سهام عدالتی ها منتظر سورپرایز دولت باشند

قائم مقام شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با بیان اینکه راه‌اندازی سامانه انتقال سهام متوفیان نیاز به وب سرویس قوه قضاییه دارد، خبرهای جدیدی از سهام عدالت متوفیان به اطلاع مردم رساند.

به گزارش صدای بورس,سهام عدالت سهام شرکت های دولتی است که با تصمیم دولت در اختیار افراد کم توان جامعه قرار داده شده است. ثبت‌نام سهام عدالت در سال ۱۳۸۵ کلید خورد و این پروسه تا پایان سال ۱۳۹۴ به ایستگاه آخر رسید نیمی از جمعیت ایران دارای سهام عدالت هستند با آزاد سازی سهام عدالت مالکیت آن بر عهده افراد گذاشته تا سهام خود را بفروشند یا سهامداری کنند سهامداران سهام عدالت باید با ثبت نام در سامانه سجام نسبت به دریافت کد بورسی اقدام تا از مزایای سهامشان بهره مند شوند.

در دوره رونق بازار سرمایه و شاخص بالای ۲ میلیونی و با افزایش ارزش سهام عدالت، موضوع تعیین تکلیف سهام عدالت متعلق به متوفیان به طور جدی مطرح شد. پیش از آن شرایط، از شروط انتقال و واگذاری سهام عدالت متوفیان انحصار وراثت بود اما با شیوع کرونا و محدود شدن ارائه خدمات حضوری، تصمیم گرفته شد که واگذاری این سهام به وراث از طریق الکترونیکی و در بستر وب انجام شود اما با گذشت بیش از دو سال هنوز این امکان برای انتقال سهام ایجاد نشده و هر روز بر جمعیت متوفیان سهام عدالت اضافه می‌شود به طوریکه طبق اطلاعات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در حالی که در ابتدای اجرای طرح انتقال اینترنتی و الکترونیکی سهام متوفیان به وراث، جمعیت متوفیان دارنده سهام عدالت ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر احصا شده بود، امروز این جمعیت به ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار فوتی رسیده‌است.

غلامرضا ابوترابی، قائم مقام شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره علت تاخیر راه‌اندازی سامانه انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث اظهارکرد: طبق اعلام قبلی قرار بر این بود که شهریورماه و ابتدای مهرماه، امکان انتقال سهام عدالت به صورت الکترونیکی ایجاد و فراهم شود و شرکت سپرده‌گذاری زیرساخت مورد نیاز را تهیه کرده اما راه‌اندازی این سامانه نیاز به وب سرویس مورد نظر قوه قضاییه دارد.

وی با بیان اینکه این بخش از پروژه راه‌اندازی سامانه که نیاز به وب سرویس قوه قضاییه دارد خارج از حیطه اختیارات سپرده‌گذاری مرکزی است، ادامه داد: قوه قضاییه باید سرویسی را در اختیار شرکت سپرده‌گذاری بگذارد که از طریق آن به اطلاعات مورد نیاز دسترسی داشته باشیم و بتوانیم بر اساس گواهی انحصار وراثتی صادر شده از سوی قوه قضاییه، انتقال سهام متوفیان به وراث را انجام دهیم.

قائم مقام شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: هر چند زیرساخت‌های مرتبط با فناوری اطلاعات آماده‌است اما برای راه‌اندازی سامانه و انتقال قطعی سهام به وراث به وب سرویس قوه قضاییه نیاز داریم و قوه قضاییه هم برای راه‌اندازی این سرویس متحمل هزینه‌هایی شده‌است اما به هرحال سامانه واگذاری سهام عدالت متوفیان به وراث راه‌اندازی خواهد شد و پیگیر این موضوع هستیم.

ابوترابی در پاسخ به این سوال که درحال‌حاضر امکان واگذاری سهام به وراث به صورت حضوری وجود دارد، تاکید کرد: تنها افرادی در سهام عدالت روش سهامداری مستقیم را انتخاب کردند، می‌توانند به صورت حضوری برای انتقال سهام اقدام کنند.

از مجموع ۴۹ میلیون نفر جمعیت سهامداران عدالت ۳۰ میلیون نفر روش سهامداری غیرمستقیم و ۱۹ میلیون نفر روش سهامداری مستقیم را انتخاب کردند. ‌

واریز سود سهام عدالت برای این افراد
قائم مقام مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت:اگر شرکت‌ها و مسئولان شرکت‌ها با سپرده گذاری مرکزی همکاری کنند در تلاش هستیم که زودتر سود را به حساب کلیه سهامداران سهام عدالت واریز کنیم.

اقای غلامرضا ابوترابی گفت:در خصوص واریز سود سهام عدالت یک پلن (برنامه) وجود دارد که با توجه به شرکت‌هایی که مجامع خود را در سال ۱۴۰۱ برگزار کرده اند (سود مربوط به سال مالی ۱۴۰۰) بتوانیم سود سهام‌ها را سریع تردریافت، تجمیع و پرداخت کنیم.

او گفت:سال گذشته سپرده گذاری بخش عمده ایی از سود سهام عدالت را به صورت یکجا پرداخت کرد و تنها دو شرکت بودند که وجوه را پرداخت نکردند. سال قبل عملا بالغ بر ۹۵ درصد سود سهام عدالت را پرداخت کرده ایم و تنها یک بخش جزیی برای آن۲ شرکت ماند که بعدا محقق شد.

ابوترابی می‌گوید:برای واریز زود هنگام سود سهام عدالت در تلاش هستیم اگر شرکت‌ها و مسئولان شرکت‌ها با سپرده گذاری مرکزی همکاری کنند در تلاش هستیم که زودتر این وجوه را به حساب کلیه سهامداران سهام عدالت واریز کنیم، اما اگر همکاری لازم انجام نشد عملا سپرده گذاری نمی‌تواند کاری انجام دهد

جزئیات واریز سود سهام عدالت
عسگر توکلی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به این که قیمت سهام عدالت حدود ۱۵ میلیون تومان است و تا ۳۰ میلیون تومان فاصله زیادی دارد، از سهامداران خواست همچنان از فروش سهام خود خودداری کنند.

وی با بیان این که سود سهام عدالت اسفندماه امسال پرداخت می شود، افزود: به افراد و سهامداران تحت پوشش کمیته امداد دو میلیون تومان و افراد عادی یک میلیون تومان سود پرداخت می شود.

وی با اظهار این که پول چندانی از فروش سهام عدالت نصیب افراد نمی شود، گفت: خوشبختانه دولت و مجلس پای می شود. کار سهام عدالت آمدند و انتظار ساماندهی این وضعیت را داریم.

توکلی با عنوان این که تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت در دستور کار قرار دارد، درباره دلیل تاخیر سود سهام عدالت گفت: مقرر بود بخشی از سودها تا شهریورماه انجام شود که عملی نشد و در نهایت سودسهام عدالت غیربورسی ها به زودی پرداخت می شود.

قائم مقام مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت:اگر شرکت‌ها و مسئولان شرکت‌ها با سپرده گذاری مرکزی همکاری کنند در تلاش هستیم که زودتر سود را به حساب کلیه سهامداران سهام عدالت واریز کنیم.

غلامرضا ابوترابی گفت:در خصوص واریز سود سهام عدالت یک پلن (برنامه) وجود دارد که با توجه به شرکت‌هایی که مجامع خود را در سال ۱۴۰۱ برگزار کرده اند (سود مربوط به سال مالی ۱۴۰۰) بتوانیم سود سهام‌ها را سریع تردریافت، تجمیع و پرداخت کنیم.

او گفت:سال گذشته سپرده گذاری بخش عمده ایی از سود سهام عدالت را به صورت یکجا پرداخت کرد و تنها دو شرکت بودند که وجوه را پرداخت نکردند. سال قبل عملا بالغ بر ۹۵ درصد سود سهام عدالت را پرداخت کرده ایم و تنها یک بخش جزیی برای آن۲ شرکت ماند که بعدا محقق شد.

ابوترابی می‌گوید:برای واریز زود هنگام سود سهام عدالت در تلاش هستیم اگر شرکت‌ها و مسئولان شرکت‌ها با سپرده گذاری مرکزی همکاری کنند در تلاش هستیم که زودتر این وجوه را به حساب کلیه سهامداران سهام عدالت واریز کنیم، اما اگر همکاری لازم انجام نشد عملا سپرده گذاری نمی‌تواند کاری انجام دهد

به گفته مسئولان دولت، قرار است در مرحله اول ۱۰ میلیون تومان سهام به حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از افراد که تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار دارند، تعلق بگیرد اما سهام‌دار شدن سایر جاماندگان منوط به پرداخت بدهی ۹۰ هزار میلیارد تومانی دولت است.

مدت‌ها است که بحث جاماندگان سهام عدالت مطرح است. در اواخر دهه هشتاد وقتی بحث تخصیص سهام عدالت مطرح بود، ثبت نام این سهام براساس رده‌های مختلف شغلی انجام شد. به نظر می‌رسد که علت اصلی این موضوع نیز عدم دسترسی به اطلاعات دقیق در مورد دهک‌بندی خانوارها بود.

در نتیجه این فرآیند واگذاری، بسیاری از افرادی که باید این سهام را دریافت می‌کردند این امکان را پیدا نکردند. چند سالی بود که نمایندگان مجلس به دنبال تخصیص سهام عدالت به جاماندگان بودند اما در دولت دوازدهم اعلام شد که سهامی برای تخصیص به جاماندگان وجود ندارد.

با پیگیری‌های بیشتر مشخص شد که بخشی از سهام عدالت به دلیل عدم پرداخت مبلغ تعیین شده از سوی سهامداران به دولت بازگشته است و این ادعا از سوی برخی نمایندگان مجلس طرح شد که با توجه به این موضوع امکان سهام‌دار شدن جاماندگان وجود دارد. طرحی در این خصوص نیز ارائه شد و در نهایت بحث جاماندگان در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ نیز مورد توجه قرار گرفت.

در تازه ترین اظهارنظر در این خصوص، امروز سیداحسان خاندوزی وزیر اقتصاد و اموردارایی با بیان اینکه تخصیص سهام به جاماندگان تکلیف قانون بودجه ۱۴۰۱ است، گفت: دولت مصوبه‌ای داشت و در گام اول برای افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی مثل کمیته امداد و بهزیستی، ۱۰ میلیون سهام عدالت به ازای هر فرد مصوب و منابع آن‌ مشخص شد و این امر منتظر تاییدیه مجلس است.

وی اضافه کرد که حوزه بازنشستگی در اولویت پرداخت بدهی‌های دولت است و از این بابت ۹۰ هزار میلیارد باید در اختیار این شرکت‌ها قرار بگیرد. پس از حل و فصل مسأله بازنشستگان، میزان باقی مانده در اختیار شش دهک قرار می‌گیرد. به محض آنکه ۹۰ هزار میلیارد تومان سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی اختصاص پیدا کند، در مورد باقی مانده سهام مصوبه خواهیم داد.

کد خبر 461893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =