چرا مناطق آزاد دروازه تامین مالی نشدند؟

تحلیل دکتر آلبرت بغزیان، اقتصاددان، از چالش های موجود در حوزه نظام بانکی در مناطق ازاد تجاری را در این مطلب بخوانید.

مناطق آزاد تجاری یا مناطق ویژه تجاری یعنی اینکه این مناطق با منظور و هدفی ایجاد شده‌اند و آن هدف، تولید برای صادرات است و نه برای دروازه واردات بودن، اگر تولید برای صادرات باشد نیازمند سرمایه‌گذاری است، منابع مالی سرمایه‌گذاری از بانک‌ها و یا از بورس‌ها تامین می‌شوند و در واقع سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی باید باشد یعنی طرف مقابل پول را وارد کند زمانی هم که می‌خواهد پول را وارد کند به این صورت نیست که چمدانی پول وارد شود و در اینجا باز هم نیاز دارد به یک نهادی به نام واسطه مالی که بانک‌ها یا موسسات بیمه است.

بنابراین چیزی که ما به‌عنوان پول در منابع مالی نیاز داریم که در مناطق ویژه آزاد برای امر تولید به کار گرفته شود از طریق یک سیستم مالی و نهادی که عهده‌دار می‌شوند یعنی بانک‌هاست که اگر نباشند عملا این موضوع امکان‌پذیر نیست، بانک‌ها پس‌اندازهایی که مردم وارد کرده‌اند را توزیع می‌کنند و یا خودشان منابع مالی‌ای را جذب می‌کنند و به منظور اعطای تسهیلات به سرمایه‌گذاران در مناطق آزاد واگذار می‌کنند بنابراین بانکی که فرضا بانک مادری به نام بانک ملی دارد، هم شعبه‌ای تاسیس می‌کند که هم سپرده‌ها را جذب می‌کند و هم نقل و انتقالات پولی داخل منطقه را انجام می‌دهد و یا از پس‌اندازهایی که انجام می‌شود یا از آورده خود از بانک مادر تسهیلات اعطا می‌کند، پس نقش آن اعطای تسهیلات به سرمایه‌گذاران است و آن‌هایی که اعتبار کافی را دارا هستند و می‌توانند اقساط را به موقع بپردازند به این‌ها تسهیلات اعطا می‌شود.
بحث بیمه‌های سرمایه‌گذاری کارمندان، بیمه تجهیزات، بیمه محصولات که اگر نباشد سرمایه گذار با یک ریسک تهدید و انهدام دارایی‌های خود ممکن است مواجه شود پس بحث بیمه هم برای کاهش ریسک سرمایه‌گذار در بخش تامین و نگهداری بسیار اهمیت دارد. به دلیل اینکه برنامه‌ای برای جذب منابع خارجی در مناطق آزاد نبوده و همیشه دستخوش سیاست‌های موقتی، تغییرات مدیران و... است، بنابراین، این بدون برنامه بودن یعنی اینکه موفق نبوده است.
مناطق آزاد برای تمامی سرمایه‌گذاران و یا آن‌هایی که در مسیر این فرآیند فعالیت می‌کنند تشویق‌ها، تسهیلات، معافیت‌های مالیاتی، گمرکی، تجاری و... در نظر گرفته است، در پاسخ به این موضوع که آیا برای بانک‌ها تشویقی برای حضور در مناطق آزاد در نظر گرفته شده یا خیر، باید گفت که به اندازه کافی مجوز برای فعالیت گرفته‌اند که بتوانند سود لازم را از تراکنش‌ها، حضور سرمایه‌گذاران و... به دست ‌آورند؛ البته شاید معافیت مالیاتی برای آن‌ها درنظر گرفته شود، اما خود بانک‌ها از منظر حمایتی این مجوز را دارند که با بانک‌های خارجی که در داخل کشور نمی‌توانند فعالیتی کنند، همکاری داشته باشند.

کد خبر 461314

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =