بورس از بن‌بست بیرون می‌آید؟

یک کارشناس بازار سرمایه درباره بسته ۱۰ بندی حمایت از بورس می‌گوید: از حالا نمی‌توانیم بگوییم این بسته‌ای که منتشر شده، بی‌اثر است، ولی به دلیل این‌که در گذشته به وعده‌ها عمل نشده، سهامداران خیلی سرد از کنار بسته جدید عبور کرده‌اند.

به گزارش صدای بورس,سقوط شدید بازار سرمایه، دولت را ناچار به انتشار بسته حمایتی ۱۰ بندی کرد تا شاید روند بازار را تغییر دهد؛ اگرچه فعالان بازار معتقدند هیچ‌یک از برنامه‌های حمایتی عنوان‌شده، نتوانسته بازار را به مسیری متعادل و مثبت هدایت کند. پیش از این بسته دیگری تحت عنوان ۱۰ فرمان رییسی در زمستان سال گذشته منتتشر شد که به آن‌ها نیز جامعه عمل پوشانده نشد.

در این میان، عملکرد یک هفته‌ای بازار سرمایه، از ریزش حدود ۶۳ هزار واحدی شاخص کل حکایت دارد. این در شرایطی است که از ابتدای امسال تاکنون نیز شاخص کل از یک میلیون و ۳۶۷ هزار واحد به عدد یک میلیون و ۲۴۴ هزار واحد سقوط کرده است. این یعنی بازار سرمایه شاهد افت ۱۲۳ هزار واحدی شاخص کل بوده است. البته شاخص کل ۲۶ اردیبهشت‌ماه وارد کانال یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد شد، اما از آن تاریخ بازار فقط در مسیر ریزشی حرکت کرده است.

با توجه به چنین وضعیتی، حالا شرایطی به وجود آمده که گفته می‌شود سرمایه‌گذاران حقیقی به طور کامل از بورس ناامید شده‌اند و هر روز خروج پول از بازار اتفاق می‌افتد و طی ۴ هفته گذشته حتی در یک روز هم حقیقی‌ها پول به بازار تزریق نکرده‌اند.

بر همین اساس، هفته گذشته محمدهادی سلیمی‌زاده، مدیر روابط‌عمومی سازمان بورس، از برگزاری جلسات فوری برای حمایت از بورس خبر داد. به این ترتیب، بسته‌ای ۱۰ بندی منتشر شد که مصوباتی از جمله بیمه شدن اصل و سود سهام مردم در یک‌سال آینده، محدود کردن بخش فروش بازارگردان‌ها تا اطلاع قانونی، همکاری مشترک بانک مرکزی و وزارت اقتصاد برای مدیریت نرخ سود، تا واریز شده منابع برای حمایت از سهام شرکت‌های تولیدی بزرگ کشور در آن دیده می‌شود.

بازار سرمایه دچار بحران اعتماد است

اما در این شرایط، این سوال مطرح است که این بسته ۱۰ بندی تا چه اندازه می‌تواند ناجی سقوط بازار سرمایه باشد؟ بهنام صمدی، کارشناس بازار سرمایه در این خصوص در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین می‌گوید: بازار سرمایه دچار یک بحران به نام بحران عدم اعتماد هستند، چون وعده‌هایی که قبلا داده شده، هیچ کدام جامعه عمل پوشانده نشده است.

وی می‌افزاید: در بهمن ۱۴۰۰ یک بسته منتشر شد که در رابطه با بازار سرمایه بود و تقریبا به تعداد از آن بندها عمل نشد. این بسته به ۱۰ فرمان رییسی برای بازار سرمایه معروف بود. یکی از بندها این بود که سقف نرخ بهره ۲۰ درصد باشد. این‌ها باعث می‌شود که بازار سرمایه به این بسته‌ها حمایت نکند.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان می‌کند: یک زمانی وقتی این خبرها می‌آید، بازار واکنش مثبت نشان می‌دهد، ولی به دلیل این‌که به موارد قبلی عمل نشده، بازار اعتماد نمی‌کند؛ ضمن این‌که سهامدار باید اثر وعده‌های داده شده را روی تابلو ببیند و قیمت سهام‌ها بالا رود و شاخص مثبت شود. حداقل بازار یک هفته در سطوح فعلی خود را حفظ کند. آن زمان سهامدار اعتماد می‌کند.

صمدی تصریح می‌کند: حالا نمی‌توانیم بگوییم این بسته‌ای که منتشر شده، از الان بی‌اثر است، ولی به دلیل این‌که در گذشته به وعده‌ها عمل نشده، سهامداران خیلی سرد از کنار بسته جدید عبور کرده‌اند.

وی با بیان این‌که بندهایی که در بسته جدید حمایتی منتشر شده، بندهای خوبی هستند، می‌گوید: یکی از بندها در خصوص توقف فعالیت بازارگردانی است و یا این‌که سهام را تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان بیمه می‌کنند. با این حال، همه این‌ها فعلا در حد کاغذ است و باید ببینیم به این‌ها جامه عمل پوشانده می‌شود یا خیر.

این کارشناس بازار سرمایه متذکر می‌شود: در رابطه با بند توقف بازارگردانی، پیش از این خیلی از واکنش‌ها و انتقادات به عملکرد بازارگردان‌ها وجود داشت. این‌که فعلا فروش آن‌ها متوقف شود، می‌تواند اثر مثبت روی بازار داشته باشد؛ به شرط این‌که بندها عمل شود.

صمدی ادامه می‌دهد: در کنار همه این‌ها باید پول به بازار تزریق شود و یک مقدار بازار را در سطوح فعلی حفظ کنند و نقدینگی پارک شده به بازار بیاید؛ وگرنه این بسته اگر در حد حرف بماند، هیچ فایده‌ای ندارد و از این بسته‌ها زیاد دیده شده است.

بسته‌های حمایتی اثر مسکن دارد؛ اتفاقات بزرگ‌تری باید رخ دهد

وی عنوان می‌کند: نکته بعدی، بحث کلان است؛ یعنی این بسته‌ها، اثر مسکن دارند و اتفاقات بزرگ‌تری باید رخ دهد. برای مثال، بودجه ۱۴۰۲ در پیش است و دولت باید تکلیف نرخ خوراک پتروشیمی‌ها را سریع‌تر در بودجه روشن کند تا ابهامات آن روشن شود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح می‌کند: از سوی دیگر، بحث نرخ تسعیر ارز در بودجه است که خیلی مهم است تعیین‌تکلیف شود. فکر می‌کنم پارسال ۲۳ هزار تومان بود و باید ببینیم دولت امسال می‌خواهد این نرخ را چه رقمی تعیین کند.

صمدی تاکید می‌کند: همه این‌ها فاکتورهایی است که در بازار موثر است و رفع ابهام از آنها می‌تواند به روند بازار کمک کند.

وی در عین حال متذکر می‌شود: بحث قیمت‌گذاری دستوری خیلی مهم است. خوشبختانه تعدادی از خودروها وارد بورس کالا شدند و هر چقدر خودروهای دیگر وارد بورس شوند و قیمت‌گذاری دستوری کنار گذاشته شود، به بازار سرمایه می‌توان در بلندمدت امیدوار بود؛ وگرنه با ادامه سیاست‌های گذشته، این بسته‌ها هیچ اثری روی بازار نخواهد گذاشت.

کد خبر 461711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =