشاه به‌عنوان مرکز پذیرش و تأمین مالی شرکت‌ها در بازار سرمایه در غرب کشور را خواستار شد و گفت: کرمانشاه با مشکلات اقتصادی متعددی مواجه است که باعث شده چهره زیبا و سینه ستبر ایران اسلامی شکسته شود؛ اما امروز اشتغال و سرمایه‌گذاری به مهم‌ترین دغدغه مدیران استان تبدیل شده است.

بهمن امیری مقدم با اشاره به اینکه امروز در مراجعات مردمی و ملاقات عمومی، ۹۰ درصد درخواست‌ها مربوط به درخواست شغل است، اظهار کرد: توجه به اشتغال و سرمایه‌گذاری در کرمانشاه بسیار ضروری است و تمام توان خود را برای کمک به اشتغال و سرمایه‌گذاری کرمانشاه گذاشته‌ایم.

امیری مقدم کاهش ۴.۳ درصدی نرخ بیکاری استان را گواهی بر این مدعا دانست و افزود: اکنون نرخ بیکاری استان به ۱۳.۶ درصد رسیده است.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه وضعیت شاخص‌های مرتبط با اشتغال کرمانشاه طی سه فصل گذشته رو به بهبود بوده، این امر را حاصل تلاش و تعامل دولت و بخش خصوصی دانست.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه آینده خوبی پیش روی اشتغال و اقتصاد استان است، تأکید کرد: تشکیل قرارگاه ملی اشتغال در سفر رئیس‌جمهور و به پیشنهاد استان کمک شایانی به کاهش بیکاری کرمانشاه خواهد کرد.

به گفته امیری مقدم، در این قرارگاه برای ایجاد ۷۰ هزار شغل در کرمانشاه حدود ۲۷۵ هزار میلیارد تومان منابع مالی پیشنهاد شده که بخش عمده آن از محل تسهیلات بانکی تأمین می‌شود.

او اضافه کرد: از این میزان ۵۵ هزار میلیارد تومان به‌صورت ریالی و ۴.۵ میلیارد یورو آن ارزی است که اکنون با ۵۰۰ میلیون یورو آن برای پتروپالایش آناهیتا موافقت شده که اجرای این طرح می‌تواند برای ۱۰ هزار نفر اشتغال‌زایی داشته باشد.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه در سفر رئیس‌جمهور نیز ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای استان به تصویب رسیده، اظهار کرد: مجموع این منابع کمک می‌کند شرایط برای سرمایه‌گذاری در کرمانشاه بسیار مساعد شود.

امیری مقدم از کرمانشاه به‌عنوان بهشت سرمایه‌گذاری کشور یاد کرد و افزود: در زمینه‌های مختلف مرزی، کشاورزی، گردشگری، نفت و گاز، پتروشیمی، تجارت و ... ظرفیت سرمایه‌گذاری داریم.

او سهم ۶ درصدی کرمانشاه از صادرات کشور، سهم ۴۳ درصدی از صادرات ایران به عراق، کسب رتبه پنجم صادرات ایران و ... را گواهی بر ظرفیت‌های تجاری کرمانشاه دانست و عنوان کرد: این‌همه ظرفیت فقط منتظر یک کار جهادی و انقلابی است.

استاندار کرمانشاه در پایان به لزوم توجه به ظرفیت بازار سرمایه در کرمانشاه نیز اشاره و درخواست کرد: کرمانشاه به‌عنوان مرکز پذیرش و تأمین مالی غرب کشور انتخاب شود.

امیری مقدم توجه به تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان استان را نیز بسیار ضروری دانست و گفت: به‌علاوه درخواست داریم شرکت‌های کرمانشاه خارج از نوبت و با اولویت در بازار سرمایه پذیرش شوند.

کد خبر 463231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =