تاخیر ۸ روزه در اعلام تعرفه صادرات محصولات جالیزی

در حالیکه مهلت قانونی اعلام تعرفه صادراتی محصولات جالیزی پایان شهریور ماه بود، اما با گذشت ۸ روز از مهلت این قانون هنوز عملیاتی نشده است.

به گزارش صدای بورس، محمد قربانی معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی در باره دلایل تاخیر در اعلام تعرفه صادراتی محصولات جالیزی با تاکید بر اینکه هم اکنون الگوی کشت و نیز سیاست‌های پشتیبان وزارتخانه آماده ارایه است، تعطیلات این هفته دلیل اصلی اعلام نشدن تعرفه بود وبا گذر از تعطیلات نهایتا تا ۲ هفته دیگر الگوی کشت اعلام می‌شود.

قربانی تاکید کرد سیاست کلی برای تصویب تعرفه این است که صادرات محصولات پر آب بر به میزانی باشد که حداقل، صدر درصد جذابیت را در پی نداشته باشد.

بنا بر این گزارش، بررسی‌ها، حکایت از جذابیت صادرات این محصولات دارد؛ عاملی که باعث شده کشت‌های پر آب بر جایگزین محصولات راهبردی شود.

متولیان کشاورزی و کارشناسان، راه‌های برون رفت از این معضل را اعمال تعرفه حداقل صد درصدی می‌دانند.


بیشتر بخوانید: با این قیمت ها حسرت میوه به دل خیلی ها می ماند!


عطاء الله هاشمی عضو شورای هماهنگی تشکل‌های بخش کشاورزی نیز در این باره گفت تعرفه نه تنها باید ما به التفاوت این قیمت‌ها را پر کند، بلکه اگر لازم باشد بیشتر از این میزان قیمت نیز، تصویب شود؛ مثلا ۲۰۰ درصد حتی ۳۰۰ درصد.

سروی کارشناس کشاورزی در این باره گفت قیمت محصولات جالیزی در داخل و خارج از کشور تفاوت زیادی دارد.

سروی افزود به عنوان مثال قیمت قیمت صادراتی گوجه فرنگی ۱۵۰۰۰ تومان و قیمت خرید آن از کشاورز داخلی حدود ۴۰۰۰ تومان، قیمت صادراتی سیب زمینی به ازای هر کیلو گرم ۱۹۰۰۰ تومان و قیمت خرید آن از کشاورز ۸۰۰۰ تومان و یا قیمت صادراتی هندوانه هر کیلو گرم ۷۰۰۰ تومان و قیمت خرید آن از کشاورز در نهایت ۲۰۰۰ تومان است.

به گزارش مهر ،بنا بر این گزارش، بررسی‌ها، حکایت از جذابیت صادرات این محصولات دارد؛ عاملی که باعث شده کشت‌های پر آب بر جایگزین محصولات راهبردی شود.

کد خبر 460129

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • با این قیمت ها حسرت میوه به دل خیلی ها می ماند!

    با این قیمت ها حسرت میوه به دل خیلی ها می ماند!

    مشاهدات میدانی حاکی از آن است که پسته تازه، شلیل و نارنگی در حال حاضر گرانترین میوه‌های موجود در بازار هستند.

  • آخرین قیمت میوه و تره بار

    آخرین قیمت میوه و تره بار

    قیمت انواع میوه و تره بار در میادین شهرداری تهران امروز نسبت به روز گذشته با تغییرات کمی همراه شد.

  • معمای نارنگی‌های زودرس

    معمای نارنگی‌های زودرس

    گل‌دهی زودهنگام درختان به‌دلیل تغییر شرایط آب و هوایی، از ابتدای امسال، برداشت و عرضه میوه‌ها، ازجمله محصولات پاییزه را دست‌کم ۱۰ تا ۱۵روز جلو انداخته است

  • رکوردزنی رشد قیمت گوشت و میوه

    رکوردزنی رشد قیمت گوشت و میوه

    در آخرین ماه تابستانی در خانوراهای کشور ( به صورت کلی) تورم ماهانه گوشت قرمز و ماکیان برابر با ۵٫۳ درصد بوده که بالاترین سطح را در میان سایر کالاها داشته است.

  • لوازم خانگی قاچاق، بامجوز وارد کشور می‌شود

    لوازم خانگی قاچاق، بامجوز وارد کشور می‌شود

    رئیس اتحادیه لوازم خانگی خاطر نشان کرد: توان و قدرت خرید مردم تقلیل پیدا کرده است از این‌رو در خرید اشتباه می‌کنند و کالاهایی که در سمساری‌ها و امانت‌فروشی‌ها می‌خرند کالاهای استوک، رنگ‌شده و تعمیری بوده و به نوعی دور ریختن پول است.

  •  عرضه گوشت مرغ کافی است/پس چرا قیمت افزایشی است؟

    عرضه گوشت مرغ کافی است/پس چرا قیمت افزایشی است؟

    علیرغم افزایش قیمت گوشت مرغ گرم در بازار طی روزهای اخیر، این محصول با نرخ مصوب کیلویی ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان در میادین ارائه می شود.

  • صادرات کیوی ایران به هند با نام امارات

    صادرات کیوی ایران به هند با نام امارات

    دبیرکل انجمن کشتیرانی ایران اظهار داشت: در چند ماه گذشته و براساس اخبار هند، این کشور از پذیرش کیوی ایرانی خودداری کرده و یک دلیل عمده توقف صادرات کیوی ایران به هند عدم دسترسی ایران به ثبت اطلاعات در بلاک‌چین بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =