قطعی گاز در زمستان حتمی است/گاز فولاد و پتروشیمی در اولویت قطعی

در زمستان به دلیل کمبود گاز و رشد مصرف گاز خانگی تا 1.5 برابر دولت ناچار به ایجاد محدودیت در گاز صنایع است.

به گزارش صدای بورس مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران گفت: در صورت عدم کاهش مصرف گاز خانگی و تجاری احتمال قطع گاز صنایع و اعمال محدودیت بیشتر برای نیروگاه‌های کشور وجود دارد.

محمدرضا جولایی با بیان اینکه از ۱۰ روز گذشته تا کنون میزان مصرف بخش خانگی و تجاری ۱.۵برابر افزایش یافته است، اظهار کرد: طبیعتا این میزان کسری باید از جای دیگری جبران شود چراکه تولید دیگری وجود ندارد لذا باید با اعمال محدودیت راهی برای تامین سوخت کشور لحاظ کرد.

وی با بیان اینکه جبران این میزان کسری گاز باید از طریقی انجام شود، گفت: اکنون مقداری از این کمبود را طریق مدیریت تامین گاز صنعت سیمان جبران می‌کنیم، به‌گونه‌ای که سوخت دوم که مازوت است را به این بخش تحویل داده‌ایم تا تولید متوقف نشود، مقدار دیگر را از طریق مدیریت میزان مصرف گاز نیروگاه‌ها کنترل می‌کنیم،

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران افزود: اگر بازهم نیاز شود، مقداری را از طریق ذخیره خطوط لوله تامین می‌کنیم و در صورت نیاز بیشتر، باید روی مصارف واحدهای صنعتی مدیریت داشته باشیم.

فولاد و پتروشیمی در الویت اعمال محدودیت

جولایی با بیان اینکه درحال حاضر اعمال محدودیت برای صنایع فولاد و پتروشیمی در اولویت است و به غیر از این دو مواردی نیز وجود دارد که پس از هماهنگی با وزارت صمت اگر لازم باشد اعمال خواهیم کرد، گفت: میزان اعمال محدودیت بستگی به افزایش مصرف خانگی و تجاری دارد، پیش‌بینی ها نیز حکایت از این دارد که طی یک هفته آینده هوا سردتر شود در قبال این سرد شدن اگر مصرف افزایشی باشد شروع محدودیت‌ها استارت می‌خورد.

تامین دوسوم نیاز نیروگاه‌ها از طریق گاز

وی با اشاره به آخرین وضعیت تخصیص سوخت به نیروگاه‌های کشور نیز گفت: دو سوم نیاز نیروگاه‌ها از طریق گاز و یک سوم از طریق سوخت مایع تامین می‌شود، باتوجه به ذخایری که داریم میزان سوخت مایع را برای نیروگاه‌ها کنترل می‌کنیم.

مدیر دیسپچینگ ملی گاز ایران با بیان اینکه این احتمال وجود دارد که مصرف سوخت مایع نیروگاه‌ها افزایش یابد، اظهار کرد: باتوجه به میزان مصرف بخش خانگی برای این مساله نیز تصمیم‌گیری می‌شود، درحال حاضر مصرف خانگی حدود ۴۶۰ میلیون مترمکعب است یعنی بیش از ۵۰ درصد به بخش خانگی و تجاری اختصاص می‌یابد، طبیعتا اگر میزان مصرف از این رقم فراتر رود محدودیت اعمال می‌شود.

به گفته جولایی، اینکه چقدر مازوت در نیروگاه‌ها مصرف شود را شرکت گاز تعیین نمی‌کند، بلکه وزارت نیرو بر حسب نیاز خود به برق می‌تواند یا از نیروگاه‌های دیگر برای جبران کاهش گاز استفاده کند و یا اینکه گازوئیل و مازوت را به‌عنوان سوخت نیروگاه در نظز بگیرد.

وی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه شرکت ملی گاز تاکیدی ندارد که حتما نیروگاه ها از مازوت استفاده کنند، گفت: وزارت نیرو باید حسب نیاز خود تصمیم بگیرد، ما فقط محدودیت گاز اعمال می‌کنیم و هیچ محدودیتی در شرایط فعلی برای تخصیص گازوییل وجود ندارد. برای مازوت هم ما نگرانی نداریم خودشان باید تصمیم بگیرند که می‌خواهند از مازوت استفاده کنند و یا خیر، ممکن است وزارت نیرو به سوخت دیگری به جز گاز که وزارت نفت اختصاص می‌دهد نیاز نداشته باشد و نیروگاه را تعطیل کند اگر لازم داشته باشد نیز باید از فراورده مصرف کند.

کد خبر 462802

اخبار مرتبط

  • بازگشت نفت به مسیر افزایش قیمت

    بازگشت نفت به مسیر افزایش قیمت

    قیمت نفت روز جمعه در پی افت ارزش دلار آمریکا، بهبود یافت اما تحت تاثیر نگرانی‌ها نسبت به ضعیف شدن تقاضای چین برای سوخت و افزایش بیشتر نرخ بهره در آمریکا، در مسیر ثبت رشد هفتگی قرار گرفت.

  • پایان یک جدال ۷ ساله در ادغام دو وزارت خانه

    پایان یک جدال ۷ ساله در ادغام دو وزارت خانه

    در سال ۱۳۹۴ با گذشت چهار سال از ادغام دو وزارتخانه صنایع و معادن و بازرگانی، احیای مجدد وزارت بازرگانی بر سر زبان‌ها افتاد و این موضوع در دولت قبلی و فعلی پیگیری شد، اما در نهایت به نتیجه نرسید و طبق اعلام وزیر صمت، طرح تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت منتفی شد. هرچند با تجربیات این سال‌ها مشخص نیست که اینجا نقطه پایان تفکیک وزارت صمت است یا در آینده باز هم این موضوع محل بحث خواهد شد.

  • نفت آمریکا به ۸۰ دلار سقوط کرد

    نفت آمریکا به ۸۰ دلار سقوط کرد

    قیمت نفت روز جمعه به دلیل نگرانی نسبت به ضعیف شدن تقاضا برای سوخت به دلیل افزایش شیوع ویروس کرونا در چین و افزایش نرخ بهره آمریکا، حدود دو درصد سقوط کرد و دومین کاهش هفتگی متوالی را به ثبت رساند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =