استقراض از بانک مرکزی خط قرمز دولت است

میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه‌ و بودجه گفت: دولت برای پوشش هزینه‌های خود استقراض نمی‌کند.

به گزارش صدای بورس، سید مسعود میرکاظمی ضمن اشاره به جلسات مشترک دولت و مجلس برای اصلاح ساختار بودجه اظهار کرد: هم مجلس طرحی برای اصلاح ساختار بودجه دارد و هم ما در دولت در حال کار روی این موضوع هستیم تا گزارشی را به سران قوا بدهیم؛ چرا که یکی از مأموریت‌های رهبر انقلاب به شورای اقتصادی سران قوا، اصلاح ساختار بودجه است. کارهای کارشناسی در حال انجام است و هم‌زمان با مجلس درباره طرحی که دارند همکاری می‌کنیم تا ان‌شاءالله به نظر واحدی برسیم.

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه درباره آخرین وضعیت لایحه بودجه سال آینده هم بیان کرد: تبصره‌های بودجه ۱۴۰۲ را به دولت فرستاده‌ایم. البته هنوز بخشی از منابع قطعی نشده و امیدواریم ظرف هفته آینده این موارد هم قطعی شود و منابع و مصارف را به دولت ارسال کنیم.

میرکاظمی در پاسخ به پرسش دیگر درباره جدیدترین وضعیت تدوین برنامه هفتم توسعه کشور و علت تأخیر در تنظیم این لایحه نیز گفت: بررسی سیاست‌های برنامه هفتم در مجمع تشخیص مصلحت نظام طول کشید و دیر ابلاغ شد، درعین‌حال هم‌زمان با ارسال بودجه به دولت، در حال تدوین برنامه هفتم توسعه نیز هستیم و امیدواریم بتوانیم تا پایان آذرماه برنامه هفتم را به دولت برسانیم.

میرکاظمی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا استقراض از بانک مرکزی همچنان خط قرمز دولت است، تصریح کرد: دولت برای پوشش هزینه‌های خود استقراض نمی‌کند. البته از ماده ۱۲۵ قانون محاسبات عمومی کشور استفاده شده؛ اما بلافاصله آن را جایگزین کرده‌ایم.

وی یادآور شد: نظر رئیس محترم مجلس شورای اسلامی این است که لایحه برنامه هفتم زودتر از بودجه در مجلس ارائه شود؛ بنابراین با تمام سرعت در حال کار روی برنامه هستیم که بتوانیم در اولین فرصت آن را هم به دولت بدهیم.

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه در ادامه راجع به کسری بودجه ۱۴۰۱ عنوان کرد: از این لحاظ که نتوانیم هزینه‌های جاری و اجتناب‌ناپذیر را پرداخت کنیم کسری بودجه نداریم، اما منابع حدوداً ۱۳۹۰ هزار میلیارد تومانی بودجه احتمالاً محقق نشود.

به گزارش ایرنا، میرکاظمی ادامه داد: ما هم‌اکنون ۴۰ درصد درآمدهای نفتی را به صندوق توسعه ملی واریز می‌کنیم که با مجوزی که از رهبر انقلاب اخذ گردید، دولت می‌تواند ۱۰ درصد آن را برای امور عمرانی استفاده کند.

کد خبر 462821

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • دلایل افزایش تورم و راه های کنترل آن از نظر رییس اتاق تهران

    دلایل افزایش تورم و راه های کنترل آن از نظر رییس اتاق تهران

    رییس اتاق بازرگانی تهران ضمن انتقاد از افزایش تورم و تبعات آن در اقتصاد کشور، دلایل افراش تورم در ایران و پیشنهادهای کنترل با آن را طبق گزارش صندوق بین المللی پول تشریح کرد.

  • چرا دولت حقوق بازنشستگان و کارمندان را افزایش داد؟

    چرا دولت حقوق بازنشستگان و کارمندان را افزایش داد؟

    حمید باقرنژاد در این باره گفت: این بیشترین مبلغی است که از زمان تاسیس صندوق تاکنون در یک مرحله بابت تسویه سهم‌الشرکه بازنشستگان به حساب اعضای موسسه واریز می‌شود.

  • نفت آمریکا به ۸۰ دلار سقوط کرد

    نفت آمریکا به ۸۰ دلار سقوط کرد

    قیمت نفت روز جمعه به دلیل نگرانی نسبت به ضعیف شدن تقاضا برای سوخت به دلیل افزایش شیوع ویروس کرونا در چین و افزایش نرخ بهره آمریکا، حدود دو درصد سقوط کرد و دومین کاهش هفتگی متوالی را به ثبت رساند.

  •  مشکل تامین اعتبار تامین اجتماعی حل شد؟

    مشکل تامین اعتبار تامین اجتماعی حل شد؟

    علیرضا حیدری گفت: ما منتظریم که آثار تامین اعتبار سازمان را در بخش‌های مختلف ببینیم و معضلات سازمان در ابعاد مختلف برطرف شود؛ پیش از آن، همه چیز در حد همان شعار و امیدواری‌ست.

  • راهکارهای دولت برای مهار متغیرهای ایجادکننده تورم

    راهکارهای دولت برای مهار متغیرهای ایجادکننده تورم

    استاد دانشگاه با تأیید برنامه‌های دولت در زمینه مهار موتورهای تورم‌زا، گفت: مدیریت خلق پول، کاهش شتاب رشد نقدینگی، افزایش درآمدهای دولت، کاهش هزینه‌ها و مهار نرخ ارز از راهکارهای مرسوم دولت برای مهار تورم است.

  • واکاوی سیاست‌های پولی اروپا در شرایط رکود اقتصادی

    واکاوی سیاست‌های پولی اروپا در شرایط رکود اقتصادی

    بانک های مرکزی اروپا برای عبور از شرایط رکود اقتصادی در یک سال گذشته تصمیماتی اتخاذ کرده اند که در حوزه سیاست های پولی و مالی از اهمیت زیادی برای دنیا برخوردار است. د این گزارش به بررسی بخشی از این تصمیمات و راهبردها می پردازیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =