امیدواری کارشناسان به تداوم ثبات و رونق در بورس

روزنامه اقتصادی اصلاح‌طلب، نوسانات چند وقت اخیر بورس و رشد شاخص ظرف چند روز گذشته را از میان برخی کارشناسان اقتصادی به نظرسنجی گذاشت.

به گزارش صدای بورس، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: کارشناسان در گفت‌وگو با روزنامه دنیای اقتصاد، ارزیابی و پیش‌بینی خود را از روند تحولات بازار بورس عنوان کرده‌اند؛ از جمله:- تداوم رشد در صنایع صادراتی؛ بازار سرمایه در هفته‌هـای اخیـر و پس از رشـد قابل توجـه نرخ بهره تـا مـحـدوده ۳۰ درصـد و گزارش‌های نسبتاً ضعیف شـرکت‌ها بـرای تابستان ۱۴۰۱‌، شـاهد کاهـش شـاخص بـه محـدوده ۱/۲ میلیـون واحـد بود، اما شاهد برنامه حمایتی سازمان بورس از طریق بسته ۱۰‌بندی بودیم که همزمان با رویدادهای دیگری‌، منجر به رشد بازار در میانه‌های آبان شد؛ از جمله مصوبات بسته ۱۰‌بندی برای سرمایه‌گذاران خرد، بیمه سهام پرتفوی زیر صدمیلیون تومان بود که در حال اجرایی شدن است و البته برای سرمایه‌گذاران و فعالان بزرگ بازار، برنامه تزریق ۵ تا ۱۰ هزار میلیاردتومان به صندوق توسعه بازار و صندوق تثبیت و شروع خرید سهام توسط این دو صندوق‌، عاملی موثر در جهت رشد بازار بوده است.

در کنار این موضوع‌، در رویدادی بی‌سابقه که حاکی از ارزندگی بازار و تغییر رویکرد و رویه سرمایه‌گذاری در صندوق توسعه ملی اسـت‌، این صندوق از وام‌دهی صرف خارج و به صورت مستقیم اقدام به ســـرمایه‌گذاری در بورس کرده است.

با این شرایط به نظر می‌رسد باید شاهد رشد در صنایع صادراتی باشیم. بازی برد - برد دولت و سرمایه‌گذاران؛ استقبال سرمایه‌گذاران از این بازار به رونق آن منجر می‌شود و محلی را برای تامین مالی غیرتورمی دولت از منابع بازارســـرمایه از طریق عرضه سهام شرکت‌های دولتی یا فروش اوراق خزانه‌، فراهم می‌کند. به طور مشابه‌، استراتژی حمایت دولت از بورس‌، نظیر آنچه در بسته ۱۰ گانه اخیر حمایت از بازار به صورت تزریق نقدینگی به این بازار، کنترل نرخ سود بانکی‌، خرید سهام توسط صندوق‌های حاکمیتی و مانند آن پیش‌بینی شده با خلق ســــرمایه اجتماعی ناشی از فراهم آوردن قابلیت اعتماد در بازار به استقبال سرمایه‌گذاران بخش خصوصی منتهی می‌شود. انتخاب استراتژی همکاری توسط دولت و سرمایه‌گذاران می‌تواند به خلق بازی برد- برد در این بازار و انتفاع همه طرفین بازیگران بازار سرمایه و در نهایت مهار نقدینگی سرگردان از بازار دارایی‌های بادوام و تثبیت شاخص‌های اقتصادی منجر شود.

- بازار سرمایه تشنه حمایت مستمر و اصولی؛ شرایط کلی بازار در این روزها از این قرار است که قیمت سهم که در واقع یکی از انگیزه‌های خرید یا رشد بازار می‌تواند باشد، بسیار ارزنده است.

همچنین قیمت‌ها بسیار پایین است و اگر بخواهیم با توجه به قیمت‌های تاریخی سهم‌های موجود درباره خرید یا عدم خرید آنها قضاوت کنیم‌، به نظرم وقت خرید خیلی از سهم‌ها است و قیمت‌ها کاملا توجیه‌پذیر است.

به گزارش مشرق,بسته ۱۰‌بندی که از طرف سازمان بورس جدیدا اعلام شده‌، طبیعتا خوب و مثبت بوده و اثرگذار است؛ ولی ادامه و استمرار آن خیلی اهمیت دارد. اگر برای مدت کوتاه باشد، اثر آن نیز فقط برای کوتاه مدت خواهد بود. همچنین سرمایه‌گذار باید به این اطمینان برسد که از بازار حمایت می‌شود.

عملکرد قابل قبول شرکت‌ها؛ سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه قـبـل از هـر چـیـزی نیـاز بـه آرامـش و ثبـات دارد. مدت هـا بـود کـه بـورس بـا منفی هـای پی در پـی باعـث از بین رفتـن اعتماد شـده بـود و باوجـود آنکه قیمـت عمـده سهام شرکتها نسـبت بـه ارزش ذاتـی فاصله گرفته بـود؛ ولی در مقابـل اخبار منفـی بیش از واقع واکنش نشـان می‌داد و از اخبار مثبت منتشرشـده مرتبط به سادگی می‌گذشـت و همین امر باعث منفی شدن بیشتر بازار شده بود.

در همین راستا سرمایه‌گذاران برای جلوگیری از زیان بیشتر، عجله بیشتری برای فروش داشتند و افراد خبره بازار نیز از فرصت استفاده می‌کردند و برای سود بیشتر، خرید سهام خود را به تعویق می‌انداختند. بنابراین آنچه شاهد آن بودیم‌، منفی شدن بازار و ارزش معاملات پایین بود. بازار نیاز به تغییر در جهت تفکر و تعمق داشـت و به نظر می‌رسد که بسـته ده گانه و اطمینان حاکمیت به سرمایه‌گذاران حقیقی که ارزش پرتفوی سهام پذیرفته شده آنها در بورس و فرابورس کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان است به برخورداری از سود ۲۰ درصدی در صورت نگهداری در کنار سایر تصمیمات‌، تغییر رویکرد در بازار سرمایه را به دنبال داشت.

از طرفی این تصمیمات سـمت عرضه را تضعیف کرد و از طرف دیگر افزایش نرخ ارز و عملکرد ارائه شده توسط شرکت‌ها که حاکی از بهبود نسبی آنها بود باعث افزایش تقاضا شد و سبزپوشی بازار و افزایش ارزش معاملات را در پی داشت.

کد خبر 462497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =