عوامل تأثیرگذار بر رکود بازار سرمایه

مدیرعامل کارگزاری آتیه ضمن برشمردن عوامل تأثیرگذار بر رکود بازار سرمایه، از بهبود بازار در افق میان‌مدت خبر داد.

به گزارش صدای بورس، حمیدرضا دانش کاظمی، مدیرعامل کارگزاری آتیه، با تأکید بر اینکه در افق میان‌مدت، بازار سرمایه از بازارهای ارز، طلا، مسکن و سپرده‌های بانکی پیشی خواهد گرفت، گفت: شاید در حال حاضر بازار سپرده‌های بانکی از بازار سرمایه جلو زده باشد، اما پیش‌بینی می‌شود با توجه به جمع شدن فنر قیمت‌ها و ارزشگذاری سهام در بازار سرمایه، در یک افق میان‌مدت وضعیت بورس بهبود ‌یابد.

وی عدم امنیت در بازار سرمایه را یکی از دلایل رکود فعلی دانست و افزود: باید قبل از هر چیز امنیت را به بازار سرمایه برگرداند، زیرا از آنجا که سرمایه فرار و در اصطلاح می‌گویند ترسو است، اگر کوچکترین خللی به این امنیت وارد شود، بازار دچار رکود می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه، با اشاره به تأثیر تلاطمات سیاسی و اقتصادی بر بازار تصریح کرد: در حال حاضر صرفاً مسئله سیاسی مطرح نیست، بلکه موضوع اصلی چالش‌های اقتصادی است. به عنوان مثال، چون دولت نتوانست میزان برق مورد نیاز صنایع را تأمین کند و در تابستان با کمبود مواجه شد، ساده‌ترین کاری که می‌توانست انجام دهد گرفتن برق از صنعت بود که این یعنی از بین بردن سود؛ بنابراین رفتار سودهای شش ماهه صنایع نسبت به پیش‌بینی‌ها کمتر شد.

دانش کاظمی دلیل دیگر رکود بازار سرمایه را شرایط نامطلوب تأمین مالی از طریق بازارگردان‌ها ذکر کرد و گفت: ناشری که در بورس پذیرفته شده، به جای اینکه با استفاده از منابع خود خط تولید راه‌اندازی کند و از این طریق هزینه‌های مالی‌اش را کاهش دهد، سرمایه‌اش را در اختیار بازار قرار داده که این روند، باعث افزایش هزینه‌هایش شده است و باید اصلاح شود.

وی ادامه داد: طبق آمار، بازارگردان‌ها نزدیک به ۶۵ همت سهام در دست دارند که نسبت قابل‌توجهی از این منابع از طریق ناشر تأمین شده است، یعنی با نرخ بهره تسهیلات ۲۰ درصدی، نزدیک به ۱۳ هزار میلیارد تومان هزینه ناشر افزایش پیدا کرده است.

وی اضافه کرد: به عبارتی، با در نظر گرفتن P/E TTM بازار که نزدیک به هفت است، به جای اینکه ارزش سهام ناشر حدود ۹۰ تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بالا برود، به زور از بازار حمایت کرده است، که باید هم رفتار بازارگردان اصلاح شود و هم منابعی که در دست بازارگردان است، از منابع درست و به‌جا و با مطالعه تطبیقی از دنیا تأمین شود.

دانش کاظمی اظهار داشت: علاوه بر این، ارائه نرخ سود بانکی قابل‌ملاحظه‌ از سوی برخی بانک‌های خصوصی نیز باعث ایجاد شرایط نامطمئن در بازار سرمایه شده است که لازم است مورد بازنگری قرار گیرد.

کد خبر 462627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =