افزایش نقدشوندگی بازار، مرهون افزایش دامنه نوسان معاملات

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به آثار مثبت افزایش دامنه نوسان در بازار سرمایه گفت: بکی از اقدامات مناسبی که در سال جاری شاهد آن بودیم، تصمیم به افزایش تدریجی دامنه نوسان معاملات بود.

به گزارش صدای بورس,کاویان عبدالهی تصریح کرد: افزایش دامنه نوسان معاملات از مثبت به منفی ۵ درصد به مثبت و منفی ۷ درصد سبب افزایش نقدشوندگی سهام و همین طور کاهش صف‌های خرید و فروش در نمادها بود.

وی اضافه کرد: به هر حال با توجه به متغیرهای تاثیرگذار بر روند بازار سرمایه، سهم‌ها به سمت قیمت‌های ارزنده حرکت می‌کنند و هر چقدر دامنه نوسان معاملات بازتر باشد، رسیدن سهم‌ها به نقطه تعادلی و قیمت تعادلی سریع‌تر اتفاق می‌افتد. از سوی دیگر، پایین بودن دامنه نوسان در بازار پایه فرابورس (۱ الی ۳ ردصد) سبب شده مرتبا شاهد صف‌های خرید و فروش در نمادهای بازار پایه باشیم و این شرایط به خوبی نشان دهنده اثر مثبت افزایش دامنه نوسان معاملات بر افزایش نقدشوندگی سهام و کاهش صف‌های خرید و فروش است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما,این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در نظر داشته باشته باشید در دورانی که طرح دامنه نوسان نامتقارن در بازار سرمایه اجرایی شد، اکثر سهم‌های بازار در صف فروش قفل شدند و نقدشوندگی سهام بسیار کاهش یافت. در مجموع انتظار نداریم ازفایش دامنه نوسان معاملات، سبب افت یا رشد بازار سرمایه شود؛ ولی هدف از استفاده از این ابزار حفظ نقدشوندگی بازار است و وضعیت تعادلی بسیاری از سهم‌ها نشان میدهد افزایش دامنه نوسان معاملاتف به افزایش نقدشوندگی سهام کمک کرده است.

عبدالهی تصریح کرد:اصولا شکل گیری صف‌های خرید یا فروش سنگین، رفتارهای هیجانی در بازار سرمایه را تشدید می‌کند و هر چقدر بتوان صف‌های خرید و فروش را کاهش داد، رفتارهای هیجانی هم کمرنگ‌تر خواهد شد. با این تفاسیر به نظر می‌رسد دامنه نوسان ۷ درصدی در شرایط فعلی بازار سرمایه مورد اقبال قرار گرفته و شاهد ورود نقدینگی جدید به این بازار بودیم، شاید بتوان یکی دو درصد دیگر دامنه نوسان معاملات را افزایش داد تا رشد منطقی‌تر و عقلانی‌تر در این بازار شاهد باشیم.

کد خبر 462347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =