بازار کم رمق در هفته ای که گذشت

بازار در هفته گذشته کم رمق بود. در حالی که گزارش‌های حسابرسی شده شش ماهه در حال منتشر شدن در کدال است، تعدیل خاصی دیده نمی‌شود. البته بعضی پالایشی‌ها رشد اندک سودآوری داشته‌اند، اما در روزهای منفی نفت، توانی برای افزایش قیمت ندارند.

به گزارش صدای بورس بازار هفته عجیبی را پشت سر گذاشت. در میانه‌های هفته، جلسه شورای عالی بورس، یک روز زودتر از زمان عادی برگزار شد و در حالی که شب قبل از آن شایعات استعفای عشقی و انتصاب رضوانی‌فر به سمت رئیس سازمان بورس در بازار منتشر شد، در اواسط بازار، خبر به صورت رسمی تأیید و از خبرگزاری‌های رسمی منتشر شد. اما ساعاتی بعد، ورق برگشت و عشقی ابقا شد.

روایت‌های ضد و نقیضی از شرایط جلسه و دلایل این امر در بازار پخش شده است. از دلایل استعفای عشقی به اعمال نکردن موضوعات مورد نظر در بودجه می‌توان اشاره کرد و در مقابل، دستاوردهای مناسب و قابل دفاع یک‌ساله از دلایل ابقا بوده است.
اما بازار در هفته گذشته کم رمق بود. در حالی که گزارش‌های حسابرسی شده شش ماهه در حال منتشر شدن در کدال است، تعدیل خاصی دیده نمی‌شود. البته بعضی پالایشی‌ها رشد اندک سودآوری داشته‌اند، اما در روزهای منفی نفت، توانی برای افزایش قیمت ندارند. بازارگردان صندوق پالایش تاکنون ۱۰ درصد از منابع خود را صرف کرده است، اما فاصله قیمتی بالایی بین قیمت سهام و NAV وجود دارد که حاکی از ضعف بازارگردانی است و نشان می‌دهد اصلاح اساسنامه به تنهایی اثربخشی ندارد. بازار توجه بالایی به دارویی‌ها داشته است. افزایش نرخ‌ها در این گروه سبب جبران افزایش بهای تمام شده و احتمالا رشد سودآوری می‌شود. در گروه سیمانی هم شاهد افزایش نرخ بوده‌ایم.
البته که نرخ معاملاتی سیمان در بورس کالا بیش از نرخ مصوب بوده است، اما افزایش نرخ باعث جو مثبت در برخی نمادهای گروه شد. عمده نمادهای گروه سیمانی با P/E کمتر از پنج در بازار معامله می‌شوند. دلار آزاد در محدوده ۳۵ هزار تومان تثبیت شده است، اما دلار سکه به مراتب بیشتر است. سکه در قیمت بیش از ۱۶.۴ میلیون تومان معامله می‌شود. رقابت محصولات در بورس کالا در این هفته به دلیل دلار ارزان‌تر و توقف رشد دلار، کمتر از هفته قبل بود، اما به دلیل رشد قیمت دلار نیما، شاهد افزایش قیمت پایه‌ها بوده‌ایم ولی حجم معاملات نیز صعودی بوده است. مس به محدوده زیر ۸ هزار دلار بر تن بازگشت و فملی به زیر ۶۰۰ تومان کاهش یافت. روی نیز بار دیگر به زیر ۳۰۰۰ دلار برگشت و سرب بالای ۲۰۰۰ دلار بر تن تثبیت شده است. نفت برنت و WTI نزولی بوده‌اند و نفت برنت ۸۵ دلار و نفت WTI به محدوده زیر ۸۰ دلار بر بشکه کاهش یافت.
مهمترین رویداد هفته، عرضه هزار دستگاه خودرو پژو ۲۰۷ در بازار بورس کالا بوده است. قیمت معاملاتی ۵۰ میلیون تومان زیر قیمت بازار آزاد بوده و رشد بیش از ۸۰ درصدی، اثر مثبت بیش از ۱۵۰ میلیارد تومانی بر درآمد ایران خودرو داشته است. انجام معامله، سبب اقبال بازار به گروه خودرویی از جمله خودرو، خگستر و خساپا شد، اما در آخر هفته نمادها تا منفی پیش رفتند. از این عرضه، هم خریداران منتفع شدند و هم شرکت‌ها و بازنده اصلی دلالان بوده‌اند.

عرضه‌های سنگین
در اولین روز معاملاتی، بازار با توجه به اتفاقات آخر هفته پیشین، با اصلاح مواجه شد. خبر قطعنامه شورای حکام و از طرفی افت قیمت‌های جهانی و کاهش سنگین قیمت نفت باعث افزایش عرضه‌ها در بازار شد. با حمایت‌های صندوق توسعه و حقوقی‌ها باعث حفظ سطوح حمایتی سهم‌ها شد. در نهایت شاخص کل با افت ۱.۵ درصدی به سطح یک میلیون و ۳۹۳ هزار واحدی رسید. با توجه به شرایط منفی، خروج ۵۰۰ میلیارد تومان پول حقیقی را شاهد بودیم. قطعنامه‌ای که علیه ایران تصویب شد بیشتر جنبه هشداردهنده داشت و در نتیجه ایران نیز واکنش خاصی به آن نشان نداد. نرخ ارز نیز با نوسانات کاهشی روبه‌رو شد که بانک مرکزی با طرح فروش اوراق ارزی و عرضه در بازار آزاد باعث کنترل آن شد. خبر افزایش حداقل ۳۵ درصدی قیمت پایه سیمان در بورس کالا باعث افزایش تقاضا در گروه سیمانی شد و گروه دارویی با توجه به افزایش نرخ فراتر از انتظار سبب شد که این گروه از هفته گذشته بیشتر مورد اقبال سرمایه‌گذاران قرار گیرد. از اخبار مهم این روز تصویب کاهش ۸۰ درصدی مالیات فروش سهام بود که می‌تواند تأثیر مثبت در بازار داشته باشد.

نقطه حمایتی حفظ شد
روز یکشنبه بازار با لیدر شدن گروه خودرویی سبب شد که روندی مثبت بگیرد. حمایت‌ها از بازار باعث شد که شاخص کل و برخی سهم‌ها نقاط حمایتی خود را حفظ کنند. خودرویی‌ها، غذایی‌ها و ساختمانی‌ها بیشترین جذب نقدینگی حقیقی را داشتند. گروه خودرویی تحت تأثیر عرضه خودرو ۲۰۷ در بورس کالا و خارج شدن از قیمت‌گذاری دستوری با جو مثبتی مواجه شد. عرضه خودرو در بورس کالا باعث حذف دلال‌های خودرو و درنتیجه سوددهی گروه خودرویی می‌شود. از اخبار مهم دیگر می‌توان به پذیرش خپارس در بازار پایه اشاره کرد. در نهایت شاخص کل با رشد یک درصدی به کانال یک میلیون و ۴۰۴ هزار واحدی دست یافت و ارزش معاملات خرد حدود ۳۱۰۰ میلیارد تومان ثبت شد.

پای ۲۰۷ به بورس باز شد
در سومین روز هفته با عرضه خودروی ۲۰۷ در بورس کالا شرایط خودرویی‌ها به‌خصوص نماد خودرو تحت تأثیر قرار گرفت و از ابتدای بازار با صف خرید سنگین همراه شد. خبر تغییر رئیس سازمان بورس سبب شد که بازار با نوسان همراه شود و صفوف خرید کاملا عرضه شدند. از اتفاقات مهم این روز صف سنگین و همینطور افزایش معاملات در نماد وبانک بود که با توجه به اخبار منتشره در خصوص عرضه ۴۹ درصد از سهام شرکت پتروشیمی شازند مورد استقبال حقیقی‌ها قرار گرفت اما در نهایت کلیه معاملات این نماد خارج از بازار ابطال شد.
شایعه استعفای عشقی و ورود رضوانی‌فر به سازمان بورس باعث جو نوسانی در بازار شد که در نهایت با عدم پذیرش این استعفا توسط اعضای شورای عالی بورس خاتمه یافت. از جمله اخبار مهم این روز افزایش میانگین ۷۷ درصدی تعرفه خرید تضمینی برق از نیروگاه‌ها بود که باعث افزایش تقاضا در این گروه شد. در نهایت شاخص کل با افزایشی حدود یک درصدی به رقم یک میلیون و ۴۰۹ هزار واحدی به اتمام رسید.
هجوم عرضه
در روز سه‌شنبه بازار متعادل و پرعرضه آغاز شد. در نیمه دوم بازار با رنج‌های مثبت صندوق‌های حمایتی در گروه خودرویی به خصوص خساپا باعث شد که جو مثبت به کل بازار سرایت کند. شایعات از واگذاری بلوک سایپا سبب شد که موج تقاضا به سمت خودروسازان بیاید. گروه‌های هتل و رستوران، خودروسازان و غذایی‌ها بیشترین ورود پول را داشتند. در نهایت شاخص کل با رشد اندک به رقم یک میلیون و ۴۰۷ هزار واحدی رسید. پالایش و خگستر دو نمادی بودند که بیشترین ارزش معاملات خرد را به خود اختصاص دادند. در رویدادهای جهانی، بار دیگر آمار مبتلایان به ویروس کرونا در چین افزایش یافت. نگرانی‌ها در مورد رکود کامودیتی‌ها افزایش یافت. قیمت نفت نیز با خبر عربستان مبنی بر رد افزایش عرضه نفت کمی افزایش یافت.

پرسه بی‌رمقی در بازار
در آخرین روز هفته بازار متعادل و بی‌رمقی داشتیم. بازار این روز با تقاضای خودرویی‌ها شروع شد ولی در همان دقایق ابتدایی با فشار عرضه همراه شد. در بازار این روز گروه‌های کمتر رشد یافته همچون بانکی‌ها و ساختمانی‌ها مورد توجه بازار قرار گرفتند. شاخص هم‌وزن رشد بیشتری را نسبت به شاخص کل داشت و در نهایت شاخص کل با رشد ۲۵۰۰ واحدی به رقم یک میلیون و ۴۱۰ هزار واحد رسید. با توجه به کنترل نرخ ارز و روند کاهشی آن و همینطور ریسک‌های سیاسی و کاهش قیمت جهانی کامودیتی‌ها انتظار رشد شارپ از بازار نمی‌رود و به‌دلیل حمایت‌های صندوق‌های حمایتی از بازار نشانه‌هایی از اصلاح عمیق در بازار وجود ندارد.

  • ندا کریمی - کارشناس بازار سرمایه
  • منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۴۷۱
کد خبر 463125

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =