رشد قیمت تخم مرغ به بهانه آنفلوانزای پرندگان!

پیش‌بینی می‌شود با شیوع مجدد آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در واحدهای مرغداری کشور، بازار با افزایش مجدد قیمت تخم مرغ مواجه شود.

به گزارش صدای بورس,روزگذشته اتحادیه مرکزی مرغداران میهن در نامه ای خطاب به رئیس سازمان دامپزشکی کشور نسبت به شیوع آنفلوآنزا فوق‌حاد پرندگان هشدار داد.

در این نامه ای که تسنیم منتشر کرده بود، آمده است، باتوجه به احتمال شیوع گسترده بیماری آنفلوآنزا مانند سال ۹۵ تا ۹۷ و معدوم‌سازی بیش از ۳۰میلیون قطعه مرغ، خواهان اصلاح در وضعیت بهداشتی کشتارگاه‌ها هستیم.

در این نامه درباره ضرورت حذف گله‌های بالای ۹۰ روز سخن گفته شده است و مطرح شده است، با توجه به ورود پرنده‌های مهاجر به کشور و مشاهده در یک واحد پرورش اردک در استان تهران شایسته است هرچه سریع‌تر برای حذف گله‌های مرغ بالای ۹۰روزه که مستعد این بیماری هستند برای جلوگیری از گسترش این بیماری اقدام شود.

پیشتر فعالان این حوزه، تولید دان در مرغداری‌ها را یکی از عوامل افزایش ریسک ابتلا به بیماری مطرح کرده بودند و از دولت خواسته بودند با جلوگیری از تولید دان در مرغداری‌ها، کارخانجات تولید خوراک طیور را فعال‌تر کرده و ریسک ابتلا به بیماری را کاهش دهد.

کارشناسان این حوزه معتقدند، عرضه تخم‌مرغ به شکل فله نیز از عوامل انتشار آلودگی از مرغداری‌هاست. به باور آنها اگر این آلودگی منتشر شود، قادر است تولید تخم‌مرغ را حتی تا ۵۰ درصد کاهش دهد.گذشته از اینکه پیش‌بینی می‌شود، موضوع صادرات تخم مرغ متوقف شود. البته اواخر مرداد ماه ناصر نبی پور، رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران گفته بود، صادرات تخم مرغ ایران آنچنان محدود است که نمی‌توان نام آن را صادرات نهاد بلکه می‌توان گفت که عملا صادرات متوقف شده است.او دلیل این مساله را قیمت بالای تخم مرغ در داخل کشور دانسته بود و گفته بود، قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ ترکیه‌ای در سلیمانیه عراق ۳۲ هزار تومان است؛ این در حالی است که در داخل ایران قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ در همین حدود است.این فعال بخش خصوصی اضافه کرده بود: دولت ترکیه به هر کیلوگرم صادرات ۱۸ درصد سوبسید می‌دهد.

کد خبر 461411

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • چرا نرخ مصوب مرغ در همه مغازه‌ها رعایت نمی‌شود؟

    چرا نرخ مصوب مرغ در همه مغازه‌ها رعایت نمی‌شود؟

    با وجود اینکه چندی پیش بنابر تصمیم دولت نرخ مصوب مرغ به ۶۳ هزارتومان تغییر کرد، ولی آنطور که مشاهدات میدانی نشان می‌دهد برخی از مغازه‌ها این نرخ را رعایت نکرده و بالاتر از نرخ مصوب اقدام به فروش می‌کنند. حال سوال اینجاست که چرا نرخ مصوب در همه مغازه‌ها رعایت نمی‌شود؟

  • توزیع مرغ منجمد با قیمت ۴۵ هزار تومان

    توزیع مرغ منجمد با قیمت ۴۵ هزار تومان

    شرکت پشتیبانی امور دام از توزیع روزانه هزار تن مرغ منجمد در بازار به قیمت هر کیلوگرم ۴۵ هزار تومان خبر داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =