ریزش ۷۰۰ تومانی دلار با سیگنال مهم برجامی

با خبر شبانگاهی آزادی قریب‌الوقوع دلارهای بلوکه شده ایران و آزادسازی دو زندانی ایرانی-آمریکایی، نرخ ارز از سقف تاریخی برگشت.

به گزارش صدای بورس,نرخ ارز که دیروز سقف تاریخی ۳۳۲۴۰ تومانی خود را لمس کرده و آماده رکوردشکنی جدید شده بود، امروز با خبر آزادسازی قریب‌الوقوع دلارهای بلوکه شده در کره جنوبی و همچنین آزادی دو تبعه آمریکایی زندانی در ایران، از اوج عقب‌نشینی کرد. قیمت دلار معاملات یکشنبه را با گپ منفی ۷۳۰ تومانی آغاز کرد و اولین معاملات امروز با نرخ ۳۲۶۰۰ تومان انجام شد.

با این حال دلار از زمان بازگشایی یعنی در کمتر از یک ساعت نوسانات زیادی را تجربه کرده و هم اکنون (ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه) در حوالی ۳۲۸۵۰ تومان معامله می‌شود.مشاهدات میدانی از بازار ارز نیز حاکی از شلوغی نسبی در مقابل صرافی‌هایی است که به متقاضیان با کارت ملی ارز می‌فروشند، هر چند مقابل این صرافی‌ها صف‌های طولانی مشاهده نمی‌شود.

به گزارش فردای اقتصاد,در روزهای گذشته به این رفتار سیاست‌گذار طی حدود یک سال گذشته اشاره کرده بودیم که هر گاه دلار به سطح حساسی صعود می‌کرد، دولت دست به اقدامی جدی در جهت احیای برجام می‌زد و به این ترتیب از رکوردشکنی قیمت دلار و بالا رفتن هیجانات در بازار ارز جلوگیری می‌کرد. شب گذشته نیز به ناگهان خبر از آزادسازی دو زندانی ایرانی-آمریکایی آمد و در کنار آن اعلام شد میلیاردها دلار از منابع ارزی مسدود شده کشورمان نیز در شرف آزادسازی است.

تصور می‌شود که منظور از این منابع همان ۷ میلیارد دلار بلوکه شده در کره جنوبی است که در نزدیک به دو سال گذشته بارها تا آستانه آزادسازی پیش رفته بود. این موضوع که سیگنال مهمی در جهت توافق تهران و واشنگتن محسوب می‌شد موجب جلوگیری از رکوردشکنی نرخ ارز شد.به روز رسانی ساعت ۱۴: نرخ ارز که در آغاز معاملات امروز (یکشنبه) با افت ۷۳۰ تومانی به ۳۲۶۰۰ تومان نزول کرده بود، دوباره به بالای مرز ۳۳ هزار تومان بازگشته است.

هم‌اکنون دلار در بازار آزاد با نرخ ۳۳ هزار و ۸۰ تومان معامله می‌شود.در همین حال نرخ دلار با کارت ملی امروز با افزایش ۴۳۵ تومانی به ۳۱ هزار و ۶۷۰ تومان رسیده است. در بازار توافقی ارز (بازاری که صرافی‌ها ارز اسکناس صادرکنندگان را به نرخ توافقی از آن‌ها می‌خرند) تا ساعت ۱۴ به بیش از ۱۱.۵ میلیون دلار رسیده است. این رقم مساوی ۸۰ درصد حجم معاملات ۱۴.۵ میلیون دلاری دیروز (تا ساعت ۱۸ شنبه) است.

ریزش ۷۰۰ تومانی دلار با سیگنال مهم برجامی

 بازگشت دوباره دلار به بالای مرز ۳۳ هزار تومان

کد خبر 460213

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =