خیز تورم مسکن تهران در نیمه نخست ۱۴۰۱

تورم قیمت مسکن تهران در نیمه نخست امسال، برابر با ۲۳ درصد بوده که بالاترین رشد را از یک سال گذشته تاکنون داشته است. برخی تحلیل گران آماری در باب رقتار قیمت مسکن معتقدند احتمالا تورم مسکن تهران در دامنه خیز جدیدی قرار گرفته است.

به گزارش صدای بورس، روند قیمت مسکن تهران در آخرین ماه تابستان تغییرات قابل توجهی داشته است. آمارهای بانک مرکزی از بررسی شش ماهه قیمت مسکن در سال جاری نشان می دهد دراین مدت قیمت مسکن رشدی ۲۳ درصد داشته است.

این در حالی است که در مقطع مذکور تعداد معاملات ۱۱ درصد کمتر شده است.

طبق داده های بانک مرکزی در تهران، قیمت متوسط مسکن در پایان سال گذشته برابر با ۳۵ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان بوده که بارشدی۲۳ درصدی در انتهای شش ماه نخست امسال به ۴۳ میلیون و ۲۲۰ هزار تومان رسید.

روند رشد قیمت ها نشان می دهد از شهریور سال گذشته هر شش ماه قیمت مسکن رشد داشته و این شتاب تورمی تا کنون ادامه داشته است. درشهریور ۱۴۰۰ رشد شش ماهه قیمت مسکن برابر با ۴.۷ درصد، در اسفند ۱۰.۸ درصد و مقطع کنونی ممعادل با ۲۳ درصد ثبت شده، یعنی بالاترین رشد در این بازه زمانی.

طبق آمارها، روند رشد شش  ماهه قیمت مسکن در سال های اخیر مسیری نوسانی و مواج گونه داشته است. یک موج قیمت رشد شش ماهه را در شهریور ۹۷ به ۴۰ درصد رسانده و دوباره کاهشی شده است. قله بعدی رشد قمیت ها در شهریور ۹۹ ثبت شده که برابر با ۵۵.۴ درصد به ثبت رسید. براساس داده های بانک مرکزی پس از آن که این موج قیمت فروکش کرده داده ها هشدار موج دیگری از قیمت ها را در بردارند که اکنون بازار مسکن تهران در دامنه آن قرار گرفته است.

ریزش شش ماهه معاملات مسکن تهران

به گزارش اکو ایران, پس از آنکه تعداد معاملات مسکن تهران جهشی ۴۷.۸  درصدی را در نیمه نخست امسال داشت در هر شش ماه روند رشد معاملات نزولی شده و پس از افت ۱۲.۳ درصدی در اسفند ۱۴۰۰، ریزش ۱۱.۷ درصدی را در شهریور ماه امسال به ثبت رسانده است. تعداد معاملات در شهریور ماه سال گذشته حدودا برابر با ۷ هزار و ۷۹۰ فقره بوده و با تقریبا هزار و ۷۰۰ فقره کاهش به شهریور امسال رسید.

اتفاقی که خلاف جهت موج رشد قیمت بوده است. برخی کارشناسان معتقدند احتمالا روند متقاضیان مسکن تهران در این مقاطع از بازار مسکن پایتخت کناره گیری کرده و قیمت مسکن نیز از کانال ۳۱ میلیون تومان در سال گذشته با افزایش ۱۲ میلیون تومانی به ۴۳ میلیون تومان در مقطع کنونی رسیده است. 

کد خبر 460273

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =