پیشروی دلار در خلوتی معاملات

نرخ شاخص ارزی به محدوده سقف تاریخی خود رسید. در روزهای گذشته پس از کم رنگ شدن احتمالات در زمینه حصول توافق هسته‌ای برجام در کوتاه‌مدت، نرخ دلار در معاملات غیررسمی بازار تهران نیز دچار نوسانات افزایشی شد و در سطوح قیمتی کانال ۳۳ هزار تومانی معامله شد.

به گزارش صدای بورس در روزهای گذشته مقامات مسوول بانک مرکزی سیگنال‌هایی نسبت به آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده ایران در کشورهای خارجی منتشر کردند که در صورت آزادسازی این منابع ارزی با افزایش حجم عرضه در معاملات بازار قیمت ارز نیز کاهش خواهد یافت.

3

 اما به عقیده کارشناسان بازار ارز و به دلیل انتشار خبر مذکور در ماه‌های گذشته نرخ ارز تا زمان وقوع این اتفاق به سیگنال‌های بازارساز واکنش کاهشی نخواهد داشت. همچنین این افراد بر این باورند که در صورت انتشار اخباری در زمینه قرارداد هسته‌ای برجام یا توافق ایران با آژانس انرژی اتمی احتمال مشاهده نوسانات کاهشی در نرخ ارز وجود خواهد داشت. این در حالی است که در روزهای گذشته از حجم معاملات بازار تهران کاسته شده و نرخ‌دهی در شرایط بازار خلوت صورت می‌پذیرد. در نهایت قیمت هر برگ اسکناس دلار غیررسمی در معاملات عصر روز گذشته با حدود 320 تومان افزایش نسبت به نرخ روز یکشنبه به رقم 33 هزار و 320 تومان رسید.

دیروز دوشنبه 11 مهر ماه روند نرخ ارز در معاملات بازار آزاد تهران افزایشی بود. هر برگ از این اسکناس آمریکایی در نخستین معاملات صبح روز گذشته با حدود 400 تومان افزایش نسبت به نرخ روز یکشنبه در رقم 33 هزار و 400 تومان فعالیت خود را آغاز کرد. اما با عبور بازار از ساعات میانی خود روند نرخ این ارز تغییر فاز داد و کاهشی شد. در صورتی که هر کانال قیمتی را به 10 پله یکسان تقسیم کنیم عمده فعالیت نرخ دلار تا پایان معاملات روز گذشته روی پله‌های سوم و چهارم کانال 33 هزار تومانی صورت گرفت. در روزهای گذشته روند نرخ ارز در معاملات غیررسمی بازار تهران دچار نوسانات افزایشی شد.


بیشتر بخوانید:سود خرید دلار بیشتر شد یا سکه؟


به گزارش دنیای اقتصاد، به عقیده بسیاری از تحلیلگران بازار ارز دلیل اصلی وقوع این نوسانات افزایشی کم رنگ شدن احتمالات نسبت به مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی است. اما از سوی دیگر نهاد بازارساز در دو روز گذشته اقدام به انتشار سیگنال‌هایی از احتمال آزادسازی منابع ارزی میلیاردی بلوکه شده ایران در کشورهای خارجی کرد. با افزوده شدن این منابع و افزایش حجم عرضه در معاملات بازار احتمال وقوع روندهای کاهشی جدید در نرخ ارز وجود دارد. با این حال کارشناسان بر این باورند که به دلیل انتشار خبر آزادسازی منابع ارزی در ماه‌های گذشته تا زمان انتقال این منابع به بازار تهران نوسانات کاهشی صورت نخواهد گرفت. این افراد تاثیر اخبار برجامی را از خبر احتمال آزادسازی منابع ارزی بیشتر می‌دانند. روز گذشته نرخ هر قطعه سکه طلا ضرب امامی نیز در معاملات بازار تهران با حدود 40 هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روز یکشنبه به رقم 15 میلیون و 380 هزار تومان رسید.

کد خبر 460315

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =