گرانی نفت تاثیری برای کشور ندارد

مدیر سابق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران ریل‌گذاری سیاسی و سیستم بانکی را از ملزومات تداوم صادرات نفت دانست و گفت: ما اکنون این ابزارها را در اختیار نداریم، بنابراین دیپلمات‌ها باید پاسخ دهند که تا چه حد می‌توانند در تامین آنها کمک کنند.

به گزارش صدای بورس،محسن قمصری درباره احتمال عدم توافق و آینده صادرات نفت ایران اظهار داشت: ما برای صادرات دو ابزار نیاز داریم یکی توافقات و ریل‌گذاری سیاسی است که با توجه به شرایط تحریم طبیعی است که این ابزار را به صورت ناقص در اختیار داریم و باید با کشورهایی که احیانا بتوانند بر خلاف تحریم از ایران نفت بخرند توافق کنیم، این به عهده دستگاه دیپلماسی است و ما اکنون این ابزار را در اختیار نداریم، بنابراین دیپلمات‌ها باید پاسخ دهند که تا چه حد می‌توانند در تامین این ابزار کمک کنند.

وی با بیان اینکه ما ابزار توافقات سیاسی را برای صادرات نفت در اختیار نداریم و این کار ما را سخت می‌کند، افزود: ابزار دوم مسائل بانکی است که متاسفانه سیستم بانکی کشور به هیچ‌وجه با رفع تحریم هماهنگ و همراه نیست، عملیات انتقال متاسفانه از مسیرهای غیربانکی انجام می‌شود که هم خطرناک و محدود است و هم اینکه ریسک دارد، بنابراین می‌تواند ما را دچار محدودیت کند، در نتیجه اگر بخواهیم علیرغم تحریم در این زمینه فعال‌تر باشیم چاره‌ای نداریم جز اینکه سیستم بانکی را همراه کنیم در غیر این صورت قطعا صادرات‌مان مشکل خواهد بود.

مدیر سابق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: البته بحثی هم هست که سال‌ها خیرخواهان کشور بدنبال این بوده‌اند و آن اینکه از وابستگی به نفت رهایی پیدا کنیم، این موقعیت می‌تواند تهدید را به فرصت تبدیل کند به شرطی که عزم ملی داشته باشیم.


بیشتر بخوانید: اعلام سیاست جدید ایران برای بازاریابی و فروش نفت


وی تاکید کرد: در اقتصاد بدون نفت نباید به فکر صادرات باشیم، باید راه‌های دیگر پیدا شود ولی تا زمانی که ته دل و نظر ما صادرات نفت باشد از هر مسیری برویم بازهم به جایی می‌رسیم که بگوییم چگونه نفت را صادر کنیم. پتروشیی باشد درآمد خوبی داشته و در چند سال اخیر تا حد زیادئی کمک کرده است.

به گزار ایلنا، قمصری با اشاره به موضوع سوآپ نفت خام روسیه به هند از مسیر ایران بیان داشت: در صورتی که نگاه‌مان همچنان صادرات نفت خام باشد، نباید بدنبال راه‌هایی باشیم که برای خودمان رقیب بتراشیم، ترانزیت زمانی می‌تواند موفق باشد که به صادرات نفت خام اتکا نداشته باشیم و بخواهیم در جهت اقتصاد بدون نفت حرکت کنیم در غیر این صورت طبیعی است که سواپ می‌تواند برای ما رقیب‌آفرین باشد.

کد خبر 460596

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • اقتصاد ایران در سال اول دولت سیزدهم

    اقتصاد ایران در سال اول دولت سیزدهم

    بیش از چهارده ماه از زمان روی کار آمدن دولت گذشته است. در این گزارش با بررسی عملکرد دولت در این مدت و با استناد به آمارهای رسمی وضعیت شاخص های اقتصادی کشور بررسی شده است.

  • اعلام سیاست جدید ایران برای بازاریابی و فروش نفت

    اعلام سیاست جدید ایران برای بازاریابی و فروش نفت

    نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.

  • امضای بیانیه ترانزیتی ایران با ۶ کشور آسیای میانه

    امضای بیانیه ترانزیتی ایران با ۶ کشور آسیای میانه

    متن بیانیه اولین اجلاس همکاری ترانزیتی ایران با کشورهای آسیای مرکزی با هدف توسعه ترانزیت به امضای ۶ عضو این اجلاس رسید.

  • اجماع «اوپک پلاس» برای کاهش ۲ میلیون بشکه‌ تولید

    اجماع «اوپک پلاس» برای کاهش ۲ میلیون بشکه‌ تولید

    ۲۳ کشور عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش (ائتلاف اوپک‌پلاس) در سی‌وسومین نشست خود با کاهش روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای تولید برای ماه نوامبر (آبان‌ماه - آذرماه) به اجماع رسیدند.

  • عبور تنها ٢ درصد بار هند از مسیر ایران

    عبور تنها ٢ درصد بار هند از مسیر ایران

    دبیر انجمن کشتیرانی اظهار داشت: متاسفانه عملکرد هندی‌ها در بحث بازاریابی به بندر چابهار و ترانزیت از مسیر ایران آسیب زده و با توجه به حجم زیاد بار از هند به سمت آسیای میانه به ویژه روسیه و ارسال حجم قابل توجه بار هند که مربوط به کمک‌های انسان دوستانه این کشور به افغانستان می‌شود، حجم مبادلات با مرجعیت هند از بندر چابهار در قالب صادرات، ترانزیت و ترانشیپ بسیار ناچیز است به طوریکه این میزان بار هند که از مسیر ایران عبور داده می‌شود به ۲ الی ۳ درصد هم نمی‌رسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =