۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۹
ناکامی سیاست‌گذار در بورس

برنامه شمارش معکوس شنبه به همراه احمد اشتیاقی کارشناس بازار سرمایه به بررسی عوامل بازگشت رونق پایدار به تالار شیشه‌ای پرداخت.

به گزارش صدای بورس,احمد اشتیاقی کارشناس بازار سرمایه در پاسخی به این سوال که «کلید رونق پایدار بورس در دست کیست؟» می گوید: دولت و سیاست‌گذاران اقتصادی بایستی با شفاف کردن متغیرهای اقتصاد کلان به رونق بازار سرمایه کمک کنند و عدم هماهنگی عمل با صحبت‌ها باعث شده است که فعالان بازار سهام تمایلی به خرید سنگین نداشته باشند و فعلا تا روشن شدن شرایط احتیاط کنند. وی در رابطه با اهمیت بازار سرمایه و سهام شرکت‌ها برای تیم‌های مدیریتی و حاکمیت شرکتی نیز عنوان کرد به نظر نمی‌رسد شرکت‌ها توجه چندانی به سهام خود و پیگیری‌های لازم در رابطه با استحقاق حقوق سهامداران داشته باشند. 

واکاوی تحولات بورس در سال ۹۹ 

به گزارش فردای اقتصاد,پس از فراز و فرود بورس تهران در سال ۹۹ متغیرهای زیادی برای دلیل تحولات مطرح شدند، احمد اشتیاقی در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان اتفاقات بورس ۹۹ را ریشه‌یابی کرد؟ عنوان کرد: صعود و نزول بورس در سال ۹۹ در سابقه ۴۰ ساله بورس نادر و غیرقابل پیش‌بینی بوده  است. عوامل زیادی در رشد بازار تاثیر داشتند که مهم‌ترین آن ورود نقدینگی و عدم اتخاذ سیاست مناسب برای جلوگیری از رشد حباب‌گونه توسط سیاست‌گذار بود؛ در ادامه نیز پس از رشد تاریخی بورس، دولت برنامه مشخصی برای کنترل ریزش و تدریجی کردن آن در بازه میان مدت و بلند مدت نداشت که موجب ریزش بازار به پایین‌تر از ارزش ذاتی در ۲ سال گذشته شده است. 
وی خاطرنشان کرد: سیاست‌های کلان اقتصادی از سوی سیاست‌گذاران می‌تواند بازار سهام را به مسیر درست بازگرداند، به گونه‌ای که از ابهامات کاسته شده، پیش‌بینی پذیری اقتصاد افزایش یابد و سهامداران چشم‌انداز روشنی از متغیرهای کلان تاثیرگذار بر بازار سرمایه داشته باشند. 


بیشتر بخوانید: بورس از تله رکود خارج می شود؟


کلید رونق بورس در دست کیست؟

بسیاری از فعالان بازار سرمایه دولت را به عنوان قصر اصلی شرایط کنونی بازار معرفی می‌کنند، این کارشناس بازار سرمایه اعتقاد داشت: بخشی از رونق بورس در سال ۹۹ هیجانی وبه دور از ارزش ذاتی بوده است، در حال حاضر  P/E متوسط بازار سرمایه بر اساس روندهای گذشته‌نگر حدود ۶ ارزیابی می‌شود که با در نظر گرفتن نرخ بهره بدن ریسک ۲۰ درصد، تورم انتظاری و صرفه ریسک فرض شده به نظر می‌رسد عدد مناسبی است و بازار نیز پیرامون همین عدد در حال گردش است. وی ادامه داد: در صورتی که شرکت‌ها در P/E پاینتر از این عدد معامله شوند زیر ارزش ذاتی هستند. دالان مناسب برای P/E  بین ۴ تا ۸ بوده که با توجه به دوران رونق و رکود میتواند در این فاصله نوسان داشته باشد و دولت باید مانع فاصله گرفتن P/E از این اعداد شود. از آنجایی که دولت در کنترل نوسانات و مدیریت شیب نزولی ناموفق بوده است، اعتماد سرمایه‌گذاران جدید به بورس از دست رفته است.اشتیاقی تاکید کرد: از جمله اقدامات اخیر دولت که موجب آسیب جدی به بازار سرمایه شده است، تلاش دولت جهت کنترل نقدینگی برای مهار تورم که البته در اجرای آن نیز موفق بوده‌است، اما به بهای عدم پرداخت مطالبات صندوق‌های بازنشستگی که از بازیگران اصلی بازار سرمایه هستند و این صندوق‌ها نیز برای پرداخت تعهدات خود اقدام به فروش سهام کرده‌اند. 

سیاست درست در قبال نرخ بهره چیست؟

بسیاری از اقتصاددانان اعتقاد دارند که افزایش نرخ بهره برای کنترل تورم ضروری است و عدم افزایش آن به دلیل انتظارات بورسی‌ها اقدامی یک طرفه است. احمد اشتیاقی کارشناس بازار سرمایه در این خصوص گفت: مدیریت نرخ سود مبتنی بر تورم است و در صورتی که بنابر افزایش نرخ بهره قرار بگیرد، سیاست‌گذار باید اطلاع‌رسانی لازم در این خصوص را انجام دهد، اما با سیاست‌های دوگانه شاهد افزایش غیر رسمی نرخ‌های بهره توسط بانکها هستیم و کنترلی بر آن وجود ندارد، درحالی که سرمایه‌گذاران اطلاعات کافی از سیاست‌های بانک مرکزی در قبال نرخ بهره ندارند.
او تاکید کرد: دولت در صورت پیگیری سیاست افزایش نرخ بهره برای کنترل تورم باید از سرکوب ارزی دست کشیده و قیمت‌گذاری آن را به بازار واگذار کند چراکه در این شرایط که شرکت‌های بورسی مجبور به فروش محصولات خود با ارز نیمایی هستند، بازار سرمایه تنها قربانی افزایش نرخ بهره خواهد شد. به نظر می‌رسد باید تمامی سیاست‌های اقتصادی شفاف و متوازن پیش روند به گونه‌ای که اعتماد سرمایه‌گذاران برای ورود پرقدرت به بورس جلب شود.

کد خبر 460150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =