قدرت خرید یارانه احمدی نژاد بالاتر است یا رییسی؟

یارانه نقدی در دولت رئیسی نسبت به دولت احمدی نژاد ۹ برابر شد اما ارزش دلاری آن ۸۰ درصد افت کرده است.

به گزارش صدای بورس,دولت رئیسی با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، مبلغ یارانه نقدی برای دهک یک تا سه را به ۴۰۰ هزار تومان و برای دهک چهار تا ۹ به ۳۰۰ هزار تومان افزایش داد. هرچند مبلغ یارانه نقدی در دولت رئیسی قابل توجه است و نسبت به دولت احمدی‌نژاد و روحانی رشد چشم‌گیری داشته، اما قدرت خرید آن کاهش یافته است.

در این گزارش بررسی می‌کنیم که ارزش دلاری یارانه نقدی طی ۱۲ سال اخیر چه تغییری داشته و با آن چه مقدار گوشت، مرغ، برنج و روغن می‌شود خرید؟

یارانه ۴۵۵۰۰ تومانی احمدی‌نژاد

به گزارش فردای اقتصاد,پرداخت یارانه نقدی تحت عنوان قانون هدفمندی یارانه‌ها از آذر سال ۱۳۸۹ و در دولت دوم احمدی‌نژاد و با پرداخت ماهانه ۴۵۵۰۰ تومان آغاز شد.

اما به مرور تورم موجب شد که ارزش واقعی و قدرت خرید یارانه نقدی کاهش یابد. به این شکل طی ۳ سال از هزار تومان به بیش از ۳ هزار تومان رسید و ارزش ارزی یارانه نقدی از ۴۵ دلار به حدود ۱۴ دلار کاهش یافت. همچنین در ابتدای پرداخت این یارانه هر فرد می‌توانست با مبلغ آن حدود ۱۵.۵ کیلو مرغ خریداری کند. اما در پایان دولت احمدی نژاد با مبلغ یارانه تنها حدود ۸ کیلو می‌شد خرید.

روحانی و یارانه بنزین

کاهش ارزش یارانه نقدی در دولت اول روحانی به دلیل کشیده شدن ترمز تورم و سرکوب نرخ دلار، کمی کاهش یافت. با این حال در دولت دوم روحانی به دلیل تحریم‌ها و سیاست‌های غلط پولی سرعت رشد تورم بار دیگر افزایش یافت و ارزش واقعی یارانه نقدی نیز به سرعت رو به کاهش گذاشت.دولت روحانی در آبان ۹۸ قیمت بنزین را افزایش داد و پرداخت یارانه معیشتی بنزین را آغاز کرد، از این رو مبلغ یارانه به بیش از ماهی ۹۰ هزار تومان رسید. با این حال فشار تورم مانع از افزایش جدی قدرت خرید یارانه نقدی می‌شد. در پایان دولت روحانی ارزش دلاری یارانه نقدی حدود یک سوم یعنی نزدیک به ۴ دلار بود. با این مبلغ همچنین می‌شد حدود ۳.۵ کیلو مرغ گرفت که حدود نصف مقدار مرغی بود که در اوایل دولت او در سال ۹۲ می‌شد خریداری کرد.

ارزش دلاری یارانه نقدی رئیسی چقدر است؟

پرداخت یارانه نقدی در دولت رئیسی از ماه جاری آغاز شد. ارزش ریالی یارانه نقدی در حال حاضر ۶ برابر مبلغ یارانه در دولت احمدی‌نژاد است، با این حال در این مدت ارزش دلار ۳۰ برابر شده و این به معنای کاهش قدرت خرید یارانه نقدی طی این سال‌ها است.در حال حاضر ارزش یارانه نقدی حدود ۱۰ دلار است و با آن می‌توان ۵ کیلو مرغ یا یک کیلو و ۲۰۰ گرم گوشت گوساله یا ۳ کیلو برنج ایرانی و یا حدود ۴ عدد روغن یک لیتری می‌توان خرید.

کد خبر 460072

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امین IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    0 0
    آن هم فقط برای یک تعدادی خاص نه تمام مردم ایران