نقش بانک مرکزی در بازگشت رونق به بورس

سینا حمیدی، کارشناس بازار سرمایه به بررسی مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر کلیت بازار سرمایه را بررسی کرد

به گزارش صدای بورس,شاخص کل بورس اوراق بهادار در پایان بازار امروز افت ۰.۵ درصدی را پشت سر گذاشت و در ارتفاع ۱.۳۱۱ میلیون واحدی قرار گرفت اما شاخص کل هم‌وزن عملکرد نامناسب‌تری نسبت به شاخص کل داشت و افت ۰.۸ درصدی را تجربه کرد. به طور کلی بازار سرمایه امروز شاهد قرارگیری اغلب صنایع و نمادها در مدار منفی بود.

سینا حمیدی، کارشناس بازار سرمایه به بررسی و واکاوی مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر کلیت بازار سرمایه پرداخته است. به عقیده وی مادامی که وزارت اقتصاد و بانک مرکزی سیاست‌های خود را به شیوه فعلی ادامه دهند، وضعیت بورس تغییر محسوسی را تجربه نخواهد کرد. در نهایت هم به گفته وی پرتفوی ایده‌آل در شرایط فعلی سرمایه‌گذاری بیش از ۵۰ درصدی در صندوق‌های درآمد ثابت با قابلیت نقدشوندگی است.

اقدامات مناسب سیاست‌گذار برای حمایت از بورس

به گزارش فردای اقتصاد,این روزها جلسات متعددی میان سازمان بورس و سیاستگذار برای در نظر گرفتن نقش بورس در بودجه در حال برگزاری است. سینا حمیدی، کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که سیاست‌گذار اقتصادی باید چه رویکرد حمایتی در قبال بازار سرمایه در پیش بگیرد؟ عنوان کرد: اولویت دولت در این روزها بهبود وضعیت معیشت مردم و عبور از بحران اقتصادی فعلی است، به نظر می‌رسد با توجه به مشکلات اقتصادی موجود دولت توجه چندانی به بورس ندارد و به عبارت دیگر بورس اولویت سیاستگذار نیست.

این کارشناس افزود: وزارت اقتصاد، صمت و بانک مرکزی به عنوان سیاستگذار اقتصادی در کشور باید منافع اقتصادی بازار سرمایه را در نظر گرفته و به نقش این بازار در تامین مالی بهینه شرکت‌ها و کمک به رونق بخش واقعی اقتصاد توجه کنند. سیاستگذار اقتصادی باید تاثیر تصمیمات خود بر بورس را در نظر گرفته و از اتخاذ تصمیماتی که تاثیر منفی بر بازار سهام دارند، جلوگیری کنند.

تاثیر قطعی اینترنت بر عملکرد شرکت‌های بورسی

اخیرا گزارشی از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس در رابطه با روند تولید و فروش شرکت‌های بورسی در آخرین ماه تابستان منتشر شده است که خبر از بهبود روند تولید و فروش شرکت‌ها در ماه گذشته می‌دهد. با این حال پیش‌بینی می‌شود که به دلیل قطعی‌های گسترده اینترنت این روند در پاییز تحت تاثیر قرار گیرد. حمیدی در پاسخ به این سوال که اثر قطعی اینترنت بر عملکرد شرکت‌ها تا چه اندازه جدی است؟ اظهار کرد: ما باید این اصل را بپذیریم که با توجه به کامودیتی‌محور و صادراتی بودن کلیت بورس تهران، شرکت‌های بازار سرمایه به ارتباطات بین‌المللی نیاز دارند چراکه در زیرساخت‌های این شرکت‌ها متناسب با بستر اینترنت شکل گرفته است و این قطعی‌های مستمر فشار زیادی را به بخش فروش و تولید صنایع وارد خواهد کرد.

او تاکید کرد: در چندماه آینده باید منتظر مشکلات متعددی در روند صادرات و تامین مواد اولیه شرکت‌های مختلف باشیم و به نظر می‌رسد یک ریسک سیستماتیک جدید به بازار سرمایه اضافه شده است.

تاثیر رکود بازارهای جهانی بر بورس تهران

شعله کشیدن آتش تورم در غرب و شروع سویه جدید کرونا در چین سبب شده است که بازارهای جهانی وضعیت خاصی را تجربه کنند و کمتر کارشناسی این روزها چشم‌انداز مثبتی را برای بازار سرمایه ترسیم می‌کنند. حال در این بین برخی از کارشناسان داخلی اعتقاد دارند با توجه به اینکه در زمانی که بازارهای جهانی روند صعودی را پیش گرفته بودند، رشد خاصی را تجربه نکرد. به همین دلیل نمی‌توان انتظار داشت که در صورت وقوع رکود سخت بازار سرمایه شاهد ریزشی جدی باشد. سینا حمیدی در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط موجود چه خطراتی صنایع کامودیتی محور و بورس را تهدید می ‌کند؟ اظهار کرد: امروز ۲ رویداد مهم بر بازارهای جهانی تاثیر ویژه ای دارد که روند این بازار را غیرقابل تحلیل کرده است، از یک سو بحران مجدد کرونا در چین و از سوی دیگر جنگ روسیه و اوکراین. به نظر می رسد با توجه به تلاطم های شدید در اقتصاد جهان، روند کاهنده رشد اقتصادی در کشورهای پیشرفته و همچنین سیاست‌های انقباضی کشورهای غربی در کنترل تورم تاثیرپذیری بورس تهران از بازارهای جهانی کاهش یافته است و بخلاف تجربه های گذشته تغییر قیمت کامودیتی‌ها به اندازه مشکلات و ابهامات داخلی نمی تواند تاثیرگذار باشد.

کد خبر 461056

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =