۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۵
معمای نارنگی‌های زودرس

گل‌دهی زودهنگام درختان به‌دلیل تغییر شرایط آب و هوایی، از ابتدای امسال، برداشت و عرضه میوه‌ها، ازجمله محصولات پاییزه را دست‌کم ۱۰ تا ۱۵روز جلو انداخته است

به گزارش صدای بورس، میوه‌های پاییزه و زمستانه امسال خیلی زودتر از سال‌های قبل به بازار آمدند؛ انار و گریپ‌فروت که پیشتاز بودند و عرضه آنها حتی در میادین میوه‌وتره‌بار از اوایل شهریور آغاز شد.

مهر به نیمه نرسیده نارنگی و خرمالو هم به مغازه‌های میوه‌فروشی آمدند و امروز در بعضی از مغازه‌ها پرتقال‌های سبز نارس را هم می‌شود دید. این در حالی است که میوه‌های فصل تابستان هنوز در مغازه‌ها هستند و اتفاقا عمده سهم بازار را در اختیار دارند.

عضو هیأت‌مدیره اتحادیه باغداران کشور ظهور پیش از موعد میوه‌های پاییزه را ناشی از تغییر شرایط آب و هوایی و البته فراوانی تولید این اقلام دانست و به همشهری گفت: امسال از ۲منظر زمان ورود محصولاتی که اغلب پاییز عرضه می‌شدند جلو افتاد؛ یکی اینکه از ابتدای سال با گل‌دهی زودهنگام درختان در بهار به‌دلیل شرایط آب و هوایی، برداشت محصول از میوه‌های تابستانه تا پاییزه ۱۰ تا ۱۵روز جلو افتاد، اما عامل مهم‌تر شرایط تولید این محصولات است که امسال ما در میوه‌های نیمه دوم سال شرایط تولیدی بسیار خوبی داشتیم.

مجتبی شادلو افزود: تولید امسال مرکبات به‌طور عام چه نارنگی و پرتقال و چه انواع لیمو وضع بسیار خوبی دارد و به‌طوری‌که در محصول لیموترش عمانی اگر دولت در بازار حضور پیدا نمی‌کرد و خریدهای توافقی و تضمینی انجام نمی‌شد لیمو روی دست کشاورز می‌ماند و مشکلات بعدی ایجاد می‌شد. به‌گفته این فعال اقتصادی، برداشت مرکبات تا اوایل زمستان ادامه دارد و چنانچه شرایط آب و هوایی در ادامه سال مشکلی برای برداشت باقیمانده محصولات ایجاد نکند، با پیش‌بینی برداشتی که امسال در محصول مرکبات، سیب، انار و کیوی داریم، بازار میوه کشور در نیمه دوم سال بازار پایدار و باثباتی خواهد بود.


بیشتر بخوانید: تقاضا برای خرید میوه کاهش یافت


شادلو، با اشاره به مشکلاتی که امسال کشاورزان و باغداران کشور در زمینه قیمت بالای نهاده‌ها، مکانیزاسیون و نیروی انسانی با آن مواجه بودند، ابراز امیدواری کرد علاوه‌بر ثبات بازار، شرایط به‌گونه‌ای پیش رود که مصرف‌کنندگان از همه اقشار بتوانند میوه‌های متنوع و کیفی ایرانی را خریداری کنند.

پرتقال‌های نارنجی رنگ‌آوری شده‌اند

رئیس اتحادیه باغداران تهران درباره ز

مان انبوه شدن عرضه میوه‌های پاییزه گفت: از میان مرکبات چیزی که هم‌اکنون به‌طور طبیعی برداشت و به بازار عرضه می‌شود نارنگی است و پرتقال از یک‌ماه بعد به بازار می‌آید. شادلو درباره پرتقال‌هایی که این روزها در بعضی میوه‌فروشی‌های تهران عرضه می‌شوند نیز گفت: پرتقال‌های سبز، نارس اما طبیعی هستند و درصورتی‌که ذائقه مردم با مصرف این نوع پرتقال سازگار است می‌توانند با خیال راحت آن را خریداری کنند اما از آنجایی که این میوه هنوز به برداشت طبیعی نرسیده اگر در مغازه‌ای پرتقال زرد و نارنجی مشاهده کردید قطعا به‌طور مصنوعی رنگ‌آوری شده است. به‌گفته او، از آبان‌ماه پرتقال جنوب و بعضی از انواع پرتقال برداشتی شمال کشور به بازار می‌آید و فعلا پرتقال رسیده حتی به شکل نوبرانه هم در بازار وجود ندارد.

قیمت میوه‌های پاییزه

نگاهی به قیمت میوه‌های پاییزه نشان می‌دهد میانگین قیمت میوه‌های پاییزی کمتر از تابستانه‌هاست. نارنگی در بیشتر مغازه‌ها ۳۵هزار تومان است و گریپ‌فروت و کیوی هم قیمت چندان بالایی ندارند، اما در همین حال سیب زرد و قرمز ۴۵هزار تومانی و خرمالوی ۶۰ تا ۷۰هزار تومانی هم در بازار دیده می‌شود و این قیمت‌ها با توان خرید بیشتر مردم فاصله دارد. عضو هیأت‌مدیره اتحادیه باغداران کشور درباره قیمت بالای سیب گفت: سیب و خرمالو محصولات بسیار حساس و پرهزینه‌ای هستند که شرایط تولید و جمع‌آوری خاصی دارند و امکانات و نیروی انسانی زیادی نیاز دارند.

ضمن اینکه محصول سیب در بعضی از مناطق کوهستانی امسال با سیل و تگرگ تابستانه از بین رفت و محدودیت تولید نیز به شرایط دشوار تولید این محصول اضافه شد تا قیمت آن در بازار بالا برود. با این حال در مجموع تولید سیب کم نیست و این قول را به مصرف‌کنندگان می‌دهیم که نه‌تنها بازار در زمینه هیچ محصولی کمبود ندارد بلکه چه در مرکبات و سیب و چه در پسته و نخیلات ظرفیت‌های صادراتی بالایی داریم. به‌گفته این فعال اقتصادی، ظرفیت‌های تولید میوه به قدری بالاست که اگر از بازار نشانه‌های مثبت دریافت کنیم تولید با ضریب تصاعدی ۲ و ۳ افزایش می‌یابد.

افزایش ۱۰ تا ۳۵درصدی تولید تمام میوه‌ها

برآوردهای کارشناسان از تولید امسال مرکبات، افزایش قابل ملاحظه‌ای را نوید می‌دهد.

نایب‌رئیس اتحادیه باغداران کشور در زمینه میزان تولید امسال میوه‌های پاییزه گفت: آمار تولید پرتقال در سال‌های قبل ۴ تا ۵میلیون تن بوده که امسال قطعا افزایش ۳۵درصدی در تولید این محصول خواهیم داشت. در محصول انار بیش از ۲۵درصد رشد تولید پیش‌بینی می‌شود که این میزان به برداشت ۱.۵میلیون تنی این محصول در سال‌های گذشته افزوده می‌شود.

شادلو درباره تولید دیگر اقلام میوه نیز گفت: برداشت سیب تا اواسط آبان ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود تولید در حدود همان ۴میلیون تن سال‌های قبل باشد، اما اگر درصدی کاهش تولید داشته باشیم نیز بازار با مشکلی مواجه نمی‌شود. در زمینه انار رقم حدودی تولید ۱.۲ تا ۱.۵میلیون تن است که پیش‌بینی می‌شود رشد ۲۵درصدی را در برداشت امسال این محصول شاهد باشیم.

به گزارش همشهری ،به‌گفته شادلو، تولید نارنگی کشور به قدری زیاد است که نگرانی‌هایی درخصوص جذب این محصول در بازار وجود دارد؛ امسال واریته‌های جدیدی هم به نارنگی‌های تولیدی کشور افزوده شده که برداشت محصول را چه در نوار شمالی و چه جنوب کشور بالا برده است. پیش‌بینی می‌شود در این محصول که آمار تولید ۱.۵میلیون تنی هر سال را دارد امسال شاهد افزایش ۳۵درصدی باشیم. شادلو میزان تولید کیوی را نیز طبیعی دانست و از افزایش ۱۰ تا ۱۵درصدی برداشت این محصول در پاییز و زمستان امسال خبر داد.

کد خبر 460618

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =