ابلاغ مصوبه برای اصلاح اساسنامه پالایشی یکم و دارایکم

هیات دولت برای اصلاح اساسنامه صندوق های پالایشی یکم و دارایکم امروز مصوبه ای ابلاغ کرد.

به گزارش صدای بورس،سازمان بورس اوراق بهادار اعلام کرد؛ مصوبه هیات دولت برای اصلاح اساسنامه صندوق‌های پالایشی‌یکم و دارایکم امروز ابلاغ شده است.

براین اساس؛ اصلاحات اساسنامه صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارا یکم و پالایشی یکم به شرح ذیل در تاریخ ۲۰ شهریور ماه ۱۴۰۱ به تصویب هیات محترم وزیران رسید؛

۱. تبدیل این صندوق‌ها به صندوق‌های سرمایه‌گذاری بخشی

۲. تبدیل مدیریت صندوق از مدیریت غیرفعال به فعال

۳. اضافه شدن رکن بازارگردان برای صندوق‌های مزبور.

با اعمال اصلاحات اساسنامه به شرح فوق صندوق امکان تغییر پرتفوی سهام خود مطابق امیدنامه و صنعت مربوطه را خواهد داشت و بازارگردان صندوق به عنوان یک شخص حقوقی به ارکان صندوق اضافه شده و در راستای نقدشوندگی صندوق و کاهش فاصله بین nav و قیمت بازار مجاز به صدور و ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارا یکم و پالایشی یکم است.

اجرایی شدن تغییرات فوق بدین صورت است که پس از ابلاغ اصلاحات مزبور توسط هیات وزیران باید رکن بازارگردان انتخاب و به تایید سازمان رسیده سپس رکن بازارگردان پیشنهادی به همراه اصلاحات اساسنامه به تصویب مجمع صندوق برسد.

صندوق دارا یکم که از محل فروش باقیمانده سهام دولت در بانکهای ملت،‌ تجارت و صادرات و نیز بیمه‌های اتکایی ایرانیان و البرز بود، در بهار سال ۹۹ به قیمت هر واحد ۱۰ هزار تومان با درنظر گرفتن ۲۰ درصد تخفیف به مردم فروخته شد، گرچه قیمت این واحدها تا  ۲۴ هزار تومان هم رسید،‌ اما بعد از ریزش بازار الان این صندوق با ۹۲۲۸ تومان یعنی حدود ۸ درصد زیان از اصل سرمایه بعد از ۲.۵ سال همراه است.

صندوق پالایش یکم هم از محل باقیمانده سهام دولت در پالایشگاه‌های تهران،‌ اصفهان، تبریز و بندرعباس بود که آن هم با ۲۰ درصد تخفیف به مردم فروخته شد که اکنون بعد از ۲ سال با ۲۶ درصد زیان از اصل سرمایه خود به ۷۴۱۸ تومان معامله می‌شود.

اما امروز سازمان بورس اوراق بهادار اعلام کرد؛ مصوبه هیات دولت برای اصلاح اساسنامه صندوق‌های پالایشی‌یکم و دارایکم امروز ابلاغ شده است.

کد خبر 460327

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • بازارگردان دارایکم و پالایش‌یکم مشخص شد

    بازارگردان دارایکم و پالایش‌یکم مشخص شد

    سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: با تصویب مجمع صندوق‌های دارا و پالایش یکم، اساسنامه جدید این دو صندوق مطابق آخرین تغییرات هیات وزیران مصوب و بازارگردان دو صندوق تعیین شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۵
    0 0
    پالایش یکم و دارایکم بعد سالها تضویب و ابلاغ شد . ولی باید دید کی به اجرا درمیاد . سهامداران دست به هرسهمی میزنند باضرر همراهست .