جا ماندن بیمه سهام از سه واقعیت اقتصادی

یک کارشناس بازار سرمایه، با اشاره به اجرایی شدن بیمه سهام، از جا ماندن این بیمه از سه واقعیت اقتصادی گفت.

به گزارش صدای بورس، فیروزه سالارالدینی، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اجرایی شدن بسته حمایتی بازار سرمایه از هفتم آبان ماه سال جاری گفت: یکی از بندهای این بسته حمایتی، بیمه کردن سهام اشخاص حقیقی است که از طریق انتشار عمومی اوراق تبعی و خرید توسط سرمایه‌گذاران انجام می‌شود و طبق آن اصل ارزش سهام و سود بیمه سهام اشخاص حقیقی بیمه می‌شود.

وی افزود: طبق این مصوبه، اگر پرتفوی سهامداران ارزشی معادل ۱۰۰ میلیون تومان و کمتر داشته باشد، می‌توانند با خرید یک برگه اوراق تبعی به نرخ یک ریال، کل ارزش سبد به اضافه ۲۰ درصد سود را تا سررسید یک سال بیمه و یک سال بعد آن را با ۲۰ درصد بازدهی نقد کنند.

وی تصریح کرد: بنابراین اگر تا یک سال آینده سبد سهام اشخاص حقیقی ثابت بماند یا با کاهش ارزش مواجه شود، سهامداران می‌توانند سهام واجد شرایط در پرتفوی خود را با ۲۰ درصد سود به فروش برسانند و بدین ترتیب دیگر سرمایه‌گذاران بابت افت قیمت سهام آسیبی نخواهند دید و حداقل یک بازدهی ۲۰ درصدی برای آنها محقق می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که آیا این بسته می‌تواند به رونق بازار سرمایه کمک کند، گفت: برای این منظور باید چند موضوع را لحاظ کرد؛ نخست اینکه از ابتدای سال جاری تا کنون ارزش معاملات سهام و صندوق های سهامی بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی حدود ۵۶۰ همت بوده است؛ این در حالی است که منابعی که اشخاص حقیقی به صندوق‌های با درآمد ثابت وارد کرده‌اند، شش و نیم همت بوده است.

وی ادامه داد: در شش ماهه نخست امسال شش و نیم همت مجموع معاملات صندوق‌ها بوده که یک همت آن از صندوق‌های با درآمد ثابت خارج شده است؛ بنابراین پنج و نیم همت رقم ورودی به صندوق‌های با درآمد ثابت بوده که رقم قابل‌توجهی محسوب نمی‌شود. علاوه بر این، با در نظر گرفتن ارزش بازار ۴۷۰۰ همتی،‌ به نظر نمی‌رسد این بند کمک‌کننده بازار باشد.

وی با اشاره به اینکه نرخ مؤثر این اوراق ۲۰ درصد است و هیچ نقدشوندگی ندارد، گفت: این در حالی است که اگر افراد در صندوق‌های با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری کنند می‌توانند نرخ مؤثر ۲۲ یا ۲۳ درصد دریافت کنند و نقدشوندگی بالاتری هم دارد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در کنار موارد گفته شده باید بازدهی بازارهای موازی و تورم را هم در نظر گرفت؛ تورم در سال گذشته و ابتدای امسال تا نرخ ۴۰، ۵۰ درصد رشد داشته است. با این تفاسیر به نظر نمی‌رسد بیمه سهام گزینه خوبی باشد و بتواند در این زمینه راهگشا باشد.

کد خبر 462288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =