جزئیات طرح مالیات برمجموع درآمد/ایرانیان مقیم خارج هم مالیات بدهند؟

رییس مرکز آموزش، پژوهش و برنامه ریزی مالیاتی کشور توضیحاتی را درمورد طرح مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی ارائه کرد.

به گزارش صدای بورس، مهدی موحد درمورد طرح مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی توضیح داد: در این طرح هر فرد ایرانی یا هر فرد مقیم ایران که دارای یک شناسه هویتی یکتا مانند شماره ملی یا شماره گذرنامه باشد، یک مودی بالقوه مالیاتی است و هر نوع فعالیت اقتصادی را شروع کند و درآمدی داشته باشد، به یک مودی بالفعل مالیاتی تبدیل خواهد شد و به اتکای این موضوع امکان وصول مالیات فراهم می‌شود. اولین ویراست از این لایحه انجام شده و برای ارزیابی‌های بعدی در اختیار وزارت اقتصاد قرار گرفته است. سازمان امور مالیاتی نیز اصلاحاتی روی آن انجام داده و در کمیسیون اقتصادی هیات دولت درحال بررسی است.

وی ادامه داد: بنابراین افرادی ایرانی که مقیم خارج از کشور هستند یا خارجی‌هایی که مقیم ایران هستند به اتکای شماره هویتی می‌توانند به گونه‌ای مشمول این مالیات شوند. البته این موضوع به نوع فعالیت آن‌ها بستگی دارد. ممکن است فردی که ۱۰ سال پیش مهاجرت کرده است هم مشمول شود، زیرا ممکن است فعالیت‌هایی که انجام می‌دهد با حوزه اقتصادی کشور مرتبط باشد. در این راستا از مجموع درآمد فرد مالیات اخذ می‌شود.


بیشتر بخوانید: رئیس سازمان مالیاتی: ۶۰۰ هزار شرکت فرار مالیاتی کردند


رییس مرکز آموزش، پژوهش و برتنامه ریزی مالیاتی به این سوال که مزایای طرح مالیات بر مجموع درآمد چیست؟ پاسخ داد: این طرح نه تنها افزایش درآمد ایجاد می‌کند بلکه در راستای تحقق عدالت مالیاتی است. همه درآمدها از همه مجاری درآمدی فرد جمع می‌شود و یک مالیات یکپارچه ای دریافت می کند و بالاتر از آن پایه معافیت، مشمول مالیات می شود. برای مثال فردی یک طلافروشی، یک سری سهام و یک سپرده بانکی دارد که از آن‌ها درآمد و سود کسب می‌کند همه این اقلام جمع می شود، معافیت پایه می‌خورد و بالاتر از معافیت پایه مشول مالیات بر جمع درآمد خواهد شد.

به گزارش ایسنا، موحد همچنین درمورد اینکه آیا هر خانوار باید یک اظهارنامه مالیاتی ارائه کند یا خیر، توضیح داد: ممکن است شرایط اجرای این طرح به گونه‌ای پیش نرود که هر فرد یا خانواده یک اظهارنامه ارائه کند. ممکن است با توجه به اطلاعاتی که از خانوارها یا افراد وجود دارد بتوان اظهارنامه پیش فرض یا اظهارنامه‌ای از پیش تکمیل شده تهیه کنیم. اگر این اظهارنامه‌های از پیش تکمیل شده برای افراد تهیه شود ان‌ها را از اینکه خودشان اظهارنامه تولید کند بی‌نیاز می‌کند.

کد خبر 460118

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • تحدید اینترنت در دولت سیزدهم چه عواقبی دارد؟

    تحدید اینترنت در دولت سیزدهم چه عواقبی دارد؟

    در مورد سهم اینترنت یا خدمات مبتنی بر اینترنت در تولید ناخالص داخلی مشکل مفهومی و تعریف وجود دارد. سهم کسب‌وکارهای آنلاین در اقتصاد جهانی زیر ۲۰ درصد است و در ایران این سهم بین ۳ تا ۶ درصد عنوان می‌شود.

  • آخرین اخبار سهام عدالت از زبان وزیر اقتصاد

    آخرین اخبار سهام عدالت از زبان وزیر اقتصاد

    وزیر اقتصاد گفت: انتظار داریم سهام عدالت جاماندگان خیلی سریع و حتی قبل از پایان سال تعیین تکلیف شود.

  • ریسک های بودجه ۱۴۰۲ در راه است

    ریسک های بودجه ۱۴۰۲ در راه است

    رئیس سازمان بورس پیشنهاداتی برای رونق بازار ارائه کرده، اما این وعده ها نخستین بار نیست و کارشناسان اقتصادی آن را موقت می دانند و می گویند بازار تحت تاثیر نرخ سوخت و کسری لایحه بودجه زیر فشار است.

  • واگذاری سهام عدالت به جاماندگان در مراحل پایانی

    واگذاری سهام عدالت به جاماندگان در مراحل پایانی

    طبق وعده مسوولین واگذاری سهام عدالت به جاماندگان در مراحل پایانی قرار گرفته است.

  • با افشای فساد یک میلیارد تومان پاداش بگیرید!

    با افشای فساد یک میلیارد تومان پاداش بگیرید!

    رییس مرکز بازرسی وزارت اقتصاد با بیان اینکه از جمله ویژگی‌های دستورالعمل جدید حمایت از گزارشگران فساد، پیش‌بینی پاداش‌های نقدی و غیرنقدی است، گفت: برای اولین بار در کشور ۳ درصد از عواید حاصل از گزارش فساد تا سقف یک میلیارد تومان بعنوان پاداش نقدی گزارشگر فساد در نظر گرفته شده است. با توجه به محدودیت‌ها و مقرراتی که وجود دارد حداکثر ظرفیت‌ها مورد استفاده قرار گرفته است.

  • خبر مهم برای کسانی که سهام عدالت ندارند

    خبر مهم برای کسانی که سهام عدالت ندارند

    ارزش سهام عدالت در هفته چهارم مهرماه ۵۸ صدم درصد کاهش یافت.

  • خوداظهاری ملاک است نه واریز ۳۵ میلیون تومان

    خوداظهاری ملاک است نه واریز ۳۵ میلیون تومان

    پرونده شناسایی حساب‌های تجاری با واریز ۳۵ میلیون تومان طی ۱۰۰ مرتبه بسته شده و اعلام شد که امسال مبنای تشخیص حساب‌های تجاری و غیر تجاری، خود اظهاری افراد است.

  • ارزش سهام عدالت کاهشی شد

    ارزش سهام عدالت کاهشی شد

    ارزش سهام عدالت تحت تاثیر روند نزولی بازار سرمایه در هفته‌های اخیر کاهشی شده است و ارزش واقعی این سهام با ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی به حدود ۱۰ میلیون تومان رسیده که کم‌ترین قیمت را در سال جاری ثبت کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =