سرنوشت «فارس» بعد از واگذاری ۱۲ درصد سهامش

معاملات خرد و طرح‌های توسعه‌ای شرکت پتروشیمی خلیج فارس بعد از واگذاری تاریخی این هلدینگ به کدام سمت و سو در حرکت است؟

به گزارش صدای بورس در جریان معاملات روز شنبه ۷ آبان و در عرضه عمده ۱۲ درصدی بلوک سهام شرکت پتروشیمی خلیج فارس، معادل تعداد ۵۸ میلیارد و ۷۴۰ میلیون سهم از سهام این شرکت بزرگ پتروشیمی از طرف سازمان خصوصی به نیابت از دولت مورد عرضه قرار گرفت. در این عرضه که از هم لحاظ حجمی و هم ارزش معاملات بزرگترین عرضه در تاریخ بازار سرمایه ایران بوده است، هر سهم نماد «فارس» با قیمت ۱۸۵۱۰ ریال توسط خریدار این بلوک عمده خریداری شد و هر سهم، در یک رقابت تنگانگ بین صندوق نفت و «شتران» با ثبت افزایش ۳۲ درصدی نسبت به قیمت پایه، به فروش رسید.

در نهایت خریدار این معامله بزرگ تاریخ بورس تهران که در کارگزاری خبرگان سهام انجام شد، شرکت سرمایه‌گذاری اهداف بوده است. در معامله عمده روز شنبه ۷ آبان معادل ۱۲ درصد از سهام این شرکت به ارزش ۱۰۸۷ هزار میلیارد ریال در ایستگاه معاملاتی کارگزاری خبرگان سهام خریداری شد ضمن آنکه در روز واگذاری این سهام که نهم آبان ۱۴۰۱ است، روند معاملات «فارس» مثبت بود و نکته دیگر اینکه قیمت معامله شده سه برابر قیمت تابلوی فعلی «فارس» است به‌طوری که بعد از انجام آن P/E بر عدد ۱۵ ایستاد.

چرا «شتران» به میدان آمد
این عرضه بلوکی با ابهامات بسیاری مواجه شد و بر اساس تحلیل‌ها «شتران» در حال رقابت با شرکت اهداف جهت خرید بلوک ۱۲ درصد فارس بود که با این پول می‌توان ۱۰۸۰ میلیارد سهم از سهام استانی در قیمت ۱۰۰ تومان و حدود ۱۰۵ درصد nav این سهام را خرید و با یک تیر سه نشان زد؛ اول اینکه سرمایه‌گذاری بسیار ارزشمند برای شتران صورت پذیرفته است؛ مورد دوم این است که مشکل معامله سهام استانی در قیمت‌های نازل حل می‌شود و نکته آخر اینکه مشکل عدم فروش سهام عدالت توسط مردم بدون اینکه بازار بورس متحمل فشار عرضه شود تا حدودی رفع می‌شود. همچنین به عقیده تحلیلگران انتقاد بزرگی که به هیأت مدیره شتران وارد است اینکه سال‌هاست درصدهای پایینی از سود شرکت را تقسیم می‌کند و با سپرده‌گذاری بلندمدت سود تقسیم نشده، (با وجود علم بر اینکه تورم جامعه مدت‌هاست دو برابر سود بانکی است)، صرفه و صلاح سهامداران و شرکت را در نظر نگرفته‌اند؛ حال ظاهرا قصور قبلی‌شان کافی نبود و این بار در صدد اضرار عمدی و گناهی بزرگتر (با خرید دارایی با قیمت‌های ۳ برابری تابلوی اصلی بورس) نیز بودند در حالی که با همان مبلغ در نظر گرفته شده امکان خرید دارایی‌های ارزشمندتری میسر است ضمن آنکه مردم به راحتی در قیمت‌های بالای ۱۰۰ درصد nav سهام استانی فروشنده هستند چون این شرکت‌ها شناوری ۱۰۰ درصدی دارند. بنابراین خرید ۱۰۸۰ میلیارد سهم از سهام استانی از تابلوی اصلی امکان‌پذیر است و نیازی نیست که همانند بلوک فارس در قیمت ۳ برابر تابلو خرید صورت گیرد. البته پیگیری‌های اطلاعات بورس از مجموعه اهداف و سازمان خصوصی‌سازی در مورد اینکه صندوق نفت چگونه می‌خواهد تأمین نقدینگی را انجام دهد و همچنین با این مزایده چه میزان از بودجه خصوصی‌سازی محقق می‌شود، به بن بست خورد!
اما در روزهایی که بحث انجام این واگذاری داغ بود، رئیس سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد: با فروش بلوک ۱۲ درصدی سهام شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس به ارزش کل ۱۰۸ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان، بزرگترین معامله تاریخ خصوصی‌سازی ایران به ثبت رسید.
حسین قربان زاده افزود: در حالی رقابت بر سر این بلوک ۱۲ درصدی با عدد ۱۳۹۷ تومان برای هر سهم این شرکت در روز شنبه هفتم آبان ۱۴۰۱ آغاز شد که در نهایت دو روز بعد از آن با قطعی شدن این معامله به قیمت ۱۸۵۱ تومان برای هر سهم، در یک رقابت نفس‌گیر بلوک «فارس» با ثبت افزایش ۳۲ درصدی نسبت به قیمت پایه، به فروش رسید.

گام بلند گروه اقتصادی صندوق‌های بازنشستگی نفت برای تأمین منابع پایدار
همچنین رئیس هیأت‌ رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت در مورد این واگذاری گفت: با هدف توسعه‌ منابع پایدار برای صندوق‌ها، بلوک ۱۲ درصدی هلدینگ خلیج‌فارس خریداری شد و در تلاش هستیم با رویکرد بنگاه اقتصادی منابع ورودی صندوق‌ها را از محل‌های پایدار افزایش دهیم.
عبدالحسین بیات تصریح کرد: تحکیم روند تأمین نقدینگی و منابع لازم برای استمرار فرآیند پرداخت به‌موقع و منظم، مستمری و مقرری بازنشستگان و بازماندگان صنعت نفت، مبنای انجام همه امور توسعه‌ای و سرمایه‌گذاری صندوق‌هاست. وی افزود: آینده‌پژوهی گروه اقتصادی صندوق‌ها مؤید آن بود که برای صیانت از آینده، سهم پیشین (۲۶.۳ درصد) باید در این رقابت اقتصادی مشارکت کند. اکنون و با خرید بلوک ۱۲ درصدی، ضمن توسعه‌ سرمایه‌گذاری پایدار، ضریب صیانت از سهم صندوق‌ها در «فارس» افزایش یافته و این موضوع در مطالعات اقتصادی روشن است.
رئیس هیأت‌ رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت با بیان اینکه اکنون مجموع سهام شرکت سرمایه‌گذاری اهداف در هلدینگ خلیج‌فارس به حدود ۳۹ درصد رسیده است، تصریح کرد: شرکت سرمایه‌گذاری اهداف با «کارگزاری خبرگان سهام» در این رویداد اقتصادی شرکت کرد. این کارگزاری مربوط به گروه اقتصادی صندوق‌هاست و هم‌اکنون بیش از گذشته با مشارکت در این معامله بزرگ دارای نشان و اعتبار اقتصادی و بیمه‌ای شده است.
بیات گفت: بازار سرمایه بلافاصله به این رویداد اقتصادی واکنش مثبت نشان داد و به یقین آثار و پیامدهای آن نیز در روند افزایش توان مالی صندوق‌های بازنشستگی کارکنان صنعت نفت و تأمین نقدینگی مستمری و مقرری بازنشستگان و بازماندگان ارجمند در سال‌های پیش‌رو نمایان می‌شود.

بر این اساس فرهاد ذات علیفرد، مدیر سرمایه‌گذاری‌های هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج ‌فارس در گفت‌وگو با هفته‌نامه اطلاعات بورس سمت و سوی معاملات خرد و طرح‌های توسعه‌ای شرکت پتروشیمی خلیج فارس را بعد از این واگذاری تاریخی واکاوی کرد.
***
* بعد از تغییر سهامدار عمده چه تغییراتی در «فارس» و طرح‌های توسعه‌ای آن ایجاد می‌شود؟
مجموعه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس که بزرگترین شرکت بازار سرمایه است، هم‌اکنون متولی بیش از ۴۰ درصد از صنعت پتروشیمی کشور بوده و در صنعت و شاخه‌های مختلف از اوره تا پلی‌اتیلن و صنایع پایین‌دست در حال فعالیت است. مجموعه صندوق نفت و اهداف جدای اینکه در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی فعالیت می‌کنند، از ابتدای تاسیس و بورسی شدن هلدینگ خلیج فارس نیز در ساختار سهامداری آن قرار داشته‌اند و به نوعی هم خانواده «فارس» محسوب می‌شوند. با همراهی‌هایی که تاکنون مجموعه صندوق نفت با هلدینگ خیلج فارس داشته است، به نظر می‌رسد این همراهی‌ها با انجام معامله این بلوک ۱۲ درصدی بیشتر هم خواهد شد و با توجه به اینکه هم‌اینک منافع بیشتری از قبل سهام هلدینگ به مجموعه صندوق نفت و اهداف خواهد رساند، نهایت همکاری را در جهت پروژه‌های راهبردی، بلندمدت و میان‌مدت «فارس» انجام خواهند داد.

* وضعیت معاملات خرد بعد از این تغییرات را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟
تاکنون صندوق نفت، سهام عدالت و حتی دولت سهامداران خوبی برای «فارس» بودند و نهایت همراهی را با فرآیند بازارگردانی مجموعه «فارس» انجام داده‌اند و همیشه زمانی که بحرانی در بازار وجود داشت، همراهی کامل را با سهامدار و مجموعه «فارس» از خود نشان داده‌اند. اینکه برای سهام خرد «فارس» چه اتفاقی بیفتد تابع عملکرد آن است و خیلی به ساختار سهامداری مربوط نمی‌شود؛ با تغییر ساختار سهامداری که اتفاق افتاده امیدواریم پروژه‌ها بهبود پیدا کنند و حتی تسریع شوند. اما با توجه به وضعیت عملیاتی که «فارس» دارد و گزارش‌های مطلوب شش ماهه‌ای که شرکت‌ها ارائه کرده‌اند، در کنار بزرگترین صندوق بازارگردانی که تا به امروز هم نشان داده در ریزش‌های بزرگ حامی و حافظ منافع سهامداران خرد و عمده است، موضوع خاصی سهامداران خرد و سهام «فارس» را تهدید نمی‌کند. از نظر من این موارد خیلی با هم هم‌راستا نیستند و اثر منفی بر هم نخواهند داشت؛ اما به هر حال بازدهی که سهام «فارس» و زیرمجموعه‌ها خواهند داشت، تابعی از تمام مواردی است که گفته شد که از ظرفیت مطلوبی برخوردار هستند.

* آیا احتمال تغییر ساختار مدیریتی در «فارس» وجود دارد؟
این موضوع بستگی به نظر سهامدار عمده دارد که تغییری در ساختار ایجاد کنند یا خیر اما با توجه به رویکردی که بنده در صندوق نفت مشاهده کرده‌ام و طی این چند سال که همواره پشتیبان و همراه هلدینگ فارس بودند، بعید می‌دانم تصمیمی بر خلاف منافع «فارس» اتخاذ شود.

* در صورت عرضه سهام توسط سهامداران عمده، «فارس» از سهم حمایت می‌کند؟
مجموعه اهداف همانطور که تاکنون هم چنین اقدامی انجام نداده است از این به بعد هم نخواهد کرد چرا که «فارس» سهمی استراتژیک برای مجموعه اهداف به شمار می‌رود. بخشی از صیانت از حقوق سهامداران «فارس» بر دوش اهداف است و به طور قطع این مجموعه در جهت حفظ و نفع بیشتر سهامداران تلاش خواهد کرد. به طور کلی سیاست صندوق بازارگردانی «فارس» روان‌سازی و حمایت از حقوق سهامداران خرد است.

* ابهامی در مورد فروش ۹ میلیاردی مجموعه پتروشیمی تابان فردا که چند روز گذشته انجام شد پیش آمده است؛ در این مورد توضیح دهید.
این فروش مربوط به انتشار اوراقی است که تابان فردا داشته و این موضوع به معنای فروش سهم در بازار نبوده بلکه یک انتقال کد به کد صورت گرفته است و بعد از اتمام زمان مجدد به تابان فردا بازمی‌گردد.

کد خبر 462073

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =