نگاهی به ارزش و ساخت «ان‌اف‌تی»

سردمداران جریان اصلی حوزه ان‌اف‌تی، «دیجیتال آرتیست‌ها» یا «هنرمندان حوزه دیجیتال» هستند که آثار خود را با ابزار و قالب دیجیتالی خلق و در محیط آنلاین منتشر می‌کنند.

به گزارش صدای بورس احتمالا" این روزها کلماتی همچون رمزارز، بیت‌کوین، استخراج، متاورس و ان‌اف‌تی را بسیار شنیده‌اید. بعد از رشد تکنولوژی در عرصه اینترنت، حالا نوبت به کلیدواژه‌های دنیای ارزهای دیجیتال رسیده تا در تیترها و سرخط خبرها جای بگیرند. در این موج جدید سرمایه‌گذاران نوخاسته‌ای هستند که با دادوستد رمزارزها یا ساخت و فروش ان‌اف‌تی‌ها توانسته‌اند یک‌شبه ره صدساله بروند و ثروت هنگفتی به چنگ آورند.

برای نمونه، مدتی قبل، فروش یک کلکسیون ان‌اف‌تی به مبلغ حیرت‌آور ۶۹ میلیون دلار، به‌شدت خبرساز شد و موجی از بحث و جدل‌ها را در شبکه‌های اجتماعی به همراه داشت. این اتفاق بهانه‌ای شد تا بسیاری از هنرمندان، به سودای کسب درآمد بیشتر شروع به یادگیری مفاهیم دنیای ارزهای دیجیتال کنند. ۲۵ نوامبر روز جهانی هنرمند، در حالی گرامی داشته شد که در سال‌های اخیر با مفاهیم جدیدی مثل ان‌اف‌تی روبه‌رو بوده است. در این گزارش به ارزش و درآمدزایی ان‌اف‌تی پرداخته‌ایم.

پدیده ان‌اف‌تی چیست؟
توکن غیرمثلی، توکن بی‌تا و توکن غیرقابل‌تعویض، همگی معادل‌هایی هستند که اهالی فارسی‌زبان حوزه رمزارزها برای ان‌اف‌تی به کار می‌برند. اما ان‌اف‌تی سرواژه عبارت Non-Fungible Token است که ترجمه تحت‌اللفظی‌اش همان «توکن غیرمثلی» است. ممکن است بپرسند مگر «توکن مثلی» هم داریم که به ان‌اف‌تی می‌گویند توکن غیرمثلی؟ دارایی مثلی یا تعویض‌پذیر، گونه‌ای از دارایی است که منحصربه‌فرد و یکتا نیست و با همانند خود قابل تعویض است، به همین دلیل، این دسته از دارایی‌ها را می‌توان در دسته دارایی‌های «مثلی» یا «تعویض‌پذیر» جای داد. چون هر یک در ارزش و کاربرد، مثل هم هستند. اما دارایی غیرمثلی، قابل تعویض با هیچ دارایی دیگری نیست و بی‌همتا و منحصربه‌فرد است. برای مثال، یک تابلوفرش نفیس با یک مجسمه تاریخی هم‌سنگ و هم‌ارزش نیست و هر یک را باید با سنگ محک جداگانه‌ای ارزش‌گذاری کرد. هر اثر هنری یکتا را می‌توان به یک توکن ان‌اف‌تی تبدیل کرد. در اینجا توکن ان‌اف‌تی نقش گواهی یا سند دیجیتالی مالکیت آن اثر هنری را ایفا می‌کند.

تفاوت ان‌اف‌تی با یک سند دیجیتالی چیست؟
تفاوت این دو به فناوری بلاکچین بازمی‌گردد. تمام داده‌های یک توکن ان‌اف‌تی در بستری به نام بلاکچین، ثبت و ضبط می‌شود که پاک‌نشدنی، خدشه‌ناپذیر و غیرقابل‌دستیابی است. در واقع، بلاکچین است که به ان‌اف‌تی اهمیت و اعتبار بخشیده؛ زیرا هر فرد یا نهادی می‌تواند برای یک اثر هنری، سند دیجیتالی صادر کند.سردمداران جریان اصلی حوزه ان‌اف‌تی، «دیجیتال آرتیست‌ها» یا «هنرمندان حوزه دیجیتال» هستند که آثار خود را با ابزار و قالب دیجیتالی خلق و در محیط آنلاین منتشر می‌کنند.

ارزش یک ان‌اف‌تی از کجاست؟
خیلی از افراد همچنان متعجب هستند که چگونه یک تصویر دیجیتالی با فرمت JPEG توانسته به بهای میلیون‌ها دلار به فروش برسد. اما پاسخ این ارزش‌گذاری‌های به‌ظاهر عجیب‌وغریب در یک عبارت نهفته است: «علاقه و میل خریدار». همچنان که بسیاری برای خرید تابلوی نقاشی سهراب سپهری حاضرند میلیاردها تومان هزینه کنند، برخی هم با جان‌ودل حاضرند یک اثر هنری دیجیتال را به قیمت چند میلیون دلار بخرند؛ بنابراین می‌بینیم که اتفاق چندان نامعمولی در دنیای ان‌اف‌تی‌ها رخ نداده و فقط قالب عرضه، نمایش و دادوستد آثار هنری تغییر کرده و به بستر دیجیتال منتقل شده است.

چگونه یک ان‌اف‌تی بسازیم و به فروش برسانیم؟
از آثار هنری تصویری گرفته تا قطعات موسیقی و حتی میم‌های اینترنتی خلاقانه را می‌توان به ان‌اف‌تی تبدیل کرد و در بازارگاه‌های ویژه دادوستد این توکن‌ها به فروش رساند. افراد پس از اینکه اثر خود را برای ساخت ان‌اف‌تی انتخاب کردند، باید سراغ بازارگاه‌های ویژه ان‌اف‌تی بروند. این بازارگاه‌ها، هم ابزارهای پیشرفته‌ای را برای ساخت توکن‌های غیرمثلی در اختیار افراد می‌گذارند و هم نمایشگاهی برای عرضه و تبلیغ آثار فراهم می‌کنند.
«اوپن‌سی» (OpenSea)، «سوپرریر» (SuperRare) و «ریریبل» (Rarible) از پرآوازه‌ترین بازارگاه‌های ساخت، نمایش و دادوستد ان‌اف‌تی هستند. پس از ایجاد حساب کاربری در این بازارگاه‌ها به‌سادگی می‌توان آثار هنری خود را در آن بارگذاری کرد و با چند کلیک، توکن ان‌اف‌تی را ساخت. در یک بازارگاه تخصصی، باید به دنبال یک مشتری دست‌به‌جیب بود. ان‌اف‌تی درست همانند یک اثر هنری، وقتی با اقبال مردم مواجه می‌شود که دارای ویژگی‌های بی‌همتا و منحصربه‌فردی باشد که در اثر دیگری یافت نمی‌شود. برای یک توکن ان‌اف‌تی خود باید همانند هر کار تجاری دیگری، هزینه و زمان برای تبلیغات و بازاریابی صرف کرد.
در بسیاری از صرافی‌های ایرانی می‌توانید، با خرید ارزهای دیجیتالی همچون اکسی (AXS)، مانا (MANA) و سندباکس (SAND) قدم به دنیای بازی‌های مبتنی بر ان‌اف‌تی بگذارید و با خلق جهان‌ها و موجودات مجازی خلاقانه خود و فروش آنها در قالب توکن‌های غیرمثلی، درآمد کسب کنید.
این نکته را مدنظر داشته باشید که بسیاری از بازارگاه‌های ان‌اف‌تی بر پایه بلاکچین‌هایی همچون اتریوم کار می‌کنند؛ ساخت توکن‌های غیرمثلی و فروش آنها برای کارمزد ساخت و عرضه به خرید اتریوم (ETH) برای پرداخت کارمزدهای ساخت و عرضه ان‌اف‌تی نیاز دارد.

کد خبر 462092

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =